Gå til innhold

Da var det min tur - motorhavari


Anbefalte innlegg

Hei igjen- Goodspeed !

Dette er jammen spennende. Det er jo kjempefint at ditt detektivarbeide

ang. byttemotor medfører "funn" av billigere løsninger, enn LR-apparatets

verksteder i Norge kan tilby. Imidlertid er det jo beklagelig at VPN/importøren

nå ikke vil "innrømme" noe ansvar/erstattning. Det er vel imidlertid dette

du skal diskutere videre med advokaten?

 

Spennende ??- ja for fanken, hele denne historien er jo noe enhver av oss

LR-entusiaster må ha interesse og nytte av. Vi får en klar indikasjon på

saksbehandlingsholdningen og måten VPN "kjører" og vurderer saken på,

og derved hva andre også derved kan forvente seg?

 

Gjør det klart for VPN at dette klart vil skape presedens i "LR-rekkene"-

-- jeg vet fanken ikke om jeg tør å ha min 2004 Freelander lenger?--

-- nå lurer jeg jaggu på om chlutsjen ryker for 3. gang og svinghjulet

må skiftes for 2. gang- og dette i løpet av 2000 mil/1 år`s bruk ???????

 

Lykke til videre- Goodspeed !

MVH

Per Venli

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser frem til å høre hva advokaten kan bistå med på fredag.

I mellomtiden jobber jeg med et nettsted hvor jeg kan fortelle om saken og også la andre fortelle sine historier både i Norge og i utlandet. Er jo tross alt straks ferdig som IT-student så siden det ikke er så mye jobber å velge i kan jeg jo bruke noe av kunnskapen til dette biggrin.gif

 

Ellers så har jeg i nærmeste familie 5 biler innenfor samme importør, altså VPN. 2 renaulter, 2 volvoer og 1 landrover. Ingen har noen som helst betenkeligheter med å bytte til et annet bilmerke ved neste bilkjøp etter behandlingen jeg har fått hos VPN. Om det ikke svir stort hos VPN betyr allikevel fem trofaste kunder bittelittegrann.

Sitter også å skriver leserbrev og artikler som jeg skal vurdere å sende til Aftenposten, Motor og lokalaviser her i Østfold.

 

Men først skal jussen få en sjanse smile.gif

 

Goodspeed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humf, nå er det lenge siden jeg jobbet med slike saker, men det er noe som murrer i argumentasjonen i brevet fra VPN. Det var i allefall ikke slik vi tolket reglene før...... hvis jeg husker riktig. Håper advokaten din gir deg er realt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut til at VPN forsøker å "komme seg unna" garantiansvar ved å hanvise til at bilen opprinnelig ble solgt til en næringsdrivende, og at det dermed er kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven.

 

Det som kanskje kan være av interesse da, er kjøpslovens kap. 14, "Krav mot tidligere salgsledd" hvor der bl.a. står :

Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

Etter hva jeg forstår har du ikke kjøpt bilen av en bilforhandler og salg av bilen kan nok da ikke sies å være "hovedsakelig knyttet til næringsvirksomhet" hos selger/selgers firma. Med andre ord kan du nok påberope deg reklamasjonsrett iht forbrukerkjøpsloven.

 

Videre sier kjøpsloven at det i slike tilfeller vil være forbrukerkjøpslovens frister som gjelder.

I den grad kjøperen i forbrukerkjøp gjør gjeldende krav mot selgeren som også kunne ha vært gjort gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd, gjelder reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd for videre mangelskrav fra selgeren mot det tidligere yrkessalgsleddet.

 

Paragrafene i forbrukerkjøpsloven sier :

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

 

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Der skulle dermed ikke være særlig tvil om at du har reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven.

 

Når det gjelder garantifraskrivelsen i siste kontrakt, må den oppfattes som en sak mellom forrige eier og deg som kunde, og VPN kan nok ikke som yrkessalgsledd påberope seg denne ansvarsfraskrivelsen. Forbrukerkjøpsloven kan forøvrig ikke, uansett hvilke kontrakter og avtaler som er inngått, fravikes slik at kjøperen får dårligere betingelser enn hva som fremgår av loven.

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dessuten vet vi at en mengde biler er solgt til næringsdrivende og siden videresolgt til private uten at det har fått negative konsekvenser for reklamasjonsretten. Om man ser på VPNs egen praksis mht. dette er det sikkert ikke mange tilfeller (om noen) hvor de har fraskrevet seg reklamasjonsansvaret på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dessuten vet vi at en mengde biler er solgt til næringsdrivende og siden videresolgt til private uten at det har fått negative konsekvenser for reklamasjonsretten.

