Gå til innhold

Da var det min tur - motorhavari


Anbefalte innlegg

Merkelig oppførsel fra VPN, som jo vitterlig fronter samarbeid med den eneste interessegruppen (utenom L.R. Forum) her i Norge, nemlig NLRK på sin hjemmeside...Kan de ingentig om kundebehandling og forretningsdrift? Å selge en vare(bil) medfører jo etter gjeldne regler at de skal håntere garanti og andre reklamasjonssaker i den rekkefølge som er fastsatt; Kunde kjøper bilen, feil oppstår som fabrikken innrømmer forekommer, forhandler innrapporterer til importør og får aksept for å fikse feilen. Forhandler får betalt av importør for jobben, og importør sender regningen videre til fabrikk/merkeeier, som igjen stiller evt. underleverandør ansvarlig og får dekket sine utgifter av denne. Hvis noen tror at VPN taper ei eneste krone ved slike saker, så må de tro om igjen....VPN er kun fabrikkens godkjente forlengede arm.

Å drive bilproduksjon og salg innbefatter enorme kostnader vedr. reklamasjoner, og det er jo soleklart en del av businessen...

At VPN sliter med å få betaling for utgifter ved reklamasjonssaker fra Solihull, er etter min mening oss uvedkommende. De må, for å "redde ansikt" først og fremst få kunden fornøyd, og så ta opp kampen med fabrikken om betaling for disse soleklare konstruksjonsfeilene....Det er en del av gamen..

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Der er mye som er merkelig i disse sakene blink.gif

 

Som selger har bilforhandleren uansett et garanti-/reklamasjonsansvar overfor kunden. At forhandlerene forsøker å unngå dette ansvaret ved å henvise til VPN er snodig, og kan se ut som et forsøk (fra forhandlerne) på å vri seg unna sitt lovpålagte ansvar... (Men hvis VPN nekter å refundere forhandlernes utgifter ved garantireparasjoner, kan man jo kanskje forstå at forhandlerne er uvillige til å utføre "gratisarbeid".) Har noen forhandlere gitt noen begrunnelse for at kundene skal måtte forholde seg til VPN i disse reklamasjonssakene ? Har noen kunder konfrontert forhandlerne med at det er forhandleren som har levert bilen som er ansvarlig overfor bilkjøperen ?

 

Hvorfor i all verden det skal være så vanskelig for forhandlerne og VPN å håndtere disse sakene - som LR faktisk har innrømmet er garantisaker - forstår jeg ikke helt rolleyes.gif

En mulig forklaring, men nå gjetter jeg bare, kan jo være at forhandler/VPN av en eller annen grunn ofte har valgt å bytte motor i biler som har vært utsatt for toppakningsproblemer. Det er ikke den prosedyre LR beskriver for utbedring av feilen, og høyst sannsynlig vil ikke LR dekke kostnadene ved motorbytte untatt i tilfeller der det er påkrevet eller der er meget god grunn for å bytte hele motoren. Dersom forhandlere/VPN velger en annen, og dyrere, reparasjon enn den fabrikken beskriver, og gjør det uten fabrikkens forhåndsgodkjennelse, er det nokså opplagt at det kan bli vanskelig å få dekket dette - og da er nok veien kort til å forsøke å vippe kostnaden over på den stakkars kunde sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisan

 

Idag fikk jeg en telefon fra FBI hos NRK. Arbeidet som St1 har drevet med har tydeligvis ført frem og de var nå også nysjerrige på min historie. Jeg har sendt over alle sakspapirer og det blir nå spennende å se hva som skjer fremover. Om alle som har hatt tilsvarende problemer eller andre problemer med importøren her i Norge kunne sendt meg en epost eller privat melding her på forumet ville jeg vært svært takknemlig.

 

Ellers så har jeg åpnet for grunnleggende funksjonalitet på landrovernightmare, fortsatt endel bugs og ikke alle funksjoner er på plass, men det finnes ihvertfall en gjestebok man kan signere om ikke annet. Driver også å trykker opp klistremerker og t-shirts med url og logo som jeg vil gi bort fra websidene gratis. På min egen bil skal jeg ha et klistremerke som er 1m x 40 cm på hver side, bilen står utenfor forhandleren i Fredrikstad og blir sikkert stående en god stund, så det kan bli spennende.

Elles så har domenet hvor jeg hoster sidene (www.axemen.org) ca 20.000 unike besøkere per måned, så på sikt vil jeg "porte" disse diskret over til www.landrovernightmare.com.

