Gå til innhold

Strøminntak, plassering av måler osv.


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg har gått lei og skal starte et nytt og bedre liv...  

 

Så nå ryker tre Audier og en Range Rover.  En Range Rover skal beholdes.  Og så kommer det en ny batteribil på tunet om en måneds tid.  Får bare håpe at den er rimelig driftssikker.  Men det blir i tilfelle forhandlers ansvar noen år fremover og ikke mitt...  

Men jeg har et spørsmål i forbindelse med installasjon av ladekurs og siden dette forumet har kunnskaper om langt mer enn Land Rovere stiller jeg spørsmålet her;

  • Inntaket i huset (luftledning) er plassert omtrent rett over der ladeboksen bør plasseres og kabeltrekket vil da kunne bli usynlig.  Sikringsskapet er litt lenger unna og kabel herfra vil være godt synlig.  Inntakssikring er kun på 3x25A og bør nok oppgraderes.  Så jeg lurer på om det kan være formålstjenlig å oppgradere inntaket til 35 eller 50A og samtidig flytte måleren til inntaket samt montere jordfeilbryter og sikringer til ladekurs her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke så langt unna moderne løsning med eget målerskap på utsiden av huset - uavhengig av sikringskapet - så det å flytte måler burde være mulig.

Å oppgradere inntaket må det søkes everket om - det kommer an på tilgjengelig kapasitet i nettet der du er.

 

Å montere noen kursavganger derimot i målerskapet tror jeg ikke er innafor - men det er mulig du kan ha to underfordelinger, hvor den første bare inneholder ladekursen, og nummer to er ditt gamle sikringskap.

 

Samtidig så er det vel risiko for at du har 230V inn, og må inn med en trafo for å få 400V til ladestasjonen?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IT nett og 230V inn men heldigvis 3-fas så jeg kan få 11kW lading.  Det vil holde i massevis.  Daglig forbruk vil være rett i overkant av 20kWh på vinteren - med forbehold...

Brukes det utvendig måler på nye hus nå?

Har sendt spørsmål til lokal leverandør ang. mulighet for oppgradering men de er ikke alltid like raske til å svare.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk strøm på hytta og da sa elektrikerfirma (Krøderen elektro) at jeg kunne få ladeuttak rett på inntaksskapet ute, der måleren er. Jeg valgte i stedet å sette den på vedskjulet for å få sikring å slå av i sikringsskapet inne i hytta når vi ikke er der. Rett på gategutten skal altså være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vidar S - interresant - det visste ikke jeg at var tilatt. Det gør det jo enda mere tilgjengelig å få dette på plass på en enkel måte.

 

@Tore Kjernmoen vær obs på at 11 KW last på 230V trefase = ca 28A, alene. Så du trenger helt klart et større inntak hvis du planlegger å lade, samt bruke noe annet i huset samtidig. (selv om alle sikringer tåler en kortvarlig overlast, typisk 1,45*merkestrøm i 1 time, uten å koble ut.

 

Men du må jo også lure inn en eller annen tørrtrafo om du skal ha 400V ladepunkt (ikke at de er så ille dyre lenger, de tar bare litt plass, og utvikler litt varme. perfekt til å holde boden frostfri egentlig, om du plasserer den på riktig sted.

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En man bare litt i tvil . spør to forskjellige elektrikkere.

Nyoppusset bad med kontakt oppe på veggen ble montert.

Stusset litt men regnet med de visste hva de gjorde.

5 år + senere ble den underkjent og garantien er gått ut.

Div hull i flisene og de har og gått ut av produksjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Camarogeddon Med 230V IT 3-fas har jeg visstnok 9.9kW tilgjengelig, teoretisk, under ideelle forhold og om lasten er fordelt likt på alle faser.  (Nå snakker jeg om noe jeg egentlig ikke kan...)  Jeg kan normalt lade i alle fall 10 timer hjemme og med mitt normale forbruk bør jeg klare meg med å lade på 3kW.  Ingen voldsom bruk av komfyr og lite bruk av vaskemaskin på hverdagene.  BIlen kan klare tre tre slike hverdager utenå lade og jeg kan lade på jobben.  Jeg tror nok jeg skal kunne klare meg med den kapasiteten jeg har også.

