Gå til innhold

Bytte av bakre Xmember og alt det medfører..


Skjegget

Anbefalte innlegg

Hei. Bytter bakre crossmember på min 99 90 Td5 om dagen, som stadig avdekker nye behov med tilhørende spørsmål. Samler litt erfaringer og spørsmål i denne tråden, for egen og kanskje andres nytte.

 

Har allerede tatt av A-frame og byttet kule/foringer på denne - greit å gjøre siden eksos og tank allikevel er av.

 

Plata som holder tanken var råtten, ny ligger hos EWS.

 

Spm 1: Under gulvet er det tre stk avstivere i metall som ligger på tvers og hviler oppå ramma. Ser at den bakerste av disse er noe rusten - noen som har greid å bytte denne uten å løfte kassa opp? Ser ikke ut til å være mulig.. men kanskje noen har ett triks? Hvis ikke får jeg sveise på forsterkning, men er jo best å bytte den...

 

Spm 2: Festeører til bagasje i lasterom - hvordan pleier disse å festes? Boltes de i ramma? Isåfall er vel dette også lurt å gjøre nå. Kom gjerne med bilder og evt tips til fine fester :)

 

Spm 3: Tanken ligger iklem mellom rammevangene.. datt ut ett par runde gummi pad's når jeg tok av tanken. Hvor og hvordan skal disse festes? Var de opprinnelig limt på rammeveggen tro?!

 

Kommer helt sikkert flere spørsmål etterhvert..!

 

På forhånd takk :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Espen Olsen skrev:

Jeg lagde disse selv av en aluminiumsfirkantboxprofil kappet i riktige lengder og nedslipte spor med vinkelsliper til min gamle 1958 S2 88". Det funket flott og elmiminerte rustproblemet.. Uvisst om det ville gått gjennom PKK på en nyere årsmodell.

Godt tips, men tror jeg skal gå for en ny fra YRM.. ikke helt gal pris og galvanisert. Takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har tips til hvordan stroppefester baki er montert? Tenkte noen hadde dette orginalt, så brakett el. var brukt... men kanskje alltid ettermontert? Kun i alu gulv utgår iallefall.. tenker enten ned i nevnte "tub support", eller ned i ramma på ett vis..?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rektangulære festet (+rektangel øye)jeg  byttet på en X-dansk one-ten gikk boltene gjennom gulvet i ytterkant, dobbelt aluplate der, og gjennom tverrstiver.

Ikke sikker på orginalitet men solid nok til det meste av lovlig last hvis ikke for mye tæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Prøvde å lirke ut bakre gulvavstiver etter å ha jekka opp kassa ettpar cm over ramma...men det gikk ikke, er for trangt. Dette er altså med bakre Xmember av. 

Fant derimot ut at ved å løsne den midtre gulvavstiveren også, kunne jeg dra begge to fremover og lirke de ut over dieselfilteret, siden ramma buer litt ned der!

 

Dermed fikk jeg inn den nye fra YRM :) 

 

20201119_230530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...