 

Goodspeed

Endret av Goodspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner din frustrasjon, men hva er det du vil oppnå med t-skjortere og et kjempestort klistremerke på bilen? Jeg tror ikke det gjør det noe lettere å nå frem med reklamasjonen, mens det for forhandleren i Fredrikstad gir negativ reklame de kanskje ikke fortjener. WEB-siden ser jeg ingen problemer med så lenge det er saklig og onstruktiv informasjon. Hetsing fungerer ikke i lengden. Hva om trege betalere fikk en plakat på husveggen? tenk over konsekvensene både for din egen del, forandleren og oss andre som har Land Rovere og oss som er knyttet til Land Rover Forum.

 

Til slutt bare la meg presisere at jeg støtter deg fullt ut i din reklamasjonssak og kritikk av hvordan VPN behandler slike saker, jeg er bare skeptisk til en del av virkemidlene du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i utgangspunktet så er jeg ikke ute etter å hetse noen for noe som helst. Målet mitt er å informere andre om min og andre sine problemer knyttet til denne saken og tilsvarende saker. For å få kontakt med flest mulig folk som har tilsvarende problemer ser jeg det som uproblematisk å markedsføre nettstedet mitt. For de som tar en titt innom har jeg presentert saken saklig og det finnes absolutt ingen form for hets verken til importør eller forhandler der, det har jeg heller ikke tenkt å gjøre.

I en sak som dette vil jeg påstå at et virkemiddel som hets ikke er nødvendig da sakens natur er av en type som gjør at objektiv og saklig presentasjon er tilstrekkelig for å oppnå det man vil.

 

Så om du forsto det som om jeg ville hetse noen har jeg nok forklart meg for svakt, målet mitt er rett og slett å nå ut til flest mulig mennesker og et virkemiddel for å gjøre dette vil bli klistremerker og t-shirts.

 

Goodspeed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Goodspeed!

 

Da, etter mye om og men kom FBI hjem til oss og filmet. Vi dro ut for å "låne" bilen vår, og fikk kjørt den en liten tur. Verkstedet hadde vært veldig uheldige med lagringen, og hadde klart å få frontruten knust (uvisst hvordan!). De la seg helt flate og sa at de skulle fikse det umiddelbart.

 

På fredag, da FBI skulle intervjue en representant fra LR/VPN fikk jeg en telefon med gledesbudskapet: bilen er frisluppet, og jeg trenger ikke betale et rødt øre. Jeg hadde fått Bilforum (som jeg er veldig fornøyde med) til å fikse pakningene rundt om i bilen, da de fant en del lekkasjer. Dette fikk jeg med på kjøpet som en form for bonus.

 

Jeg er ikke kravstor, og er egentlig bare fornøyd med å få bilen tilbake, men jeg syntes egentlig kompensasjonen for 6 måneder (fredag 11. februar-fredag 12. august) uten bil var liten, for ikke å si mikroskopisk. Men som sagt, jeg skal ikke klage. JEG HAR FÅTT BILEN TILBAKE! cool.gif

 

Håper du når frem med klagen din, og dersom ikke, gjør som meg... gå til FBI!

 

St-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Goodspeed!

 

Da, etter mye om og men kom FBI hjem til oss og filmet. Vi dro ut for å "låne" bilen vår, og fikk kjørt den en liten tur. Verkstedet hadde vært veldig uheldige med lagringen, og hadde klart å få frontruten knust (uvisst hvordan!). De la seg helt flate og sa at de skulle fikse det umiddelbart.

 

På fredag, da FBI skulle intervjue en representant fra LR/VPN fikk jeg en telefon med gledesbudskapet: bilen er frisluppet, og jeg trenger ikke betale et rødt øre. Jeg hadde fått Bilforum (som jeg er veldig fornøyde med) til å fikse pakningene rundt om i bilen, da de fant en del lekkasjer. Dette fikk jeg med på kjøpet som en form for bonus.

 

Jeg er ikke kravstor, og er egentlig bare fornøyd med å få bilen tilbake, men jeg syntes egentlig kompensasjonen for 6 måneder (fredag 11. februar-fredag 12. august) uten bil var liten, for ikke å si mikroskopisk. Men som sagt, jeg skal ikke klage. JEG HAR FÅTT BILEN TILBAKE!  cool.gif

 

Håper du når frem med klagen din, og dersom ikke, gjør som meg... gå til FBI!

 

St-1

103993[/snapback]

 

 

Nå vet jeg ikke så mye om jus og slikt, men bør ikke dette sette en standard?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig at det løste seg til slutt, st1. Får håpe det ordner seg for Goodspeed også.

