Mr. Croft Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 w DA var drømmebilen funnet (trodde jeg) og jeg har og jeg var i ferd med å skrive kontrakt og kjøpe meg min første Defender. Nå når jeg skulle skrive kontrakt begynte selger å snakke om mistanke om diesel i motorolje. Selvfølgelig bagatelliserte han dette men jeg ble litt skeptisk. Etter å ha lest meg opp på nett at diesel i oljen antagelig betyr sprukken topp har jeg blitt veldig skeptisk. Bilen det er snakk om er en 2001 TD5 og det er vel da en 10P utgave av motor. Hva skal jeg gjøre? Kjøpe bilen og forvente å måtte bytte topp? (Bilen er forholdsvis lavt priset tror jeg mhp utstyr som følger med og 20 000 kr til deler er kanskje greit om man gjør jobben selv? Motorbytte? Vil da forsøke å få tak i en 15P eller 16 P men da må jeg vel også bytte elektronikk? Ligge unna? og overlate denne til noen andre. Tiden pappa får lov til mekking er jo også begrenset. Siden det er en Defender forventer jeg mekking men kanskje ikke på dag 1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Det er ingen vits å kjøpe problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Med mindre du får problemene gørrbillig! Da er det jo verdt det for noen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Hvor langt har bilen og motoren gått - og hva er prisen? Ny topp + pakninger og bolter vil som du skriver koste deg ca 20.000,- i deler ... men da er dette gjort. Ny AMG topp er jo også mer solid enn originaltoppen. Bedre å kjøpe kjente problemer enn å kjøpe ukjente problemer ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Dette kan jo være dårlige forseglingen på injectorene - men skal du handle noe sånt så må du naturlig nok budsjettere som om du må ha ny topp. Det er ikke noen heksekunst å bytte topp, servicemanualen er ganske god, men det tar endel tid, og må gjøres nøye. Men som det nevnes av Atle over, har du først klakka på en ny forsterket AMC topp (kan handles fra Turner i England) - så er problemet ute av verden. Men man må jo belage seg på å spandere litt tid og innsats på det - og gjøre seg opp en mening om det er verdt det eller ikke. MVH, har TD5 10P som har spist en rekke topper før jeg satt på en fra AMC. -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Høres ut som man skal ligge unna her. Har bilen først fått motorproblemer har de en tendens til å aldri bli bra. (sånn helt subjektivt inntrykk) er ikke bare bare å sette inn en ny p15 motor heller. Billig er det ihvertfall ikke. Da er det bedre å kjøpe noe dyrere så man kan kose seg litt med bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espen Olsen Skrevet 19. oktober 2020 Del Skrevet 19. oktober 2020 Jeg skifter nå topp på min 10p 1999 Defender 110 CSW. Delene (forsterket spaniatopp) kostet meg 22k hos EWS ferdig levert hos ham. Et alternativ er å skaffe en ny Td5 fra en utrangert Disco 2 som det finnes ganske mange av nå for tiden. Disse kan man få tak i for en OK pris f.eks. her på forumet. Hvis bilen ellers er fin og prisen er riktig ser jeg ikke noe problem. Diesel i olja kan godt være lekke kobbertetteringer for injektor(er). Dette er en kjent sak som også gjelder 15p så vidt jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Om det er kobberskivene vil kompresjonsluft slå inn i dieselsystemet med påfølgende startproblem. O-ringene derimot gjør at diesel sprytes rett inn på toppen, men sannsynligvis har du sprekk i toppen. Er motoren kjørt en stund på dette vil den gå med veldig dårlig smøring og hele motoren er bare å kaste. Prisen burde gjenspeile motorbytte er min mening. