Gå til innhold

Rytmisk ulyd


Anbefalte innlegg

Hei, ble ikke så enkelt dette likevel tydeligvis.. ganske novise hjemmemekker på landrover så er det sagt. Har en defender td5 06 mod. Har en rytmisk ulyd som hører ut som det kommer fra venstre framme ved sving mot venstre. Tenkte det var hjullager som var klar for uskiftning. Har nå fikset dette etter bokens/youtubes kunster. Hjullageret så ganske ferdig ut, med noe metallspon som pynt inni greasesølet.. alt ble shinet og byttet ut. Tok den nå for en testtur, og lyden er fortsatt der, om ikke verre føles det ut som i hvertfall... så da er spørsmålet.. hva i he..... kan feilen være?

Endret av ThomasLiVa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det grader på stubakselen der indre lagerskål står og resten er akselen kasserbar.

Holder en knapp på CV.ledd. Sving til venstre og kneppelyd er ofte defekt ledd v.side.

Sjekk pokalene nøye for rust og slite-spor. Glatt som barnerumpe er ok.Alt annet er kasserbar vare.

Er det etterfylt fett i pokalhusene ved service?

Kilometerstand er ofte en god ting å oppgi....

 

Kneppelyden endrer seg ofte ved pådrag eller motorbrems i begynnelsen.

Etterhvert konstant og ofte ved rettfrem også før leddet eksploderer/sprekker.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Var det grader på stubakselen der indre lagerskål står og resten er akselen kasserbar.

Holder en knapp på CV.ledd. Sving til venstre og kneppelyd er ofte defekt ledd v.side.

Sjekk pokalene nøye for rust og slite-spor. Glatt som barnerumpe er ok.Alt annet er kasserbar vare.

Er det etterfylt fett i pokalhusene ved service?

Kilometerstand er ofte en god ting å oppgi....

 

Kneppelyden endrer seg ofte ved pådrag eller motorbrems i begynnelsen.

Etterhvert konstant og ofte ved rettfrem også før leddet eksploderer/sprekker.

Litt som forventet og bekymret meg for.. bilen har gått 115t. Alt du nevner er der.. så er vel bare å bestille å skru mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tja.. da var den store jobben i mine øyne gjort.. har skiftet begge stikkakslingene og totalt skift av begge pokaler med alt som hører til samt stubakslinger.. hjullagrene på begge sidene er skiftet fra tidligere og så fortsatt fin ut. Bilen har stått så og si ubrukt siden det fortsatt var ulyd etter de ble skiftet... fornøyd med egen innsats. De gode ting først.. lyden forsvant på venstre side.. men  nå syns jeg at jeg har fått svak rytmisk lyd på høyre siden (kanskje jeg bare hører ting..) alt er jo skiftet og torqet etter boka.. skjønner ikke.. noen råd? Vurderer å ta alt fra hverandre igjen.. men må bestille mer guffe i såfall..

Endret av ThomasLiVa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stramme hjullager vil gi sånn lyd. Da skades rullene i lageret. Vasket du ren lagrene og sjekket? 

 

Td5 har hylse mellom lagrene og høyt moment på strammemutteren. Om hylsa er droppet blir det tullerusk å stramme hardt på mutteren.  Verdt å sjekke for du vet ikke hva som er gjort før ditt eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lafterolf skrev:

For stramme hjullager vil gi sånn lyd. Da skades rullene i lageret. Vasket du ren lagrene og sjekket? 

 

Td5 har hylse mellom lagrene og høyt moment på strammemutteren. Om hylsa er droppet blir det tullerusk å stramme hardt på mutteren.  Verdt å sjekke for du vet ikke hva som er gjort før ditt eie.

Tja kanskje, men har til info gått tilbake til den gamle typen med to låsemuttere.. uten hylsa.. så de er torquet etter den gamle standarden.. de nye hjullagrene har kanskje kjørt 30-40 km siden de ble satt på. Men vasket de ikke ren nå ved skift siden de hadde kjørt så lite.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Kryss i mellomaksel er sjekket?

Hmm.. nei ikke sjekket disse.. litt usikker på hvordan jeg gjør det.. men den eminente svake lyden virker å komme i hard høyre sving.. på samme måte som det gjorde på venstre siden før skifte.. likevel ganske svak i motsetning.. kan det ha noe med feil endflow på cv leddet etc? Og et annet spørsmål, hva slags skrue passer egentlig i hullet på cv leddet for å få dratt det ut? Vet de drive flange skruene passer nesten.. men skulle gjerne hatt en som faktisk passer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye utenlanske ord jeg ikke forstår.

Du har jo overhalt hele framakselen, og om lyden følger farten er den drivlinjerelatert. 

Tørre kryss kan lage mye rare lyder. Har du vibrasjon ved pådrag?

 

Skruene på medbringeren passer godt nok til å trekke ut stikkakselen nok til å få på skivene og låseringen. Om "endflow" betyr akselvandring tåles det litt vandring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. ok, ja smurte de inn.. står egentlig ikke igjen med noe løsning.. evt prøve å skru av bremseskiva igjen og se om det er hjullagra som ikke satt seg ordentlig. Selv om jeg er ganske sikker på det.. var ikke slark noen plass mens jeg monterte det sammen..

Eneste var at jeg syns det var vanskelig å få cv leddet til å sette seg godt i stubakslingen.. selv om jeg mener den kom til slutt.. fikk satt på en shims og klipsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...