 

Det er dog litt trist om det var FBIs inntreden som løste saken og at VPN kanskje har følt seg tvunget til å akseptere på bakgrunn av negativ publisitet. VPN burde tatt til fornuft og fulgt lovens tekst/intensjon uten å lage så mye problemer for sine kunder på et langt tidligere tidspunkt. La oss nå håpe at VPN ikke forsøker å unndra seg reklamasjonsansvar flere ganger. Tvilstilfeller vil nok oppstå i fremtiden også, men de må løses langt smidigere enn dette.

 

Det vi kanskje bør gjøre er å samle inn alle fakta i disse sakene og sette de opp kronologisk i en egen artikkel slik at andre som måtte komme opp i reklamasjonsproblemer har tidligere saker å vise til.

Jeg har selv fått grønt lys for å få byttet en pakning og varmeelement på spjeldhuset på min Range Rover selv om den er over 6 år, har gått over 170.000km og ikke vært på verksted siden 60.000 servicen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum ide, Tore smile.gif Du har herved meldt deg frivillig, eller ??? ph34r.gif

Hvis det ikke var akkurat det du mente, kan jeg sikkert skrive noe - men det forutsetter jo at de som har vært gjennom reklamasjonssaker (både med og uten problemer) kan bidra litt underveis wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ingen enmannsjobb, men har jeg stukket frem hodet får jeg vel ta (min del av) støyten også. Som du nevner er vi helt avhengig av at de som har vært gjennom slike saker vil bidra med sine erfaringer - noe mer strukturert enn det gjerne blir på nettet. Vet ikke helt hvordan vi skal gjøre det, men vi får se om noen vil sende inn stoff...

 

Vi kan ikke tillate VPN å fortsette slik.

 

smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fortsatt forundrer meg er at VPN synes å ha valgt å ignorere denne svakheten, selv om ombygging av kjøleystemet (og bytte av styrepinner for topplokk) fra LRs side er definert som en garantireparasjon. Garanti-ombyggingen som LR har innrømmet ansvar for vil jo importør/forhandlere/verksted få kompensasjon for fra LR, men reparasjon av motorhavari som følge av at ombyggingen ikke er gjort får de nok ikke dekket.

 

At man da velger en løsning som på kort sikt kan synes enkel og grei, men på lengre sikt kan innebære alvorlige konsekvenser, synes merkelig. Har LR innrømmet garantiansvar, bør jo ikke en importør overprøve dette og si at reparasjonen (av den opprinnelige svakhet) ikke dekkes av garanti likevel - og så på toppen av det hele deretter ikke ta ansvaret for konsekvensene av at reparasjonene ikke er blitt utført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er der bare 1 eller 3 års garanti, men LR sendte i august 2001 ut en tech bulletin hvor der informeres om problemet - og innrømmes garantiansvar for utbedring av denne svakheten fra og med 1998-model. Dette garantiprogrammet gjelder da uavhengig av "vanlig" garantiordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Goodspeed!

 

"Da, etter mye om og men kom FBI hjem til oss og filmet"

 

Heisann st1

 

Har du peiling på når de har tenkt å sende innslaget?? Kunne vært artig å få med seg. Jeg ble også kontaktet av FBI siden det er jeg som har skrevet artikkelen om modifisering av kjølesystemet på forumet. Oversendte linker til andre LR forum der ute med lignende saker for dokumentasjon.

 

Godt å høre at alt ordnet seg for deg, godt jobba!

 

Jarl cool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Jarl!

 

FBI hadde med seg utskrift av artikkelen din da de var på besøk hos oss.

 

Det føles så rart at når vi "endelig" kommer oss på TV (Andy Warholes 15 min. of fame), så er det for å klage på noe sad.gif . Jeg ville jo helst smile og danse biggrin.gif , eller kanskje ikke fullt så dramatisk, men allikevel...

 

De sa at det kom til å bli sendt enten 31.08 eller 06.09. Da er det for oss filuftsmennesker bare å trenge oss på noen som har TV, og kanskje en video, slik at vi kan få sett oss selv, og bevart det for fremtidige slekter.... blush.gif

 

St1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt å høre at det ordna seg st1.

 

Det har ordnet seg for meg også, fikk igjen bilen i midten av juli. Jeg fikk riktignok ikke alt gratis, men jeg kom til et forlik med VPN som begge parter kunne leve med.

 

Bilen hadde fått to bulker og noen større riper mens den sto på verksted, men dette ser også ut til å ordne seg så jeg leverer bilen for oppretting og lakkering hos bil1 snart.

 

Goodspeed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få dem til å pøse på med owatrol under, mens de er igang - for bilen din sto vel i friluft mens dette sto på ??

