Gå til innhold

Disco 4 som river i styringen


Eirik Lystrup

Anbefalte innlegg

Ny bil, nye spørsmål. MY12 Disco 4 kjørt noen dager nå. Selv om bilen i følge forhandler skal hva vært nøye gjennomgått og fått fikset litt forskjellig i understellet før salg mistenker jeg nå etter noen 10 talls mil at det er noe som ikke er helt som det skal med styringen. Bilen virker stort sett helt normal, men kan plutselig "hogge" til og dra veldig til både venstre eller høyre, såpass at man må holde den skikkelig igjen. Fruen synes det var såpass voldsomt at hun nå nekter å kjøre den før det er fikset.

Står noe slitte brede dekker på den nå, 285 tror jeg. Tenkte i utgangspunktet at dette var dekkene som sporet så har allerede bestilt nye. Men nå begynner jeg å tenke litt på om det kan være andre ting som gjør dette, har opplevd sporing på andre biler før, men dette er i beste fall den verste sporingen jeg har opplevd på noen bil. 

 

Noen tips om alternativ årsak ?

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i foringer i bakhjulsoppheng kan gi sporing. Sliter med det selv på sporete vei som vi har mye av her i området.

Lageret i nedre del av rattstammen har en tendens til å ruste fast og kan være med på å maskere/forverre situasjonen. Feil her kan en ofte kjenne ved at det er motstand som kommer og går avhengig av rattutsalget.

https://www.advancedfactors.co.uk/steering-column-13376-c.asp

 

Sporingen hos meg ble betraktelig bedre/ikke så påtagelig/mer kontrollerbart etter bytte av denne. Nå gjenstår hjulopphenget bak hvor det er slakk i flere foringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal prøve å få dette sjekket. Var jo en helt overkommelig pris på en slik ny nedre rattstamme, så gitt det du sier om at disse ofte ruster fast så kan det jo være aktuelt å nærmest bytte denne nå uansett. Fikk inntrykk fra selger at det akkurat var byttet en del foringer i bakstillingen, så får ta en prat med de om hva som egentlig har vært gjort i nyere tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min D3 er lik. Verst på sommerdekk, men blir ikke helt bra på vinterdekk heller. Mest sannsynlig vil smalere hjul hjelpe en del. Har skiftet ALT i understell, unntatt tannstangen.

 

Vil anbefale å kjøpe originalt rattstamme ledd. Flere som har fått slakk etter 1-2år med uoriginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det leddet i rattstammen er mest merkbart når du vrir på rattet, burde ikke gi sporing så tipper det er noe mer enn det.

 

Har 265 og synes det er litt for bredt, men den sporer ikke alt for mye.

 

Kjedelige er at alt av foringer må være i orden for at 4-hjuls kontroll blir 100%. Det bør også utføres av noen som kjenner LR med luftfjæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 10.00, Eirik Lystrup skrev:

Kikket litt på det nå for å prøve å kjenne om det var noe ujevn motstand og oppdaget at rattet nok er en anelse "feilstilt" mot venstre når man styrer rett. Kan dette ha en sammenheng, eller er dette noe annet ? Tips mottas med stor takk :-) 

 

 Tror jeg ville gå for en 4x4  kontroll hos noen som kan Land Rover   og der etter en  reset av steering angle sensor,  står den feil kan du få en verden av feil. 

Har selv lige prøvet det på min D4 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har kanskje byttet til vinterdekk?

Hos meg har jeg kjørt med 3 forskjellige sommerdekk, utslitte, nye og ny-brukte = masse sporing.

Vinterdekk 2 forskjellige sett, gammelt og nytt = ingen sporing

(alt i orginal dim 255/50-20, bortsett fra ett sett sommerdekk som var 275/45-20(eller var det 40 - husker ikke))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

255/55-19 vinterdekk på nå, helt nye hakka suv 9 med pigg. Super fornøyd. Første tanken som slo meg var at jeg i denne bilen faktisk ikke hører at jeg kjører på pigg. Har ikke opplevd det på noen annen bil jeg har hatt. God følelsen med Discoveryen er der nå, men må innrømme at den lot vente på seg når den allerede første turen var såpass skvetten å kjøre. 
 

Synes dog at den fortsatt er ganske «bløt» sideveis (mulig sammenligning med x5 og Audi allroad blir litt urettferdig). Noen som har prøvd å bytte foringer mm. Med den hensikt å få bilen stivere.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg hadde samme feil på D2'en min når jeg kjøpte den. Rattet kunne plutselig dra mot venstre. Det viste seg at det var rusk og små metallbiter i servo-olja. Jeg tok bitene ut av reservoaret med magnet og flusha ut all olja i systemet og hadde på ny. Siden da har ikke feilen vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...