96323[/snapback]

F.eks. alle leasingbilene som selges til finansforetak (altså utvilsomt næringskjøp iflg kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven), og som svært ofte videreselges til privatpersoner etter 3 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dessuten vet vi at en mengde biler er solgt til næringsdrivende og siden videresolgt til private uten at det har fått negative konsekvenser for reklamasjonsretten.  Om man ser på VPNs egen praksis mht. dette er det sikkert ikke mange tilfeller (om noen) hvor de har fraskrevet seg reklamasjonsansvaret på dette grunnlaget.

96323[/snapback]

 

Eg er næringsdrivande som tømrar og har leasa bil, men har aldri fått dårligare garantiar for det! Hadde ein Galloper med 5 års nybilgaranti og fekk full garanti på det eg klaga på. CD-vekslaren fuska etter 3 år, men sidan den var montert av forhandlar ved kjøpet var det 5 års garanti på den også. Den vart fiksa utan at det kosta meg ei krone. Bytte Galloperen då den var 4,5 år i ein ny Defender. Har aldri fått opplyst at eg skal ha dårligare garanti fordi bilen er leasa som firmabil i næring. huh.gifblink.gif Er Volvo/LandRover importøren vankskeligare å ha med å gjere enn andre? ohmy.gif Er det kanskje prisen på reperasjonen som er avgjerande for viljen/motviljen til å ta på seg kostnaden?

Endret av Odd Arne Langeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som sliter med VPN for øyeblikket. Jeg holder på å samle inn informasjon for å gå til FBI og/ eller TV2 hjelper deg. Hos meg har forbrukerrådet jobbet mot VPN i flere måneder, og føler at de bare trenerer. Det er galt at ikke engang forbrukerrådet når frem. Det bør vel klassifiseres som toppen på arroganse.

 

Også jeg er blitt tilbudt 60%, i håpet om at jeg skulle være fornøyd.

 

Dersom vi går til FBI sammen er mulighetene større for å nå frem. Jeg er av journalister i omgangskretsen min også blitt anbefalt å gå til avisene med saken.

 

St1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overhodet ikke overrasket over hva du skriver mht VPN. Stå på ! Vi kan ikke finne oss i hva som helst fra den gjengen der. ph34r.gif Det var utrolig kiipt at det var VPN som tok over Land Rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei st 1 og Willenfeldt !

 

FORSLAG !

 

Er det en idè å starte/lage en ny "site/emnetittel" i Forumet,

hvor de av oss som har en sak gående (eller som er i forberedelser til...)

innberetter noen stikkord om "sin sak" eller visjonerer litt rundt dette.

 

Jeg er en av "oss" med min clutch og svinghjul-sak, og 3. brev i dag

hvor jeg proklamerer hevelse av kjøpet og penga tilbake?

MEN--- jeg er ikke noe dreven på de tekniske mulighetene i forumet!!

 

Da bør vi kunne fått summert litt rundt f. eks. siste 12. mnd. reklamasjonsaktiviteter i "LR-klanen". Vi kunne og fått litt mere oversikt over

hva slags saksbehandlertaktikk som VPN fører, og muligens vi kan få

litt mere tyngde som en større kundemasse (som VPN ikke vil miste/dyrt for dem)

ved å henvise til alle tilfellene ??

 

MVH

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut, men jævla dumt at slikt skal være nødvendig! mad.gif

 

Jeg har jo enda et par hjullager i "rest" hos VPN...

 

Fikk selv et nesten likelydende brev som var lagt inn lenger opp i denne tråden. Og selv har jeg nesten gitt opp, gidder rett og slett ikke bruke masse tid og energi på slike nisser. Men jeg vil heller ikke at de skal "vinne" med slik dårlig behandling av kundene sine. Tror jeg skal ta opp igjen saken min også!

 

Men om VPN er værre enn andre er ikke sikkert, for jeg har noen kollegaer med andre bilmerker som også har blitt dårlig behandlet. Men de har vært sta, og da de fått medhold. Det virker generelt som om verkstedene, og også importør, "prøver" seg først og håper at kundene gir opp. Og det er sikkert mange som gir opp... sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok litt rett der Stig, det er litt for vanlig at de "prøver seg" (noe som ofte også gjelder forsikringsselskaper) ved å nekte alt eller det meste av ansvar i håp om at kunden skal gi seg og dekke feilopprettingen selv.