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Presiserer Lafte litt: Defekte eller utette O-ringer slipper diesel ut fra dieselgalleriet og inn i motoroljen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Er det utette O-ringer, vil jeg tror at motoren fyller seg ganske raskt med Diesel. Vi fylte en TD5 med ca 25 liter diesel i løpet av 2-3 km, ca 5 minutter. Da var en O-ring plassert feil. Diesel ble tømt etter at bil var tauet tilbake på gårdsplassen. Tror vi tappet i 3 omganger, omtrent 10 liter av gangen. Fant raskt at det var feilplassert O-ring på en dyse. Tømte for diesel og olje, fylte på ny olje, tømte intercooler for dieselholdig olje, men ga litt opp den natten. Et par uker senere var bilen i orden igjen, byttet Turbo i prosessen. Fikk beskjed fra eier et par måneder sener at bilen aldri hadde vært bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2020 Takk for mange gode svar. Etter vurderinger frem og tilbake om jeg vil ha 300 tdi eller TD5 hadde jeg landet på TD5. På søndag fant jeg ut at det finnes 3 typer TD5. Jeg er fortsatt fristet til å kjøpe bilen da km er forholdsvis lav (166) og prisen ikke er ille så godt utstyrt bilen synes å være. Egentlig var det ikke DCPU bil jeg var på utkikk etter heller så jeg får lete videre. Ønsker meg vel en "vanlig" Defender 110, med Aircondition og aller helst en vinsj som allerede er skrevet inn i vognkortet minimum 5 seter Bilen må gjerne være terengkjørt og småbulker er bare sjarm. Så bare skrik ut om noen har en som skal selges. Etter hva jeg har lært de siste to dagene er vel biler lagd før 2002 uaktuele med mindre mottor og ECU er oppgradert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 Njaaa, Td5 er Td5. Fullt mulig sprekk i topp kan skjer med alle. Hadde en D2 2004 det skjedde. Men ikke verdens undergang. Ny topp så var alt tiptop. Men en liten ECU flash er ikke noe negativ :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2020 25 minutter siden, qcnr skrev: Njaaa, Td5 er Td5. Fullt mulig sprekk i topp kan skjer med alle. Hadde en D2 2004 det skjedde. Men ikke verdens undergang. Ny topp så var alt tiptop. Men en liten ECU flash er ikke noe negativ :-) Er det mulig å flashe ECU på en orginal 2001 Defender da? Ny ECU koster vel fort også 15 - 20 000 eller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2020 Veldig mange gode svar her. Plannen var å ta tog og hente bilen . Men da den er et godt stykke unna og jeg hverken har bil henger eller lappen for å kunne hente bilen på henger må jeg nokk slå denne ifra meg. Selger mener at det er så lite disel til olje problem at den fint kan kjøres med. Jeg undrer derfor hvor lenge han selv har kjørt med dette og er vel litt redd for status til motorn sån generelt. Med denne holdningen blir jeg også redd for at det kan være andre mangler som det ikke sies noe om. Dog tolker jeg den generelle stemningen her inne til at P10 motorene ikke er dårligere enn P15/P16 dersom man har byttet til ny, forsterket topp. Jeg er forøvrig ikke redd for å skru på bil men kjøper meg helst ikke et problem. (De har det gjerne med å komme av seg selv etter en stund uansett type bil). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 19 timer siden, Sven skrev: Det er ingen vits å kjøpe problemer. Det forutsetter endel ting. Flere av mine aller beste kjøp har vært biler med feil og / eller mangler. Det motsatte har skjedd fer ganger enn jeg liker tenke på. Har jeg 20 000kr for en jobb, må jeg slite på kontoret i nesten 3 uker, før jeg har det beløpet på konto, etter fratrekk av diverse skatter og avgifter. Klarer jeg det på 6 kvelder i garasjen, har jeg egentlig ganske godt betalt.... iallefall etter mine standarder... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 33 minutter siden, JokerS30 skrev: Har jeg 20 000kr for en jobb, må jeg slite på kontoret i nesten 3 uker, før jeg har det beløpet på konto, etter fratrekk av diverse skatter og avgifter. Klarer jeg det på 6 kvelder i garasjen, har jeg egentlig ganske godt betalt.... iallefall etter mine standarder... Delene koster over 20.000,- uansett om du gjør jobben selv eller ikke. Arbeidet kommer i tillegg. Setter du det bort må du sitte på kontoret noen uker til... