Gå til innhold

Rover 88"


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

Hei igjen. Noen år siden siste innlegg her, men på tide å prøve på ny.

Var så heldig å få anskaffet en liten Rover 88" i dag, kan ikke fatte at jeg kunne være så heldig.

En relativt original bil, den har god pleie i vente, da jeg synes dette er verdt mye for en gammel sliter.

Selv om jeg er litt ivrig på trådstart, vil nok dette trolig bli en beskjeden tråd. Ingenting vil gå raskt her, men vil prioritere utbedringer etter viktighetsgrad.

Veldig fint å være tilbake her på forumet, vil nok se innom her litt oftere i tiden framover.

Har valgt å kalle den nye medlemmet i familien for "Rover". Må ta høyde for at noen har dette navnet fra før, da er jeg villig til å tenke over saken.

20201101_184516.jpg

20201101_164111.jpg

20201101_164044.jpg

Endret av Magnumresponse
Bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første dag i tjeneste gjennomført. I løpet av denne dagen, har det kommet inn et nytt batteri, noe etterfylling av mineralsk motorolje, fylling av spylertank og montering av ny firmalogo på bakre sidevinduer. Klokken 11.00 i morgen, bærer det innom et av våre lokale verksteder for eu-kontroll.

Skal etterhvert luke ut noen støyfaktorer, blandt annet vibrasjon i en eller flere gearspaker, vibrasjon i startsveiv (bak seter), dårlig list på et sidevindu ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Var innom Eu, men må komme tilbake når toppdekselpakning er utbedret, pga oljelekkasje.

Etter demontering av denne, viste det seg at den aldri har vært på plass, så vil tro denne bilen har brukt olje.

Har i forkant av dette, tettet eksos mot eksosmanifoil, var lekkasje her. Var med nye muttere etc. Fikk justert tenning, da denne var noe tidlig, justerte deretter blanding på forgasser, så motorgange virker å være på rett vei nå. Skal bruke den slik en ukes tid før videre finjustering, men er nære.

Editerer et foto av toppdekselpakning ute av kurs. Ja, så har jeg flushet kjølesystemet 6 ganger, særdeles mye rustfarge, mulig en tilsetning som avgir sjokoladefarge???

Var ihvertfall null utslag på frostnivå, så antar dette var reint vann, eller ihvertfall ingen kjølevæske. Den nye vil holde til minst 40 minus.

3 minutter siden, Magnumresponse skrev:

 

 

20201106_182609.jpg

20201106_135026.jpg

Endret av Magnumresponse
dobbelpost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppdekselpakning glir lett ut hvis man ikke er kreativ. Tragisk konstruksjon egentlig.

Ta en rissenål,syl e.l. og lag en god ripe i midten av toppdekselets anlegg mot pakningen hele veien rundt .

Da sklir pakningen ikke så lett ut. Pleide å legge på litt pakningssement av typen som virker som lim når tørr.

La toppdekselet under press til smenten tørket. ALDRI noe gunda på topplokket.

Det er helvete å få skrapt bort neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:). Fortsetter finjustering av forgasser, i takt med økende bruk nå. En kvart omdreining på lufteskrue, etterhvert som jeg registrerer litt mager blanding og litt putring i eksosen. Fikk dette rådet av en ekspert en gang, om at disse motorene gjerne måtte få noen dager imellom neste justeringspunkt, da ingenting riktignok går særlig raskt med dette fabrikatet. Dette rådet har vært viktig. Det andre rådet jeg fikk, var å ta en kopp kaffe om problemer :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det ny olje på pokaler, differ og gearkasser. Såg slettes ikke bra ut det som kom ut av bakre diff, men konsistensen var relativt grei. Usikker på om det var olje på pokaler, de virket tomme. Må stramme eller bytte o-ring på bakre diff, der mellomaksling er koblet, det lekker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et bilde av den lille kompisen, som ble kjørt inn til vinterlagring for egen maskin.  Motoren ble tappet for kjølevann, da dette kun var vann. Batteri skal taes inn til lagring, før kjellerdørene forsegles. Skal bruke vinterhalvåret til anskaffelse av diverse deler, slik at man kan se fram til en lettere kompletterende sesongstart til våren. Ganske sikker på at motivasjonen også er på plass til da.

20201019_193839.jpg

Endret av Magnumresponse
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll frostvæske på.

Det ligger vann igjen i små pytter rundtomkring i motor og varmeapparatregister.

Frostvæsken hindrer ikke bare is, men er korrosjonshindrene og leder bort varme bedre enn "rent" vann .

(Det siste er vel ikke så interessant der i møkkakjelleren.)

Bruk gjerne billig blå/gønn frostvæske da det ikke er aludeler av betydning som vil oksydere mot stål og støpejern på denne motoren.

Ræd bør ikke blandes med med andre farger og den er best i motorer med mye aluminium. Topplokk, motorblokk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for tipsene, ny blå kjølevæske klar for å fylles på Mini, 50% mix. Skal uansett hente ut batteri og forsegle dører til kjelleren før vinteren.

Skal sies at dette er en veldig tørr og reingjort møkkakjeller, så bilen har det fint her i vinter.

Men; Skal til å bytte simmering i bakre diff på 88", mot mellomaksling. Var i utgangspunktet LITT lekkasje, så prøvde jeg å stramme den store mutteren, og lekkasjen ble større enn størst. Hva slags moment bør man bruke her, når det ankommer ny simmering som skal settes inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Magnumresponse skrev:

Takker for tipsene, ny blå kjølevæske klar for å fylles på Mini, 50% mix. Skal uansett hente ut batteri og forsegle dører til kjelleren før vinteren.

Skal sies at dette er en veldig tørr og reingjort møkkakjeller, så bilen har det fint her i vinter.

Men; Skal til å bytte simmering i bakre diff på 88", mot mellomaksling. Var i utgangspunktet LITT lekkasje, så prøvde jeg å stramme den store mutteren, og lekkasjen ble større enn størst. Hva slags moment bør man bruke her, når det ankommer ny simmering som skal settes inn?

 

Ser Jula har evt luftavfukter på salg nå i helgen..dersom det ikke er såå tørt :)

Funker vel kanskje bare i varmegrader da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriebiler er bare hærlige!! Fint med eu godkjenning.  

Rover aksling moment driving flange

85 lb ft ( 11.75 mkg)

Kort innpå luftavfukter. Kjøpte 2 stk absornsjonavfukter på komplett,  berre lekkert. Virker som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...