Gå til innhold

P38 2,5 DSE startproblem


kaaskogs

Anbefalte innlegg

Hei, har en 1998 P38 2,5 DSE  som over natten fant ut at den ikke ville starte mer.

Har feilkoder underspenning og diesel avstengingsventil i motorstyring.

Har batterispenning ( 12,6 volt ) inn på styreenhet, strøm på stoppventil i dieselpumpe og hører at den slår.

Tatt ut ventil for å utelukke den, tvangskjørt matepumpe i tank for å se at diesel kommer til EDC pumpe.

Går på starteren men får ikke ut diesel til dyser.

Var i kontakt med et LR verksted som ikke trodde det var noe med startsperre.

Virker heller ikke slik for når jeg tidligere har hatt problem ved en bensinstasjon , så har det kommet melding "motor utkoblet" og den har ikke gått

rundt på starteren.

Noen som har tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer som du nevner her har gjerne opphav i dårlig kontakt eller dårlig jording et eller annet sted. Og da nytter det lite med diagnoser og utskifting av komponenter. Man må finne ut av det elektriske først. Et godt sted å starte er sparkeplaten på høyre side i kupeen. Altså bak dekselet til høyre for høyrefoten til passasjeren i forsetet. Der er det endel jordingspunkter, samt en multikontakt som har en lei tendens til å bli grønn av irr. Denne klippes av, og ledningsendene loddes. Husk å ta på krympestrømpe først, for da kommer hvertfall ikke DET problemet tilbake i  løpet av bilens levetid. Nå er det ikke sikkert at det er dette som plager din bil nå, men det er relativt enkelt å se bak det dekselet og sjekke tilstanden. Er kontakten irret, så får du problemer med det før eller siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ordne opp i kontaktproblemer. Er BECM og ECU blitt usynkronisert trenger du og diagnose utstyr eller annet verktøy som kan sette riktig kode igjen. Jeg kjøpte nanocom ca tre år siden pga dette. Her er en lenke om re-sync med nanocom:

https://www.landyzone.co.uk/land-rover/re-synching-the-range-rover-p38-diesel-engine-with-the-becm-using-a-nanocom.206351/
Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjøt alle ledningene i kontakten en etter en så er det gode muligheter at bilen starter igjen. Hvisk ikke kan du alltids ringe meg. Er og kjekt når folk skriver i profilen sin hvor de holder til, ca om ikke annet. Det er ofte at noen i nærheten har et diagnose apparat og hjelpe til med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Heisann, lenge siden jeg har vært inne her nå. Har byttet motor i min P38 DSE og den starter fremdeles ikke, går på starteren men får ikke diesel til dysene.

Så en annen her på forumet som har hatt samme problem, og fikk ordnet det med koding BECM/ ECM med nanocom.

Er det noen i nærheten av Otta i Gudbrandsdalen som har diagnose/programmeringsutstyr til P38 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...