Gå til innhold

Sanering av biler for langtidslagring / delebiler


Anbefalte innlegg

Har noen ting jeg lurer på før jeg eventuelt begynner med å fylle på bilsamlingen min :D
Jeg har mye plass på eiendommen min, og har planer om å langtidslagre en del biler..  Men hva bør gjøres for å ikke få miljøfanatikere på nakken?  de blir ikke synlig fra offentlig vei, og de få naboene som er her har ingenting imot det.  Tenkte å legge duk/grus som underlag og tømme girkasse og motor for olje, samt bremsevæske, kjølevæske etc.  men tar motor skade av det?  eventuelt kunne jeg stripset oljeabsorberende matter under vitale deler..  

 

synspunkt?

 

https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/klif2/publikasjoner/2382/ta2382.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er tomt får kondens inni.

Motorer som står lenge setter seg fast i sylinderne.

Komprimerte ventilfjærer svekkes og knekker.

Ventiler ruster fast i toppen.

Bremseskiver og tromler ruster og belegget biter seg fast.

Hydraulikkpumper oksyderer og blir til støv.

Snakker vi riktig gamle biler tåler de bedre lagring enn nyere.

Det fremtidige klimaet i Norge blir fuktigere i følge ekspertene.

Men en luftig hall med tett gulv og tak sinker prosessene.

Og så er spørsmålet om det finnes tilgjengelig drivstoff om 20 år.

 

Bare litt erfaringer og tanker fra en med biler på hjernen i alle år.

Og full låve.

 

Lykke til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få County ut å prøve løypene litt :D  Har ordnet med nabo som har 4x4 traktor og solid vinsj :D:D  Mye av området er greit å kjøre i, men det er en gammal steinsatt sti jeg ikke har turt å utsette discoveryen for.   og for de som liker gjørme er det et hull som overnevnte traktor sank ned i så neste nabo måtte komme med sin traktor for å dra ham ut....

 

Mesteparten av dette er på innmark (som ikke har vært i bruk på 10-15 år) så mener det skal være forholdsvis greit med grunneiers tillatelse (meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huggern her får la dem stå på bar bakke så lenge de ikke røres etter mottak.

Tas det deler skal de saneres først. Alle væsker tappes.

Men bor du i villastrøk er det nok litt anderledes.

Jeg måtte rydde paller med karmer og fulle av deler unna mens biler med skilt kunne stå.

Oslo var dette.Visuell forurensningsklage fra nabo.

Ikke en gang godt synlig fra vinduene hans.

Men min gamle flassende og flerfargete 80 med skilt flyttet rundt huset til kjøkken og stuevindusutsikten hans.

 

PS

Det skal nevnes at møkkete og skjevparkerte LR også var problem for ham fra før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake med info om når alt er i orden for de som plages så voldsomt av "hagemøblene" mine. Men hvis noen går inn på flyfoto av nærområdet inkludert min eiendom, er det vanskelig og forstå at bilene mine er det største problemet....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har lite å bry seg med.

 

...og om jeg lener meg ordentelig langt ut fra terrassen, og støtter meg på en kjepp, så ser jeg nesten noe søppel som en borti gata har på gårdsplassen sin. Skal sporenstreks skrive klage til kommunen. Dessuten har en annen nabo en hekk som er minst 3 cm over makshøyde. Ikke at det grenser til vår tomt, men regler er regler!  Mind the sarcasm. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2020 den 19.43, Julius Baardsen skrev:

Rubbhall eller elementbygg er selvfølgelig beste løsningen, men må først få ferdig resten av småbruket her på Radøy :D

 

Akkurat nå må vi se om vi kan finne en måte å hente ned juletrær i desember.. kjøretreff kanskje? ;) 

Kjøre treff på Radøy... Ikke dumt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. Har fått mail fra miljøkaren.. skal fjerne bilene fra eiendom min, så langt er vi enige.. Men så gjør han meg oppmerksom på at bilene må vrakes mot kvittering fra godkjent mottak av biler... Nå har jeg "åtte" måter og vri meg unna den på, men kan de faktisk gjøre det????  Kaster ikke to 80" ete fra 1951 og 52  eller den gamle offroad bilen min under noen omstendigheter... Da kommer jeg til og benytte sivil ulydighet for og si det sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, county skrev:

Hei igjen.. Har fått mail fra miljøkaren.. skal fjerne bilene fra eiendom min, så langt er vi enige.. Men så gjør han meg oppmerksom på at bilene må vrakes mot kvittering fra godkjent mottak av biler... Nå har jeg "åtte" måter og vri meg unna den på, men kan de faktisk gjøre det????  Kaster ikke to 80" ete fra 1951 og 52  eller den gamle offroad bilen min under noen omstendigheter... Da kommer jeg til og benytte sivil ulydighet for og si det sånn... 

 

Eg hadde bedt om å få vite kva lov/forskrift miljøkaren har som heimel til at du må ha kvittering på vraking. Han kan sikkert krevje dokumentasjon på at "søppel" på eigedomen er sanert, men eg tvilar på den med kvittering frå godkjent mottak av biler. På 80" bilane kan du og trekke bevaringsverdig kortet om dei er så dær heile og komplette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Skal hive en del skrot som han får kvittering for... det tenker jo jeg burde holde.. den ene 80" eren kan jeg faktisk hente ut skilter på, så da er jo den "trygg" . Det er jo en del rundt i Norge som samler på gamle biler på samme måte... tydeligvis bare og få de i hus... 

Endret av county
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, county skrev:

Ja. Skal hive en del skrot som han får kvittering for... det tenker jo jeg burde holde.. den ene 80" eren kan jeg faktisk hente ut skilter på, så da er jo den "trygg" . Det er jo en del rundt i Norge som samler på gamle biler på samme måte... tydeligvis bare og få de i hus... 

Jepp. I det øyeblikket ting står innandørs så skal det mykje meir til før nokon seier noko. Så lenge "huset" blir så dær vedlikehalde. Akkurat den er interessant, det ser ut til at terskelen for pålegg om å rydde tomta for "skrot" er mykje lågare enn for pålegg om vedlikehald eller riving av hus. Når eg køyrer rundt i Noreg ser eg like mykje hus, hytter og låver til nedfall som "skrotnisse" tomter. Litt fleire pålegg om vedlikehald, riving eller sal om eigar ikkje kan eller vil vedlikehalde eigendom hadde kanskje vært på sin plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen olje av gamle hus, men litt utpå 1950 tallet kom det eternitt. Og det er ikkje sikkert det vart rydda inne før husa ., låve eller verkstad vart forlatt. Dynamitt er gjerne av det mindre farlege etterlatenskaper på ein gamal låve.

Største problemet er vel at usikra bygg kan være feller for både folk og dyr. Knust glassruter, knust glass inne, rotna golv og tak på veg ned. Vaksne folk ser faren, det gjer ikkje alle ungdommar, barn og dyr. Opent står det så det er fri tilkomst.

Bølgeblikk som blåser av garde i storm kan og fort utgjere ei fare for tilfeldig forbipasserande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en gammel bil på jordet eller bak løen og får beskjed om og fjerne den..... Det er greit det.. men det burde være godt nok og da lagre den inni løen vel??  Forstår bare ikke hvorfor den på død og liv skal vrakes??   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kjem idet du får beskjed om å rydde opp. Då er gammel bil blitt klassifisert som søppel. Og søppel skal leverast til godkjent mottak. For bil er det det godkjent mottak for vraking av bilar. Reint bortsett frå at eg trur byråkraten har gløymt eit par detaljar.

 

Det finnes bilar fra før det vart innført vrakpant og det finnes papirlause vrak. Rammenummer kan være rusta vekk eller bilen kan aldri ha blitt registrert i Noreg. Er det nokon som veit kva bilhoggeren seier til å ta imot ein bil utan rammenummer? Og kva kan han i tilfelle kvittere på å ha tatt imot? (Har sett diverse bilar får "østblokkland" etterlatt i Noreg.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...