Bjørnung Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Noe som har sett data/spec på hjulvandring på nye Defender? Må inrømme jeg kun har min erfaring fra YouTube, men i tester sammenlignet med eldre Land Rovere(Defender), virker det som om nye Defender mister bakkekontakt oftere og spinner litt mer - før den får tenkt seg om og så fordeler kraft og kommer seg videre. Altså ikke det at den ikke har god fremkommelighet, men den synes å spinne mer. Spinining kan selvsagt også ha noe med ugunstig dekk/felg å gjøre, men den synes altså å miste bakkekontakt oftere? Noen som vet? Bjørnung Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 22. oktober 2020 Del Skrevet 22. oktober 2020 Moderne Land Rovere med delte aksler er helt avhengig av elektronikk og sperrer for å ta seg fram. Jeg kjørte løypene på Land Rover Experience, en gang klubben hadde tilgang for en dag der, med en gammel RRC. Jeg lå bak en D3 og den hadde hjulløft flere steder. Min gamle RRC tuslet gjennom uten at sentersperren var koblet inn en gang. Den originale chassisdesign på RRC, som Defender og Disco 1 og tildels 2 arvet, er helt genial, hvor bakkekontakt for alle hjul er i fokus. Nye Defender har vel mye av samme type oppsett som D3, så hjulvandring er vel ikke et tema på slike biler, men mer hvor godt styringssystemet er. Men mer vandring enn på en personbil er det jo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnung Skrevet 22. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2020 Ja har selv mest erfaring med RRC over 25 år, 110 i 5 år og har en D4 nå, men må inrømme jeg ikke har testet D4 ut i terrenget. Fremkommeligheten er der jo, men er det fare for at man ødelegger mere med slikt nyere oppsett (ødelgger bakken altså på grunn av spinn...thread lightly etc...) ? Må inrømme at jeg savner RRC og fjæringen den hadde, på tross av at man skremte vettet av uvante passasjerer ved kraftig sving i høy hastighet Bjørnung Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomRH Skrevet 23. oktober 2020 Del Skrevet 23. oktober 2020 Jeg ser det siteres noen plasser at Land Rover sier 500mm akselvandring bak på ny Defender. I liket med trådstarter har også jeg kun erfaring fra youtube, men jeg har merket meg at selv om hjulene kan bevege en del på seg, så skjer det ikke nødvendigvis naturlig. Det virker som at bilen finner ut på et punkt at nå, gjerne litt for sent, burde den åpne ventilen for å flytte luft fra ene siden til den andre, og dermed slippe hjul lengre opp og ned. Den kan jo også heves enda mer enn det som i utgangspunktet er tigjengelig for sjåføren, men først etter at bilen selv har funnet ut at den ikke har bakkekontakt lenger. Tror jeg ville opplevd det som frustrerende å hele tiden bli hindret i å gjøre spesifikke ting en ser kunne vært hensiktsmessig bare for bilen har en regel som sier "ikke ennnå"... Men når det er sagt, jeg har fått intrykk av at spinning og fremkommelighet generelt forutsetter høy kompetanse hos sjåføren - dog ikke som sjåfør, men heller i forståelse av hvilket program en bør velge og generelt hvordan softwaren i bilen jobber. Og når det er sagt, så kan jeg nevne at jeg har kun kjørt offroad i stein dum Defender. Aner ikke hvordan elektronikk-biler jobber i praksis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 PÅ tysk, men ikke såå fletterende. For mye elektronikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 Eller på engelsk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 24. oktober 2020 Del Skrevet 24. oktober 2020 (endret) Disse to videoene kan jo kort oppsummeres med at innholdet består av 2xca30 minutters subjektiv tomgangsprat fullstendig uten substans for å kunne vurdere bilens egenskaper. Endret 24. oktober 2020 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 Ikke akkurat brukervennlig. Det virker som om det er mer PC en bil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 4. november 2020 Del Skrevet 4. november 2020 3 timer siden, qcnr skrev: Ikke akkurat brukervennlig. Det virker som om det er mer PC en bil... NM i nedsnakking ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 8. november 2020 Del Skrevet 8. november 2020 Tror mange av disse YouTube-testene lider mye av feil dekktrykk og ikke minst feil type dekk for forholdene. Da blir det jo mye hjulspinn. Men i tillegg er hjulvandringen ganske fraværende sammenlignet med classic'n. Er jo selv vandt til å kjøre overalt med alle 4 hjula på bakken med min classic, akkurat slik trådstarter beskriver. Mangel på stiv aksling er nok stor årsak. Cross-ventilene i de moderne Land Rovere skal jo åpne opp i lave hastigheter å sørge for at motsatt hjul presses ned av lufttrykket når det andre går opp. Vekten flyttes over akkurat likt som ved stiv aksling. Men etter å ha sett en del videoer av L322 og D3 offroad ser det jo mer ut som alle 4 hjulene står på stylter til en hver tid uansett vektbelastning og hjulvandringen er lik null. Om dette er pga hevestag på fjærene er jo vanskelig å si. Kanskje man skulle kommet seg ut og prøve litt selv på egen bil i original utgave. Forresten enda en test her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.