 

Men det finnes forskjeller, noen selskaper mener faktisk at kunden har rett og prioriterer utrolig nok å ha fornøyde kunder og et godt rykte både mht bilmerke og selskap, eks Toyota. VPN er helt i den andre skalaen og etter min erfaring fra min tidligere jobb (og egenerfaring) må de regnes som en av "verstingene" mht kundebehandling (særlig overfor de kundene som har kjøpt LR)

 

Men sammen er vi sterke - forbrukermakt ! wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at alle må være rimelige. Å få en ny motor på en bil som har gått f.eks. 100.000km helt gratis er ikke noe en kan forvente. Bilen skal ikke øke i verdi som følge av garantireparasjon og det er normalt at man må betale en andel selv.

Det man derimot kan forvente av VPN er at de følger norske forbrukerrettregler og at de behandler alle kunder likt. Her har de tydeligvis svin på skogen.

Å gå til TV2/FBI bør være absolutt siste utvei. Forbrukermyndighetene og en NAF-advokat må da kunne klare dette? VPN bør kunne redegjøre for sin praksis og det bør være en smal sak å vurdere denne opp mot lovgivningen på området. Forbrukermyndighetene har vel noen sanksjonsmuligheter de kan ta i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Har vært litt fraværende den siste uken pågrunn av jobb og skole.

 

Saken min ble overlevert advokat forrige fredag. Advokaten har så langt nøyd seg med å sende et brev til VPN. Han mente selv at saken om nødvendig var god nok for en rettsak. Det blir uansett spennende å se hva som skjer i tiden fremover.

 

Med tanke på et eget forum for alle disse reklamasjonssakene så er det en kjempegod ide. Jeg ville ihvertfall benyttet meg av det.

Jeg har også registrert domenet www.landrovernightmare.com hvor jeg skal legge ut en blog, samt smekke sammen et system så alle besøkende kan poste sine historier ovenfor VPN og Landrover. Tar sikte på å lage for Norge/Norden i første omgang så eventuelt utvide det etterhvert. Ettersom jeg er midt i eksamensperioden min har jeg relativt lite tid til disposisjon for øyeblikket til å lage denne websiden, men jeg regner med å få opp noe i løpet av helgen med begrenset funksjonalitet.

 

Goodspeed

Endret av Goodspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som sliter med VPN for øyeblikket. Jeg holder på å samle inn informasjon for å gå til FBI og/ eller TV2 hjelper deg. Hos meg har forbrukerrådet jobbet mot VPN i flere måneder, og føler at de bare trenerer. Det er galt at ikke engang forbrukerrådet når frem. Det bør vel klassifiseres som toppen på arroganse.

 

Også jeg er blitt tilbudt 60%, i håpet om at jeg skulle være fornøyd.

 

Dersom vi går til FBI sammen er mulighetene større for å nå frem. Jeg er av journalister i omgangskretsen min også blitt anbefalt å gå til avisene med saken.

 

St1.

97300[/snapback]

 

Hei

 

Trist å høre at du er i samme situasjon som meg, samtidig som det er godt å se at det er flere som ikke finner seg i å bli behandlet slik som VPN behandler oss.

 

Kan du fortelle litt mer detaljer rundt dine problemer? Hva som har skjedd, hvor langt bilen har gått osv, samt detaljer rundt hva du har gjort ovenfor VPN og lignende.

 

Jeg er ikke fremmed for å prøve å få til en felles sak med TV2 hjelper deg eller FBI.

 

Goodspeed

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da Tore, man skal alltid være rimelig Tore, men når en bil kollapser totalt pga en konstruksjonsfeil eller svakhet er det lite rimelig at det er kjøper som skal lastes for produsentens feil, eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut, men jævla dumt at slikt skal være nødvendig!  mad.gif

 

Men om VPN er værre enn andre er ikke sikkert, for jeg har noen kollegaer med andre bilmerker som også har blitt dårlig behandlet. Men de har vært sta, og da de fått medhold. Det virker generelt som om verkstedene, og også importør, "prøver" seg først og håper at kundene gir opp. Og det er sikkert mange som gir opp...  sad.gif

97355[/snapback]

 

Var ute med div gamle kompiser i bilbransjen på

fredagen og det er DEFINITIVT IKKE bare VPN og LR-produkter

som er vriene å ha med å gjøre.