 

Tror ikke en trafo for å få 400V har noe for seg hos meg, men den kunne kanskje monteres som varmekilde i den peisen jeg aldri bruker...  :wacko:

 

@gautes Jeg tror jeg kommer til å kjøpe fra netteier.  De kan neppe løpe fra ansvaret uansett. 

Sett opp en flis i  knallrød, svart eller annen kontrastfarge.  Det kan bli kult.

Endret av Tore Kjernmoen
Skrivfeil i første linje. Rettet fra 230V TN til IT. Takk Stig,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, sjekk med netteier - det er sånt sett de som har siste ord.

 

Sjekk også hvilke muligheter du har til å begrense ladestrømmen, om du må dette slik du beskriver over. Det er vel heller ikke alle biler som spiser 230V IT, ettersom det er ca kun Norge som bruker dette - alle andre kjører 400V TN med 230V fase-jord.

 

Jeg tror forøvrig at et 230V TN nett har jeg aldri sett - det eksisterer ikke (annet enn sikkert en eller annen morsom spesialinstallasjon). 230V nett i hus er i alle fall uten N-leder, og som oftest IT, eller TT i noen tilfeller. 400V tilførsel derimot - det er TN distribusjon i de fleste tilfeller (la oss droppe industrinett i denne sammenhengen, da blir dette skikkelig forvirrende)

 

@gautes at noen har satt opp et stikk på badet alt for nære dusjen er jo helt klart irriterende. Desverre er det sånn at regelboka er tjukk, og feil oppstår til tider... Sånt sett aldri noe feil i å spørre noen andre - selv om det kan gå begge veier.

Husker jeg nekta å sette opp et stikk sånn for en kompis, han ville ha inn vaskemaskin, men avstanden var for liten. da blei'n sur og henta inn noen andre som ikke brydde seg....

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Camarogeddon skrev:

Men du må jo også lure inn en eller annen tørrtrafo om du skal ha 400V ladepunkt (ikke at de er så ille dyre lenger, de tar bare litt plass, og utvikler litt varme. perfekt til å holde boden frostfri egentlig, om du plasserer den på riktig sted.

 

Hva vil du med denne 400V-trafoen du snakker om? Den har vel ingenting for seg.

 

 

2 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

@Camarogeddon Med 230V TN 3-fas har jeg visstnok 9.9kW tilgjengelig,

Ikke TN, men IT som du nevner lenger opp. Antall kW er riktig. 

IT-nett bygges ikke lengere, alt nytt er 400V TN-nett.

 

 

19 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Sjekk også hvilke muligheter du har til å begrense ladestrømmen, om du må dette slik du beskriver over. Det er vel heller ikke alle biler som spiser 230V IT, ettersom det er ca kun Norge som bruker dette - alle andre kjører 400V TN med 230V fase-jord.

Det er vel kun Renault Zoe som ikke kan ta saktelading direkte fra vanlig stikkontakt på 230V IT-nett. De fleste løser derimot det med en bærbar omformer som går på 230V IT.

Forøvrig er det ikke anbefalt å lade direkte fra stikkontakt (schuko) som ordinær lading. Da må du ha egen kurs på max 10 A og jordfeilbryter type B.

Hjemmeladere er noe helt annet, og de monteres på alle typer nett og spenninger. Se f.eks. denne som er en svært vanlig lader: https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/easee-home

 

Forøvrig mye info her: https://elbil.no/

 

 

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stig skrev:
13 timer siden, Camarogeddon skrev:

Men du må jo også lure inn en eller annen tørrtrafo om du skal ha 400V ladepunkt (ikke at de er så ille dyre lenger, de tar bare litt plass, og utvikler litt varme. perfekt til å holde boden frostfri egentlig, om du plasserer den på riktig sted.

 

Hva vil du med denne 400V-trafoen du snakker om? Den har vel ingenting for seg.

 

Det var en referanse til noen bekjente, som fikk installert ladepunkt - og om jeg husker rett så krevde bilen 400V - den ville ikke lade på 230V (den interne laderen bare gikk i feil)

Jeg fant det sånt sett ikke overraskende, ettersom 230V IT er et såpass sært nett - men det er fullt mulig jeg tar feil på dette punktet, og at de fleste biler nå støtter også 230V trefase med laderen ombord.

Dette er noen år siden, og jeg husker ikke hvilken bil det var - men om dette nå i praksis ikke er et problem, så er jo ikke noe bedre enn det. Det er ingen som har lyst på en 230 -> 400V klump som står i hjørnet og durer for seg selv.

