V8 3,9 l Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 Hei. Triumph TR8 1980 model skal ha en rover 10ExxxxxA 3,5 l 8,13:1 cr I bilen står 17DxxxxxA ds en RR 3,5 l 9,35:1 cr motor 1983-85 , montert 4 porters Edelbrock inkl innsug. Hva var opprinnelig-effekt på denne motoren , og hva burde oppsettet med Edelbrock evt tilføre ? Motoren har ikke grenrør. Mvh Per Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 Opprinnelig mellom 133 og 139 hester - avhengig av oppsett. Litt ulikt av forgasser og innsprøytning i Europa / USA / California. Effekt med det oppsettet du beskriver? Helt avhengig av motorens tilstand / dyser +++ - så mellom 120 og 150 hester . Den motoren og det forgasser oppsettet trenger en sprek kam + helst stage 1 eller 2 topper + grenrør for å passe skikkelig i den bilen. Vil tro at du bør komme opp i 180 - 200 hester - med tap av dreiemoment i nedre turtallsregister. Er der montert elektronisk tenning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
V8 3,9 l Skrevet 25. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2020 Takk for svar. Ja , det er elektronisk tenning. Hvilket tenningstidspunkt ville du anbefale? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 Har noen bøker liggende om trimming av Rover V8 - skal ta en titt, men siden oktan tall på tilgjengelig bensin har endret seg siden -80 tallet så er jeg usikker på hva vi finner. I "gamle dager" så tok vi det på øret - først på tomgang så justerte vi fortenningen opp til det punktet hvor du hører at turtall synker - så bare litt tilbake. Deretter kjøretur på litt høyt gir i en passelig oppoverbakke for å kjenne om der var noe "banking" . Hvis det var det så pen kjøring til tenningen kunne skrues litt tilbake - og så nytt forsøk. For innstilling av forgasseren så vurder https://www.gunson.co.uk/product/G4074 Colourtune. Jeg har hatt en slik siden rundt 1975 ... og den virker fortsatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 25. oktober 2020 Del Skrevet 25. oktober 2020 Da har jeg sjekket med Des Hamill... for 3.5 liter anbefaler han 14 - 16 grader (tomgang). Maks fortenning 36 grader (mekanisk med vakuum frakoblet). Denne boken kan anbefales hvis du vil lære og gjøre noe med disse motorene : https://www.amazon.co.uk/Power-Rover-Engines-Track-SpeedPro/dp/1903706173 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
V8 3,9 l Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2020 Super tilbakemelding, takk skal du ha. Jeg sjekker så fort det lar seg gjøre, litt forstillingsarbeid gjenstår. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 27. oktober 2020 Del Skrevet 27. oktober 2020 Edelbrock innsug og forgasser hjelper nok best på gassresponsen. Jeg følte ikke jeg hadde noe sprekere motor med 4ports innsuget og gasser. Satt på en quadrajet som var en veldig god forbedring og gikk mye bedre enn edelbrocken. Det beste du kan gjøre er å få deg en større motor og/eller sette i ny kam. Gjerne en piper 270. Jeg har afr måler så alle mine oppsett er dyset riktig. De orginale stromberg forgasserne holder faktisk til en god del effekt og gir god kjørbarhet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.