Gå til innhold

Totalombygge 2011 Defender 110 Puma i England


Florux

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Første post fra nytt medlem, vokst opp baki en Serie III, nå på tide å få min egen Defender 110.

 

Jeg ønsker meg altså en skikkelig Defender 110, men med moderne komfort ala 2020. Har fått et ganske bra tilbud på en 2011 modell Puma som står i England og som et anerkjent verksted kan bygge om til LHD, sette inn Ashcroft automatgir, og i praksis bygge nytt interiør i anno 2020. 

 

Mange spørsmål på en gang:

  • Er det noen som har noen erfaring med konvertering?
  • Hva er risiko med RHD->LHD konvertering, samt å sette inn automatgir og cruise control? 
  • Noen mulige problemer med fremtidig service i Norge?

 

Litt mer detaljert kommer nok bilen til å bli helt ombygd inni, med nye seter, ratt, konsoll, A/C, CarPlay/ryggekamera, elektriske vinduer og sentrallås. 

Motoren totaloverhales, automatgir monteres og jeg bytter oppheng til noe litt mer behagelig, noe nærmere Range Rover, uten å ødelegge terrengegenskapene for mye.

 

Noen som har erfaring med tilsvarende eller tips de har lyst til å dele til et ferskt medlem?

 

På forhånd tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All modifisering fra standard krever mer kompetanse og erfaring fra mekaniker.

Og da modding er bilindividuell blir det prøveogfeilemetoden ved feilsøk,rep og delebestilling.

Så var det dette med godkjenning,da. Engelsk PKK var ikke i nærheten av norsk nivå for 10-15 år siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, velkommen på forumet!

 

Tror det blir du som kan tilføre kunnskap her, etter at dette er over!

 

RHD til LHD er ingen spøk, overraskende mange deler som er forskjellige. Du må kjøpe alle LHD-deler nytt sannsynligvis, og kaste RHD fordi du er i UK og der er ikke brukt deler verdt mye.

 

Den kassa har jeg kikket på, du får en 3. part software for å styre girkassa, slikt er et lite mareritt når det gjelder service, og feil når du er på tur. Er CC del av softwaren som følger kassa?

 

Du kan få problemer med å få den registrert i Norge, den er jo ikke typegodkjent med de setene, eller med automat, og det rattet osv. Mulig Ashcroft kan dokumentere og får fabrikkens blessing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, gautes said:

All modifisering fra standard krever mer kompetanse og erfaring fra mekaniker.

Og da modding er bilindividuell blir det prøveogfeilemetoden ved feilsøk,rep og delebestilling.

Så var det dette med godkjenning,da. Engelsk PKK var ikke i nærheten av norsk nivå for 10-15 år siden.

 

Hei, og takk for svar!

 

Nå skal dette heldigvis gjøres av et av Englands mest anerkjente Land Rover verksted, så kompetansen er jeg ganske trygg på.

Godkjenning er et godt poeng - det ordnes vel best ved å sende listen over planlagte endringer til Vegvesenet og høre med dem på forhånd?

34 minutes ago, MrAnders said:

Hei, velkommen på forumet!

 

Tror det blir du som kan tilføre kunnskap her, etter at dette er over!

 

RHD til LHD er ingen spøk, overraskende mange deler som er forskjellige. Du må kjøpe alle LHD-deler nytt sannsynligvis, og kaste RHD fordi du er i UK og der er ikke brukt deler verdt mye.

 

Den kassa har jeg kikket på, du får en 3. part software for å styre girkassa, slikt er et lite mareritt når det gjelder service, og feil når du er på tur. Er CC del av softwaren som følger kassa?

 

Du kan få problemer med å få den registrert i Norge, den er jo ikke typegodkjent med de setene, eller med automat, og det rattet osv. Mulig Ashcroft kan dokumentere og får fabrikkens blessing?

 

Takk for supert svar og gode poeng!

 

Heldigvis er dette et meget anerkjent og erfarent verksted som har gjort en rekke slike konverteringer før, og som garanterer at de benytter originaldeler etc.  

Ble ganske bekymret for det som nevnes rundt girkassen - skal sjekke opp dette mer grundig i løpet av uken og få klarhet rundt dette, samt godkjenning.

 

Angående setene så beholder jeg setekonfigurasjonen, men bytter selve setene til nyere type hvor man rett og slett sitter litt bedre. Vi bygger den etter modell fra Classic Overland i USA, så det er heldigvis mye erfaring på området. 

 

Håper å få til dette - tror det kan bli veldig spennende!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spent på hva du tenker å få gjort på understellet. Etter min mening har Defender et godt understell som svelger ujevnheter bedre enn noen annen stivfjøra Landrover. Men mulig du ønsker en asfaltbil? For er det uavhengig fjøring du ønsker tror jeg du vil få en stor utfordring om den skal registreres her hjemme. Det vil nemlig kreve fryktelig mye ombygging. Ramma er rett og slett ikke skapt slik at det er mulig å montere øvre og nedre bro uten å bygge om rammen. Alt er mulig, men skal bilen likevel ombygges så voldsomt burde du kanskje like godt vurdere en eldre og billigere Defender. Det blir lite igjen av bilen du starter med.

 

Overhale en motor fra 2011? Den burde da være i tipp topp stand?

 

Skal den registreres i norge kan det kanskje like godt gjøres på en bil som allerede har norske skilt? Da har den i det minste rattet på riktig side. Dashbord med venstreratt er verre å finne brukt i england. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det fins uautoriserte forhandlere på øya som tilbyr LHD.  Ofte er dette biler solgt ny på kontinentet og importert til UK.  Let etter en sånn.  Eventuelt let selv på kontinentet.  Landypoint i Tyskland ser ut til å ha peil på hva de driver med, ut fra websiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...