 

230V enfas er jo naturligvis støttet. Ellers helt enig i kommentaren din om Schuko.. de er og blir et utsatt punkt. (har selv bytta plugg på varmtvannsberederen til CEE - av samme grunn)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags radiobil har du kjøpt? 
 

I de fleste tilfeller henter vi ut en 3x32A til ladepunkt på husvegg eller i garasje. Hvis du likevel må oppgradere inntak, er det en løsning i bladet fra nettselskapet som skisserer målerskap ute ( som er måten en ny bolig har det på) med avgang til Ladeboks eller eventuelt underfordeling i garasje. Foretrukken løsning faktisk- drar ikke med masse kw inn for å ta det med ut i Ladeboks igjen. 
 

Ps: synes ikke jeg gjør annet på jobb enn å starte og avslutte uka med ladebokser. Deprimerende :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Bilen er en Tesla Model 3 Long Range.  Svart utvendig og innvendig med Aero hjulkapsler.  Og det er litt tilfeldig for det er en del ting jeg i utgangspunktet ikke liker med den.

Ting jeg ikke liker:

  • Ingen instrumenter foran rattet.  Å måtte se til siden for å se hvor fort en kjører er bare feil.
  • Omtrent alt betjenes via touchskjerm.  Å ikke ha knapper en kan føle seg frem til er bare feil.
  • Mangler stor bakluke.  Merkelig...

Ting jeg liker:

  • Aksellerasjonen.  0-100 på 4.4 sekunder uten motor eller eksosbråk, uten girkasse som skifter gir - eller tanken på massevis av bevegelige deler som jobber for harde livet.  Det er bare helt magisk.
  • God rekkevidde.  580km WLTP
  • 4-hjulstrekk
  • Hengerfeste. 1000kg.
  • 11kW lading på 3-fas 230V IT nett.

Når Audien jeg bruker til daglig (A6 Allroad) plutselig sank sammen på HB luftfjær, riktignok hjemme, og med regn og bare noen ytterst få varmegrader ble jeg irritert.  Fikk dette fikset etter noen dager men kompressoren er sliten.  I tillegg elektrisk feil som gjør at den innimellom ikke virker i det hele tatt og jeg får ikke tak i elektrisk skjema.  Så sviktet vindusviskerne.  Det er upraktisk når det regner.  Som noen av dere vet har jeg en armskade og den gjør det litt utfordrende å mekke bil.  Særlig om jeg må krype på bakken eller strekke meg høyt opp.  Så jeg gikk kraftig lei.  Veldig kraftig lei.  Jeg begynte å kikke etter passende nybil, finner ut at man nå for tiden må bestille prøvekjøring og klarte ved litt fingertrøbbel å bekrefte prøvekjøring av TM3.  VW kom aldri tilbake til meg...  

Så jeg prøvekjørte og fant meg meget godt til rette i bilen.  Skjermen fungerte fint, var lettbetjent og hastighetsvisningen oppe i hjørnet var innenfor synsfeltet.  Bagasjelokket åpner også så høyt at det var greit nok.  TM3 har også fått en god del oppgraderinger nå og prisen var senket 40000,-.  Så gikk det noen dager og kl. 01:30 natt til en lørdag tenkte jeg f... heller og trykket på bestill knappen...

Det er en mengde alternativer og det mest fornuftige ville nok vært en Hyundai Ionic.  Men jeg får ikke helt lyst på de fornuftige bilene og biler som alle andre har. (Men det er visst 18000 TM3 i Norge)  Polestar 2 var akkurat da nesten 100000,- dyrere med lengre leveringstid og sliter med en del feil.  ID.3 har en del feil og enda lenger leveringstid. Tesla Model Y har lang leveringstid og høyere pris.  Osv.  Så det ble slik.   Jeg vet at TM3 heller ikke er feilfri, men det er den som tiltaler meg mest innenfor overkommelig pris og det er et miljø rundt den.  Som med LR.

Jeg passerer servicesenteret på Rud i Bærum hver dag og snart får Tesla et servicesenter på Hvervenmoen i Hønefoss også.  Dette vil ligge bare 350 meter fra bussholdeplass med buss som stopper rett utenfor døren på jobben.  Praktisk.

