Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
sveinikr@hotmail.com

Senke girkasser - utstyr

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg sysler med tanken på å bytte clutch på min 300tdi Defender selv. C-momentet i den jobben er å få girkassene bakover og ned. Jeg ser for meg at et løftebord på hjul gjør susen, men synes at 3-4000 er litt stiv pris, når jeg i utgangspunktet bare skal ha det til bare denne ene gangen. Jeg bytter jo clutchen selv for å spare penger, tross alt :-)

 

Noen som kjenner til gode patenter for å håndtere girkassene, uten at det koster skjorta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Girkasseadapteret mitt.

Egenkonstruert og røff.

Tilpasset girkassejekk men brukt på søylejekk av andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilder og VBF =/= meg.

Da må noen få bilde pr sms og legge ut for meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Røff og enkel prototyp som ble så bra at det aldri ble en modifisert og penere utgave.

Ca 5 kg ute av balanse syntes jeg er innafor. Da vingler kassa ikke rundt og lirking er ikke tungt over tid.

Det noe rundete firkantrøret er der jeg stikker inn girkassejekken og de tre hullene matcher flere girkassemodeller.

Den har nok tatt imot noen hundretalls girkasser siden 83/84.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Clutchbytte på Defenderen (Td5) står for tur.

Løfter du ut girkasse og fordelingskasse i ett med denne, eller har du demontert fordelingskassen først?

Er balansepunktet ca ved de 3 festehullene i girkassa, eller lenger fremover/bakover? (Det er jo avhengig av om du løfter ut med eller uten fordelingskassa selvfølgelig:))

Planlegger å lage ett tilsvarende adapter for min egen BT girkassejekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alt i ett ut/inn.

Skrudde av brekktrommel og 4 bolter på bremseskjoldet.

Hang det opp i tau litt unna girkassene.

Da slipper du mye arbeid med brekkwire ++.

 

Akkurat balansepunktet ville jeg ikke ha pga vingling.

Så jeg kan dessverre ikke bidra med akkurat det.

Rørlengden er tilpasset min måte å jobbe på.

Litt lenger kan være lurt og så heller kappe ned etterhvert om det ønskes.

Husk at kassa skal kunne vinkles alle veier ved entring på motor.

Tvi tvi.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...