Gå til innhold

V8 Triumph TR8 motor byttet


V8 3,9 l

Anbefalte innlegg

Hei.  Triumph TR8 1980 model skal ha en rover 10ExxxxxA 3,5 l   8,13:1 cr  

I bilen står  17DxxxxxA ds en  RR 3,5 l  9,35:1  cr motor   1983-85  , montert 4 porters Edelbrock inkl innsug. 

Hva var opprinnelig-effekt på denne motoren , og  hva burde oppsettet med Edelbrock evt tilføre ?  Motoren har ikke grenrør.

 

Mvh Per

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig mellom 133 og 139 hester - avhengig av oppsett. Litt ulikt av forgasser og innsprøytning i Europa / USA / California. Effekt med det oppsettet du beskriver?  Helt avhengig av motorens tilstand / dyser +++ - så mellom 120 og 150 hester :rolleyes:. Den motoren og det forgasser oppsettet trenger en sprek kam + helst stage 1 eller 2 topper + grenrør for å passe skikkelig i den bilen.  Vil tro at du bør komme opp i 180 - 200 hester - med tap av dreiemoment i nedre turtallsregister. Er der montert elektronisk tenning?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bøker liggende om trimming av Rover V8 - skal ta en titt, men siden oktan tall på tilgjengelig bensin har endret seg siden -80 tallet så er jeg usikker på hva vi finner.  I "gamle dager" så tok vi det på øret - først på tomgang så justerte vi fortenningen opp til det punktet hvor du hører at turtall synker - så bare litt tilbake. Deretter kjøretur på litt høyt gir i en passelig oppoverbakke for å kjenne om der var noe "banking" . Hvis det var det så pen kjøring til tenningen kunne skrues litt tilbake - og så nytt forsøk.  For innstilling av forgasseren så vurder https://www.gunson.co.uk/product/G4074  Colourtune. Jeg har hatt en slik siden rundt 1975 ...  og den virker fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edelbrock innsug og forgasser hjelper nok best på gassresponsen. Jeg følte ikke jeg hadde noe sprekere motor med 4ports innsuget og gasser. Satt på en quadrajet som var en veldig god forbedring og gikk mye bedre enn edelbrocken.  Det beste du kan gjøre er å få deg en større motor og/eller sette i ny kam.  Gjerne en piper 270.

Jeg har afr måler så alle mine oppsett er dyset riktig. De orginale stromberg forgasserne holder faktisk til en god del effekt og gir god kjørbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...