 

Og Jørgenht.  Jeg jobber i oljeservicebransjen og det er veldig mange radiobiler i garasjen vår.  Tidene endrer seg.  Snart kommer LR med fullelektiske biler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en sånn siden mars, altså TM3 LR som firmabil. Billig og bra både for meg som betaler skatt og firmaet som betaler alt annet. Bilen er overraskende bra og veldig langt fra LR på både godt og vondt
 

Kan ikke svare på installasjons spørsmålene dine, men kan trygt anbefale EASEE ladeboks og kabel fra elbilgrosisten (eller hva de heter) med utløserknapp. Jeg har 400V og med 16A gir det 11kW noe jeg aldri trenger, har derfor programmert den til maks 13A for å ha litt mer margin med tanke på varme i kablene. Kjenner flere som har det på 3x230V også på både 16 og 32A, funker fint som snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tore Kjernmoen Må få lov å dra litt i benet? 
Jeg ville også installert en Easee boks, lett å forholde seg til- og kan samarbeide med tibber. Gjør strømregningen litt lavere. Lett å justere opp og ned strømstyrke. 
 

Håper TM3 faller i smak. Bare ikke så mye at det blir personlig bilskilt og MDG medlemskap. :D

Og at forlater LR. Det hadde jo vært dumt. 
 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beholder en Range Rover.

 

Jeg er usikker på det med ladeboks.  Jeg kan  justere tidspunkt og strømstyrke i bilen - også via app.  Tesla sin boks koster nesten halvparten av de andre men har ikke jordfeilbryter.

Skal jeg ha full uttelling med Easee må man vel også kjøpe strøm fra Tibber?  Er litt skeptisk til slike bindinger.

 

Personlig bilskilt blir det ikke men har alltid tenkt at jeg vil ha vanlige skilt.  Jeg ser at dette har blitt en greie blandt Posje Tykan eiere og de identifiserer jeg meg ikke helt med...  Synspunkter?

Kommer ikke til å melde meg inn i noe politisk parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte opp en TWC nå på mandag. Den er tungvinn. For meg. Bruken vet jeg ingenting om. Ender opp dyrere enn Easee. Trenger bare dobbeltisolert forlegning og vanlig vern i fordeling. Tror meningen med tibber og andre er en tredjeparts sak som du plugger i HAN kontakten på den nye måleren, og jobber sammen med lader og eventuelt andre ting , oppvarming etc, så du ikke overbelaster anlegget ditt. At laderen jasser seg ned litt mens du lager mat og vannvarmeren varmer vannet etter dusjen osv. 

Jeg vet bare hva tingene gjør, jeg bruker ingen av dem- så hvordan ting oppfører seg etterpå vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladeboks! min mening, om du ikke digger dippedutter og sitte og glo på mobilen for å følge med lade status for bilen, kjøp en av de enkleste uten fancy oppkoplings muligheter og slikt!

 

Kjipt å ikke få lada bilen hjemme pga at serveren til den nye boksene er nede slik som noen tusen kunder av Easee boksen opplevde i helgen :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her i fjorden skal vel anleggsbidraget dekke utgiftene nettselskapet har med utbedringen.
Jeg vil ikke si noe om andre steder, da vi stort sett forholder oss til ett nettselskap. 

Dekke mannskap og materiell. Vet ikke hva det innebærer av forandring for deg- nytt strekk inn på vegg/kabel ned i bakken? Er jo en vanlig elektroinstallatør som tar hånd om resten, og eventuelt flytter måleren din osv.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt relatert.

 

Det kommer en Easee boks i posten idag, den skal monteres av elektrikker i løpet av uka.

 

Ioniq'en kan bare benytte seg av en fase, men Eeasee'n skal jo snakke med Tibber puls og sørge for å belaste kursene jevnt. Vil de ha noe effekt å koble Easee-boksen til trefase, eller er det like greit å koble den på en-fase ?

 

Regner nesten med jeg må bytte ladeboks når Ioniq'en skal byttes ut, men kanskje jeg kan benytte boksen om jeg kommer så langt noen gang at Bien får elektromotor .

Tviler vel på at jeg får lov til det, men det hadde vært gøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den bilen du har nå så holder det med enfas. Men dersom du får en annen bil som kan lade på 3 fås, så vil det ha en hensikt. Jeg ville koblet den på 3 fås med en gang. Liten forskjell i prisen, men dersom du skal gjøre det senere blir det dobbel pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...