Gå til innhold

Bytte dynamo på Disco 4 (2010) 3.0 TDV6


PCFM

Anbefalte innlegg

Hei, skal bytte dynamo på min D4. Har funnet bra veiledning både her på forumet og på youtube, men det eneste jeg finner er til D3. På min D4 er det flere rør og koplinger for å få av cover til viften og videre ned til dynamo ovenifra, men jeg finner ingen mer detaljert beskrivelse av hva som er enkleste vei på D4... Fant bla denne på wiki'en men klarte ikke fortsette tråden der, så startet ny her... 

 

 

Har derfor noen spørsmål:

  1. Kan jeg klare å få ut dynamoen ved å bare gå underifra? 
  2. Dersom jeg må ovenifra, hvordan får jeg enklest tilgang med å fjerne minst mulig av vann og luftrør? Ser spesielt ut som om det er trasig å få av festet til luftrøret nederst på førersiden..
  3. Er det noe annet som er verdt å nevne av særegenheter på D4 vs D3?

 

Ser jo ut som en veldig grei jobb, men en liten "ryddejobb" for å få tilgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg byttet på D3en ovenfra, slik som alle tips og triks fortalte. Husker eg lurte svært på når eg var ferdig, hvorfor eg ikke bare hadde gjort alt nedenifra.

 

Husker ikke hvordan det såg ut i området på D4en, men tror ikke det var noe som skulle gjøre det vanskligere nedenfra, men det er mer som må bort ovenfra.

Lykke til, de er uansett en overkommelig opperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D4 så er det en ventil (?) for intercooleren som må tas ned samt at det er en del trangere rundt alternatoren ettersom turbo #2 med sine rør ligger rett over. 

Fortsatt enklere å ta den nedenfra men litt mer demontering enn D3 virker det som.

 

Stoppet opp for min del pga denne ventilen så jeg har ikke fått testet teorien ennå men andre her inne sier dette er oppskriften :)

 

Her er wiki tråd om tema (D3 og nå med litt D4 info): 

 

 

Ser ut som ventilen heter; secondary turbo actuator valve

valve.png

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Prøvde nedenfra igår og det er alt for trangt å komme til toppskruen uten å rydde unna.. Men de to nederste skruene på dynamoen satt som f og ville ikke rikke seg - får ikke plass til noe latmannsarm heller så jeg får nok se om det blir bedre plass til å få kraft ovenifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 26.9.2021 den 22.56, Sluger skrev:

Eg tok denne operasjonen fra undersiden. Opplevde det ikke som vanskelig med boltene, men den lille ledningen slet seg i bakkant, og det var da moroa begynte med å få skjøtet ledningen baki der... :lol:

 

Den driten der jeg klundrer med å! Du har ikke tilfeldigvis bilde av kontakta eller husker hvordan den funker? Hvor skal jeg klemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SirChristian94 skrev:

Den driten der jeg klundrer med å! Du har ikke tilfeldigvis bilde av kontakta eller husker hvordan den funker? Hvor skal jeg klemme? 

Har ikkebilde, men den er vel oval som nevnt her. Den er iallefall vanskelig å skjøte om du er uheldig å river den av:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...