Og det er ikke bare LR som leverer biler med medfødte og ofte

tilbakevendende feil.

 

 

Hjertesukk fra et par av kompisene:

 

Vær saklige og skyt ikke budbringeren.

De bare utfører det de har fått beskjed om fra oven.

Og "oven" har problemer med avstand til Norge og våre

noe spesielle garantiløsninger.......

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Goodspeed!

 

Jeg har skrevet et innlegg tidligere ang mine problemer. det ligger under "Noen få problembiler? Bagatalisering av feil!"

 

Jeg ville vært en av dem som hadde benyttet meg av Pers forslag om ei samkjørt "problem med LR/VPN" side.

 

Jeg er for øyeblikket i dialog med FBI, og har linket dem inn på disse sidene. De virker veldig interresserte, men det er viktig at de skaffer seg så mye informasjon som mulig, slik at de kan ta et faglig begrunnet, og fornuftig valg.

 

St1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei- Goodspeed og st 1 (som er midt oppe i topp-pakningsproblemet) !

--- det er jo mange bakover som har resignert, og betalt "gildet" selv!!

 

Og det er jo for ille når man mimmrer litt over fakta:

 

* Det synes som at produsenten, importøren og selgeren, helt siden det året

bilenene (med denne 1,8 liter motoren) ble levert, har hatt et så stort antall

havarier at de MÅ ha hatt det klart for seg at det var snakk om fabrikkasjonsfeil.

* Det ble jo også (etter hvert) utviklet et "modifiseringssett" for kjøleanlegget

--- og det er jo rett- og slett en "innrømmelse" av at NOE er feil konstruert ?

* Og "modifiseringssettet" (som ironisk nok må KJØPES) hjalp jo i de fleste

tilfellene?- men ikke alle. Noe som antakelig betyr at problemet EGENTLIG ligger

i designerfeil i selve motoren/motortoppen som ikke takler temp.svingningene.

* Jeg har lest et annet sted i Forumet hvor en (en som har peiling) påpeker at den

EGENTLIGE feilen ligger i at det mangler noen hull/tapper/styringer mellom

motorblokka og toppen, som skal holde pakningen i ro ved "microforskyvning"

under temperatursvingningene. Og dette ble vistnok endret på/med 2001

modellen.

* Er disse "påstandene" jeg har sett i Forumet riktige?- ja, da har de jo levert en

bil/motor som de har vært helt klar over har en "designerfeil" i 3-4 år ????

* Det riktige måtte vel da være å ta inn alle biler produsert i disse årene ved

1. gangs havari og bytte ut motoren til den som ble "nydesignet" i 2001. Og dette

ansvaret kan vel ikke være utdatert før bilen "går på dynga", skulle man tro ?

 

Det hadde ikke vært av veien å fått de tilbakelagte historiene opp igjen,

-altså de som resignerte og betalte selv ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ballen (absolutt ikke bilen) begynt å rulle!

 

Reparasjonene ble utført raskt og effektivt hos Bilforum i Stavanger, men siden de er utenforstående i denne saken krever de betaling for å levere ut bilen. De sier seg fornøyde med 40%, da VPN som vanlig har tilbudt å ta 60% av kostnaden.

 

Det som er fasinerende i denne saken, er at siden bilen nå likevel måtte stå på verksted, ba jeg dem kikke over den for å se om det var noe mer som var feil. Og det var det jo! Lekkasjer til den nette sum av 8500 kroner. Hvem har ansvaret for dem?

 

Uansett! Jeg har ikke hatt råd til å betale 30.000,- for så å måtte slåss for å få dem tibake, så min kjære Freelander har måttet stå på verksted siden begynnelsen av februar. Jeg kjøpte den i slutten av september.

 

I dag var jeg hos Forbrukerrådet og fakset sakspapirene til FBI. Dessuten sendte jeg dem alle brevene jeg har sendt i denne saken. Er det flere som ikke har fått tilbudet om 60% skriftlig? Jeg har faktisk ikke fått noen som helst skriflig respons på mine skriftlige henvendelser til VPN.

 

Til slutt: I en redegjørelse jeg ba om skriver Bilforum at de har skiftet motor, og at de i den anledning har modifisert kjøleanlegget slik at motoren kjøles ned tidligere/raskere enn normal, dette for å hindre at noe lignenede skjer igjen. Vil det si at normalt ikke er godt nok?

