kaaskogs Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Hei, har en 1998 P38 2,5 DSE som over natten fant ut at den ikke ville starte mer. Har feilkoder underspenning og diesel avstengingsventil i motorstyring. Har batterispenning ( 12,6 volt ) inn på styreenhet, strøm på stoppventil i dieselpumpe og hører at den slår. Tatt ut ventil for å utelukke den, tvangskjørt matepumpe i tank for å se at diesel kommer til EDC pumpe. Går på starteren men får ikke ut diesel til dyser. Var i kontakt med et LR verksted som ikke trodde det var noe med startsperre. Virker heller ikke slik for når jeg tidligere har hatt problem ved en bensinstasjon , så har det kommet melding "motor utkoblet" og den har ikke gått rundt på starteren. Noen som har tips ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 9. november 2020 Del Skrevet 9. november 2020 Kan være at BECM og ECU er blitt usynkronisert. Du kan sette kode for ECU i BECM med nanocom. Se feks denne linken for mer informasjon https://www.landyzone.co.uk/land-rover/idiots-guide-to-resyncing-p38-diesel-using-nanocom-evolution.197254/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaaskogs Skrevet 11. november 2020 Forfatter Del Skrevet 11. november 2020 Hei,takk for svar. Har lest her på forumet at dette kan være løsningen. Kan dette skje over natten ? Brukte bilen kvelden før uten problem, morgenen etter ingen start. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Problemer som du nevner her har gjerne opphav i dårlig kontakt eller dårlig jording et eller annet sted. Og da nytter det lite med diagnoser og utskifting av komponenter. Man må finne ut av det elektriske først. Et godt sted å starte er sparkeplaten på høyre side i kupeen. Altså bak dekselet til høyre for høyrefoten til passasjeren i forsetet. Der er det endel jordingspunkter, samt en multikontakt som har en lei tendens til å bli grønn av irr. Denne klippes av, og ledningsendene loddes. Husk å ta på krympestrømpe først, for da kommer hvertfall ikke DET problemet tilbake i løpet av bilens levetid. Nå er det ikke sikkert at det er dette som plager din bil nå, men det er relativt enkelt å se bak det dekselet og sjekke tilstanden. Er kontakten irret, så får du problemer med det før eller siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaaskogs Skrevet 11. november 2020 Forfatter Del Skrevet 11. november 2020 Stemmer at den største hvite kontakta bak sparkeplata på høyre side var rimelig "grønn" og en kabelsko var irret helt av. Skal ta den jobben med å eleminere dette problemet, så får vi se.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 11. november 2020 Del Skrevet 11. november 2020 Om det ikke løser det problemet du har nå, vil det uansett forhindre problemer i fremtiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreB Skrevet 12. november 2020 Del Skrevet 12. november 2020 Lurt å ordne opp i kontaktproblemer. Er BECM og ECU blitt usynkronisert trenger du og diagnose utstyr eller annet verktøy som kan sette riktig kode igjen. Jeg kjøpte nanocom ca tre år siden pga dette. Her er en lenke om re-sync med nanocom: https://www.landyzone.co.uk/land-rover/re-synching-the-range-rover-p38-diesel-engine-with-the-becm-using-a-nanocom.206351/ Håper det ordner seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 14. november 2020 Del Skrevet 14. november 2020 Skjøt alle ledningene i kontakten en etter en så er det gode muligheter at bilen starter igjen. Hvisk ikke kan du alltids ringe meg. Er og kjekt når folk skriver i profilen sin hvor de holder til, ca om ikke annet. Det er ofte at noen i nærheten har et diagnose apparat og hjelpe til med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaaskogs Skrevet 14. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2021 Heisann, lenge siden jeg har vært inne her nå. Har byttet motor i min P38 DSE og den starter fremdeles ikke, går på starteren men får ikke diesel til dysene. Så en annen her på forumet som har hatt samme problem, og fikk ordnet det med koding BECM/ ECM med nanocom. Er det noen i nærheten av Otta i Gudbrandsdalen som har diagnose/programmeringsutstyr til P38 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.