Gå til innhold

Mus i bil og delelager


gautes

Anbefalte innlegg

Hva gjøres rundtomkring med museinvasjonen vi opplever i disse koronatider?

Foreløpig er 2 stk Rapp 1 , 4 stk Rapp 2 , 1 stk bøttefelle , 1 stk elektrisk musejager og 1 stk katt på banen i to husholdninger her.

Antallet mus kverket eller fanget er flere 10talls på 4 dager. Jager og katt har ikke levert oversikt.

Kun biler ute eller i garasjer med tette? porter mm. er involvert i telling.

Foreløpig er en 88 nesten seteløs foran(nye for et par år siden), en VWtransporter har fått besøk inni(skadeomfang ukjent),

2 levende mus skremte opp pulsen på mekanikeren som pumpet fram bensin i motorrommet på X-milen. blush

Alt av skumgummi på delelageret er gnaget av men ser ikke ut til å være spist.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, invasjon og pandemi- hva blir det neste? :lol: 

Jeg kjører bøttefeller og vanlig rapp med peanøttsmør- i gammelt hus. Garasjen er ganske utett- men har ikke opplevd gnagere i bilene der enda. Tror jeg bare er oppe i 20 i år. Katten har ikke jeg heller telling på. Men tror den har litt å drive med. 
Er det ikke tetting som gjelder da? Musebånd og sånn børste oppunder og inni grunnmurssprekker osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vidar S skrev:

Mus liker ikke skarpe ting. Ved siden av de andre remediene du nevnte så er gryteskrubb fra Kiwi er fin å dytte i hull og åpninger. 

 

...stålull er jo også et gammelt kjerringråd for å musesikre åpninger.

 

Edit: Såkalte musejagere fungerer visstnok dårlig, men det finnes jo elektriske musefeller som kan flere mus om gangen før de må tømmes.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i hus med laft i veggene så der hadde vi måttet lage ring rundt hele mellom grunnmur og trevegg.

Kastet ut 4 mus i dag fra garasjen og restene av to liggeunderlag og kneputene mine.

Så nesten ut som en fliskutter hadde gått amok under hylla det lå i.

Litt bekymret for isolert bod full av turutstyr, kjøreutstyr , mm.

Får holde godt oppsyn med den tror jeg.

Uten feller enn så lenge. Aldri vært mus der.

Felle med åte gir jo lukt som tiltreker seg musa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen titalls mus på samvittigheten denne høsten, både hjemme på loft og i verkstedslokalet. Heldigvis ikke i andre biler enn en delebil som står på verkstedet, men der har de vært overalt, til og med på taket. Spor etter de i støvet overalt på tak og frontrute. Defenderseter som jeg hadde liggende hadde tydeligvis deilig skumgummi, og også hos meg var kneputer nammenam. Bøttefelle og vanlige biltema feller ser ut til å ha gjort susen, går dager mellom hver mus nå. Så nå kan jeg snart rulle inn 90en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde hoggormen var gått i hi nå.

U?trivelige karer han county har som venner,synes jeg.

4 mus ut av feller i dag.Rapp2 leverer varene.

Rapp1 var tømt for åte.

Fylt på nytt og nå med finjustert avtrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også jeg er oppe i et halvt hundre i feller p.t. Enn så lenge er det bare mansjetter på gir og transfer på D1 som er spist og ødelagt, i tillegg til en bensinslage på en MC, som jeg vet om i alle fall :angry:

I S2en alene har jeg nok tatt 10+. Disse bilene er veldig populære...blant altså annet blant mus :blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Musene hos meg blir smartere.

Nå snus Rapp-2-fella for å komme til åtet under etterat kompisen har ofret seg.

Men nå er den gamle versjonen felle ,Rapp-1, så finslipte at det er gevinst hver natt.

Dog har flere av musene gått i fella fra feil side. Men åtet forsvinner etterpå? der også.

Noen ganger ila dagen også.

Ost har vært brukt mye men endret litt på menyen i går.

Kan jo bli ensformig i lengden så ukas meny er peanøttsmør.

Hansker sjekkes forøvrig nøye før bruk nå om dagen.

Vippefella over er nok ikke et alterativ her med mindre jeg skal erte opp naboen litt mer.

Han har "låve" på rundt 1700 kvadrat.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2020 den 18.59, gautes skrev:

Hva gjøres rundtomkring med museinvasjonen vi opplever i disse koronatider?

Foreløpig er 2 stk Rapp 1 , 4 stk Rapp 2 , 1 stk bøttefelle , 1 stk elektrisk musejager og 1 stk katt på banen i to husholdninger her.

Antallet mus kverket eller fanget er flere 10talls på 4 dager. Jager og katt har ikke levert oversikt.

Kun biler ute eller i garasjer med tette? porter mm. er involvert i telling.

Foreløpig er en 88 nesten seteløs foran(nye for et par år siden), en VWtransporter har fått besøk inni(skadeomfang ukjent),

2 levende mus skremte opp pulsen på mekanikeren som pumpet fram bensin i motorrommet på X-milen. blush

Alt av skumgummi på delelageret er gnaget av men ser ikke ut til å være spist.

 

 

Har satt ut Ozon generatoren i kjeller lageret - håper at det jager ut plageåndene. Ozon i høyere konsentrasjoner er som kjent skadelig for mennesker - fant informasjon på nettet om at skadedyr firma også var begynt å bruke dette for å skremme vekk mus/rotter (i tillegg til å fjerne lukt / mugg / insekter / lus +++++).  Utfordringen er at lokalet må være rimelig tett - men helt topp å bruke det inne i (lukkete...) biler.   Kjøpt på Banggood for ca 700,- norske (levert).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...