 

St1

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ballen (absolutt ikke bilen) begynt å rulle!

 

Reparasjonene ble utført raskt og effektivt hos Bilforum i Stavanger, men siden de er utenforstående i denne saken krever de betaling for å levere ut bilen. De sier seg fornøyde med 40%, da VPN som vanlig har tilbudt å ta 60% av kostnaden.

 

Det som er fasinerende i denne saken, er at siden bilen nå likevel måtte stå på verksted, ba jeg dem kikke over den for å se om det var noe mer som var feil. Og det var det jo! Lekkasjer til den nette sum av 8500 kroner. Hvem har ansvaret for dem?

 

Uansett! Jeg har ikke hatt råd til å betale 30.000,- for så å måtte slåss for å få dem tibake, så min kjære Freelander har måttet stå på verksted siden begynnelsen av februar. Jeg kjøpte den i slutten av september.

 

I dag var jeg hos Forbrukerrådet og fakset sakspapirene til FBI. Dessuten sendte jeg dem alle brevene jeg har sendt i denne saken. Er det flere som ikke har fått tilbudet om 60% skriftlig? Jeg har faktisk ikke fått noen som helst skriflig respons på mine skriftlige henvendelser til VPN.

 

Til slutt: I en redegjørelse jeg ba om skriver Bilforum at de har skiftet motor, og at de i den anledning har modifisert kjøleanlegget slik at motoren kjøles ned tidligere/raskere enn normal, dette for å hindre at noe lignenede skjer igjen. Vil det si at normalt ikke er godt nok?

 

St1

97841[/snapback]

 

Hei

 

Godt å se at det fører frem å kjempe for denne saken. Jeg håper virkelig FBI tar saken og klarer å formidle et realistisk bilde om hvor arrogante VPN er.

 

Vedrørende min egen sak har advokaten ennå ikke fått svar fra VPN på hans henvendelse. JEg har heller ikke råd til å reparere bilen for deretter å kjøre saken mot VPN. Bilen står derfor på verksted og har stått der siden starten av mai. Det er allikevel bare småtterier i forhold til St1, men det medfører allikevel et stort økonomisk tap for meg.

Jeg er student og jobber om sommeren i Trøgstad og jeg bor selv i Halden. Jeg jobber turnus og det finnes ikke offentlig transport til Trøgstad, og da spesielt ikke på den tiden av døgnet som jeg ofte jobber. Jeg må derfor flere ganger i uken takke nei til vakter på jobb ettersom jeg ikke kommer meg fra/til arbeid. Vurderer nå å låne meg penger til å kjøpe en scooter eller veteranbil for å ha i mellomtiden, men det er så fryktelig ergelig å måtte gjøre det også.

 

Har hatt en hektisk uke så jeg har ikke fått konstruert www.landrovernightmare.com som jeg hadde tenkt til. Skal se om jeg får tid til å sette det opp i løpet av denne helgen. Det meste ligger klart, men jeg mangler et design for siden. Kommer tilbake med mer informasjon om ikke lenge. Når siden er oppe har jeg forresten en plan for å skape litt blest rundt saken. Kommer tilbake til dette når siden er oppe og funksjonell.

 

Goodspeed

Endret av Goodspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg litt at VPN er så "vanskelige" i disse sakene. I UK synes det som om LR håndterer disse sakene på en helt annen, og mye bedre, måte - mens andre som bruker K-serie motorene (Lotus og MG-Rover) intar omtrent samme holding som det ser ut til at VPN har.

 

Ettersom LR har sendt ut en tech.bulletin hvor det ganske klart fremgår at ombygging av kjølesystemet er en garantisak, burde også VPN og de norske LR-forhandlere kunne utføre disse reparasjonene under garanti.

 

Når det gjelder spørsmålet om tilbakekalling for reparasjon/ombygging, er der såvidt jeg vet ikke gjennomført noe slikt program hverken i UK eller andre steder. Dette kan muligens nå, i etterpåklokskapens klare lys, virke litt dumt; men husk at der er mange faktorer som spiller inn ved vurdering om man skal kalle inn hele serier av biler eller "bare" håndtere feilene når de oppstår...

(Men det er selvfølgelig ikke akseptabelt å unnlate å kalle inn biler for utbedring og deretter stikke hodet i sanden når problemene begynner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...