Gå til innhold

Ebay og betaling av moms


Vidar S

Anbefalte innlegg

kommer som regel opp i paypal vinduet hvor mye VAT som blir trekt.... 

Ikke så mye å tenke på, foreløpig har ikke eg fått noe xtra ihvertfall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk regning på MVA fra FedEx for en tid siden, selv om jeg allerede hadde betalt det til Ebay. Viste seg at selger hadde glemt/latt være å skrive på Ebays VOEC-nummer ved sending. Noen eposter fram og tilbake så ser det ut til at det ordnet seg, men kan være lurt å følge med.

 

Bortsett fra denne ene opplevelsen så ser dette ut til å fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Ser man blir trekt for vat uansett beløp det blir handlet for, 

 

Trodde det var kun over 350 kr det skulle trekkes vat /moms etc. 

 

I dette tilfellet er det tax på 10 USD... Hm 

Screenshot_20211005_083146_com.alibaba.aliexpresshd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beløpsgrensa ble vel tatt vekk, når de innførte systemet for å betale moms på forhånd - sånn at man ungikk de absurde gebyrene for monsutlegg?

 

Sånt sett helt fair fra mitt ståsted - så lenge jeg kan betale BARE momsen - og ikke et villt påslag for å håndtere moms, så må de gjerne kreve inn moms på alt samma. Og man kan bestille det man har lyst til, i stedet for å prøøøve å holde seg under en spesifikk sum.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebay fikser dette uansett og sikkert de fleste store pusherne. Det jeg imidlertid har sett at det er enkelte som selger deler som ikke har anskaffet denne ordningen, så man må være observant og passe på før man bestiller, slik at det ikke kommer en karamell av en tilleggssum i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men ordningen er noe hver enkelt butikk må knytte seg til. Det er det ikke alle som har gjort, sikkert avhengig av om salg til lille Norge betyr så mye. når resten av EU er null stress. Jeg snakker nå om EU-nettbutikker. De engelske må vel ha VOEC-ordning på plass for å få solgt noe i det hele tatt til resten av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare god erfaring med VOEC med ting kjøpt på Ebay. Når jeg kjøpte ny turboinnmat via Aliexpress ble jeg litt skuffet da Aliexpress /selger krevde inn VOEC men betalte neppe pengene in til skateetaten i Norge. De hadde iallefall glemt å oppgi VOEC nummeret på pakken så da den kom til Norge krevde DHL MVA av meg også. Klagde til DHL men fikk beskjed derifra at jeg måtte klage til nettbutikken jeg hadde kjøpt varen ifra. De kom jeg selvsagt ikke noen vei med. Om noen vurderer turbokjøp ifra Kina send meg gjerne en PM så skal jeg fortelle hvem man iallefall ikke skal handle med. Ellers så har jeg kjøpt en del annet ifra Aliexpress.Biligere en Ebay og ofte samme vare. Bare dene ene negative oplevelsen hittil, så jeg kommer nokk til å fortsette å handle både på Ebay og Aliexpress. Ellers hører det til skjeldenhetene at jeg kjøper ting til Defendern på nevnte steder, det er elektronikk og slikt som blir handlet der. På LR deler foretrekker jeg netthandel mot store kjente aktører i England og for mindre ting og nødkjøp foretrekker jeg EWS. Vet vi bør støtte norske forhanlere men det jeg køper på ebay og Aliexpress er som regel ikke tilgjengelig her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...