 

mvh,

Yngve S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Ja, da var det din tur !?--- og det "tragikomiske" er jo at du legger deg i rekken etter massevis av Freelandereiere som har gått samme kranglerunden før, noen faktisk 2 ganger som jeg måtte. Runde 2 var en konsekvens av at verkstedet "glemte" å modifisere kjøleanlegget ved 1. gangs havari.

 

93411[/snapback]

 

Hei.

 

Min kamerat har en Freebie 1999-mod. Motor er byttet en gang for ca 4 år siden. Her også "glemte" verkstedet å modifisere kjøleanlegget, og motoren må nå byttes igjen.

 

Nå er imidlertid bilen mer enn 5 år gammel, og VPN frasier seg alt ansvar.

 

Noen innspill her?

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er imidlertid bilen mer enn 5 år gammel, og VPN frasier seg alt ansvar.

 

Noen innspill her?

108872[/snapback]

Huff. Trodde de hadde lært litt av å bli "hengt ut" på riksdekkende TV sad.gif

 

Her er det snakk om noe som kan kalles en konstruksjonsfeil, noe som produsenten/leverandøren har et ansvar for. At der er byttet motor, formodentlig på garanti, betyr jo også at leverandøren har akseptert et garantiansvar. Hvis de forsøker å vri seg unna med at garantitiden på reparasjonen er utløpt, er det bare å svare med at man reklamerer på mangelfull reparasjon i og med at kjølesystemet ikke er ombygget og den underliggende årsak til motorhavariet ikke er utbedret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det må vel være samme lover og regler for motoren som ble byttet for 4 år siden, fordi om det var en garantireparasjon. Og siden motorer må forventes å

holde i mer enn 5 år så ligger dette innenfor VPN`s ansvar å dekke.

 

Kan jo ikke være juridisk tvil om det !

 

Dere som tok saken opp med FBI--- kan dere muligens tipse litt

om hvordan "pipe`n" til VPN nå plutselig er TILBAKE til ?

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.  Trodde de hadde lært litt av å bli "hengt ut" på riksdekkende TV sad.gif

 

Her er det snakk om noe som kan kalles en konstruksjonsfeil, noe som produsenten/leverandøren har et ansvar for.  At der er byttet motor, formodentlig på garanti, betyr jo også at leverandøren har akseptert et garantiansvar.  Hvis de forsøker å vri seg unna med at garantitiden på reparasjonen er utløpt, er det bare å svare med at man reklamerer på mangelfull reparasjon i og med at kjølesystemet ikke er ombygget og den underliggende årsak til motorhavariet ikke er utbedret.

108875[/snapback]

 

Jeg forsøkte akkurat dette. Svaret var at "ettersom garantireparasjonen ble utført uten at kunden betalte noe for det, faller dette arbeidet UTENFOR loven. Forbrukerlovene gjelder bare dersom man har BETALT for en vare/tjeneste."

 

Dette er kanskje riktig, men bærer jo preg av en "følgefeil".

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølger til det med stort klistremerke på siden. Jeg kjørte etter en Ford Transit her en dag, eieren hadde skrevet en ganske lang artikkel bak på den, med klistrebokstaver, hvor han detaljert skjelte ut Ford og en spesifikk forhandler.

 

Jeg tror slikt funker, vi nordmenn er alt for flinke til å bite i oss tapet, betale og tasse videre. Forbrukerrådet er ingen næringsdrivende bekymret for, men TV2, NRK og VG gir dem stort angst. Og sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. denne saken og noen kommentarer ovenfor:

Hei.

Min kamerat har en Freebie 1999-mod. Motor er byttet en gang for ca 4 år siden. Her også "glemte" verkstedet å modifisere kjøleanlegget, og motoren må nå byttes igjen.

Nå er imidlertid bilen mer enn 5 år gammel, og VPN frasier seg alt ansvar.

Noen innspill her?

Eivind

108872[/snapback]

Hvis det her er forhandleren som ikke har utført jobben slik den er spesifisert av Land Rover må det være forhandleren som skal stilles til ansvar, ikke LRN.

Det springende punktet er kanskje Bulletin 26, datert 22.8.2001, som beskriver modifikasjonen.

I så fall kan akkurat denne saken kunne sidestilles med et par Discoveryer som har fått byttet veivaksel m.m pga. feilmontert reimhjul og ødelagt kilespor. I disse tilfellene har verkstedene tatt ansvar - selv om den ene satt langt inne...

 

Om derimot LRN/BMW Norge har unnlatt å spesifisere en ombygging de på det tidspunktet visste eller burde visst var påkrevet må ansvaret kunne plasseres hos LRN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...