Gå til innhold

Automatgear styring ?


Harald Walberg

Anbefalte innlegg

Det ante meg, men kan posisjons innstillingen  av XYZ bryteren påvirke skiftintervall ?  Er nå kommet til det stadiet at jeg er på utkikk  etter en annen automat og jeg vet at også BMW bruker samme boksen (ZF 4 HP 22), men hvilke modeller av BMW som har denne boksen vet jeg ikke. Er det noen på forumet som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke lett å finne en riktig utførelse i alle kombinasjonene i listen fra WIKIPEDIA som viser en hel rekke bilmerker som har brukt denne gearkassen ZF 4 HP 22. Vil vel tro at det finnes en nærmere typebetegnelse på produksjonsskiltet utover ZF4HP22 med hensyn til å finne riktig transferkombinasjon. Må sjekke dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ny gearbox er det nok Ashcroft transmission i UK som er billigst. Dog kan det jo hende at det er bare en enkel solenoid feil, som kanskje kan repareres uten å ta ned kassa. Har du sjekket i vedlikeholdsmanualen - symptomer opp mot mulige feilkilder.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Harald Walberg skrev:

Det ante meg, men kan posisjons innstillingen  av XYZ bryteren påvirke skiftintervall ? 

 

Ja det vil jeg tro den gjør, men står det D i instrumentet når du setter den i Drive er den vel i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4hp22 er bare betegnelsen på kassa. Den kommer i uttalige varianter av inn og utgående akslinger, boltemønster for bakende og clutchus. Det er også forskjellige utvekslinger og clutcher i de så det er ikke bare og ta en fra en annen bil og få den til og passe og gire riktig.
Så lenge du får opp riktige symboler for girspaken i instrumentpanelet er xyz riktig da signalet deles mellom gir ecu og becm.
Har du prøvd og bytte gir ecu? Har også vært borti at kabel fra ecu til girkasse har vært dårlig. Gir ecu trenger ikke koding til bilen heller.
Gjør alle disse testene før du går til drastiske tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...