Gå til innhold

Hjullager Defender 90 TD5


KjellB

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Utrolig nok så hørte jeg en ulyd når jeg kjørte fra havna etter en hard feriedag på Mjøsa med trolling.

Tenkte med en gang at det måtte være hjullager - tok tak i dekket og rikket på det - kjente slark (Høyre fremhjul) Var også en ikke direkte hvinelyd når jeg kjørte men en lyd var det.

 

Kan det være noe mer enn hjullager ?

 

Litt avhengig av at jeg for byttet i begynnelsen av neste uke for fruen forsvinner med menneskebilen og jeg skal kjøre skuta på vinterlagring

 

/Kjell B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok lurt å sjekke. Du har vel lager med støttehylse mellom, dratt med moment? Da går det ikke å stramme; da må du bytte.

Jeg endret min Defender til gamlemetoden, uten støttehylse, med to muttere og sperreblikk, men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Vidar S skrev:

Er nok lurt å sjekke. Du har vel lager med støttehylse mellom, dratt med moment? Da går det ikke å stramme; da må du bytte.

Jeg endret min Defender til gamlemetoden, uten støttehylse, med to muttere og sperreblikk, men det er smak og behag.

Vet ikke hva jeg har ennå, tipper det blir avd Trehjørningen, v/W. Strømme som får ta det... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Olsen skrev:

Det kan være så enkelt som dekkslitasje. Gjerne ujevn.

 

Tror ikke det i dette tilfellet, nye dekk montert for 1 uke siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok brekket som henger litt på, så får ta en sjekk på det ved anledning. Parkert uten brekk noen dager og da er det ingen lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 3.11.2020 den 18.34, KjellB skrev:

Det er nok brekket som henger litt på, så får ta en sjekk på det ved anledning. Parkert uten brekk noen dager og da er det ingen lyd

Nå er lyden tilbake, så da begynner jeg å tvile på om det er brekket som henger på. Er en "subbe-likende" lyd, men den forsvinner etter å ha kjørt ca 1 km. Virker som dete er noe som subber borti et sted, men jeg klarer ikke med min kunnskap å finne ut hva det er??

 

Forslag???

 

/Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Skippy skrev:

Oval håndbrekk-trommel? Den gir subbelyd i lave hastigheter.

Som øker etterhvert som du kjører fortere? Altså at lyden følger hastigheten? Jeg har kjøpt nye tromler etc, så da er det kanskje bare å bytte med en gang ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det og da var det skikkelig vibrasjon i håndbrekket, så der ligger kanskje problemet Gaute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres slik ut. Men det kan ligge annetsteds også. Ikke hver da du tester brekket slik....

Jeg har vært borti alt fra feil på kryss, løs flens , ditto trommel og bremseskjold,oljelekk, slakk i lager og løs medbringer.

Fjerndiagnose er bestandig vanskelig for de signalene du plukker opp fra en feil behøver ikke være lik de

signalene andre får med seg fra samme type feil. Men kjør på og demonter.

Skal ikke være slik.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jasswass skrev:

Jeg har en brekktrommel liggende løs her, om du vil prøve. Ca hjemme i morra kveld. 

Nydelig dersom det blir nødvendig, gir deg eventuelt beskjed :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2020 den 18.27, KjellB skrev:

Som øker etterhvert som du kjører fortere? Altså at lyden følger hastigheten? Jeg har kjøpt nye tromler etc, så da er det kanskje bare å bytte med en gang ?

Ja, hos meg var d bare bare mulig å høre det i lavgir,  eller når bilen rullet med motor på tomgang, da var det økende med hastighet ja. Jekket opp ene bakhjulet og snurret mellomakslingen for hånd, da var det igrunnen enkelt å konstatere.

Jeg tror jeg bare justerte litt tilbake på brekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er funnet, var en bremsekloss foran som lå på, sa det er det bytte av klosser foran og vedlikehold av caliper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...