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2020 Da skal eier levere bilen på verksted. De har hevdet ovenfor han at det som skal til er: nytt pakningsett rengjøring av dyser nye o-ringer nye skiver (regner med det er kobberskivene på dysene de mener) skal også bytte ledningsnett som går i toppen og justere slanger ny topdekselpakning (Må de ikke da også bytte strekkboltene som holder topplokk på plass?) oljeskift Med det mer de motor skal bli tipp top igjen. Vi får tro de sjekker toppen godt for sprekker når dysene er tatt ut. Undrer og på om de gir noen garanti påmottor/toppen etter at de har gjort dette? Prisgaranti har de sikkert ikke gitt så finner de sprekker øker sikkert prisen. Vistnokk Land Rover merkeverksted. Noen som kan svare på om ECU på en 2001 model kan flashes? Igjen takk for gode svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Du må sjekke hvilken ECU du har, så er svaret enkelt . NNN kan programmeres via diagnose. MSB må loddes Endret 20. oktober 2020 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, Mr. Croft skrev: Noen som kan svare på om ECU på en 2001 model kan flashes? Som @YMK skriver; begynner delenummeret på NNN-og-så-noen-tall så kan den oppdateres enkelt. Begynner det på MSB må den sendes til en hjernekirurg. Men med stor sannsynlighet så vil vel en 2001 ha den gamle MSB-typen, jeg mener de nyere ECU-ene kom sammen med 15P i MY 2002. 2 timer siden, Mr. Croft skrev: ny topdekselpakning (Må de ikke da også bytte strekkboltene som holder topplokk på plass?) Dette er en liten finte Toppdekselpakning er ikke det samme som toppakning, skal man bytte topp må man bytte sistnevnte. Smørbrødlisten ved bytte av topp er også vesentlig lenger... Den jobben de skal gjøre her er bare å vippe av topp*dekselet* for å komme til dysene og det holdes fast med noen små skruer uten særlig moment, og toppdekselpakningen er en liten gummipakning mellom topp og deksel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Skippy- Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 2001 Defender skal ha MSB ecu. Den kan ikke programmeres som det nevnes, men ferdig modifisert ecu kan kjøpes fra UK. Om disse kan omprogrammeres senere vet jeg ikke. Og prisen for en slik ecu er nok noe lavere enn du 15-20 tusen som du spurte om lenger oppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 20. oktober 2020 Del Skrevet 20. oktober 2020 (endret) Viktig poeng av @kes over - det som er beskrevet over er et enkelt bytte av dysepakninger og kabelmatte. DVS at toppen blir stående der den står - og man vil dermed heller ikke kunne få utført et trykktesting av toppen eller lignende. Det skal samtidig sies at dette ER en vanlig fiks på diesel i olja - så det er fullt mulig det løser problemet. Allikevel hadde jeg nok holdt et nøye øye på oljenivået en tid etter en slik reparasjon. (alternativt sendt inn oljeprøver til analyse om det er tvil) Jeg regner med at verkstedet skjekker visuelt etter sprekker i dysehullene når de har dem ute dog - det hender jo de sprekkene er synlige. Men ikke forveksl den jobben med et fullt topp bytte - det er to helt forskjellige dyr. -Camarogeddon Endret 20. oktober 2020 av Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spoon Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Kjører 2006 Defender med TD5. Fikk sprekk i toppen på den, så ingen garanti at toppen på siste utgaver av TD5 har bedre topper. Bilen hadde forøvrig kun gått knappe 85 000 km da det skjedde. Kjøpte "Spansketopp" fra Turner, og har kjørt bekymringsløst siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Croft Skrevet 21. oktober 2020 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2020 Hva med ECU. Det sies jo at ECU på 10P ikke er programerbar med diagenose. Betyr det at diagenose verktøy ikke er tilgjengelig på 10P bilene eller bare at man kun kan lese feilkoder. Chiptriming? Takk for alle svar det er nyttig for meg som veldig seriøst vurderer meg en slik bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 Hei For å oppsummere - det finnes 2 typer ECU (såvidt meg bekjent) Orginal ECU fra 10P (opp til 2002) har delenummer MSBxxx.. Denne typen er ikke programmerbar fra diagnoseverktøy, DVS at om du skal endre map eller på annet vis endre motorens programmering (trimming) så må det fysisk byttes en chip inne i ecu. MAO god "Gammeldags" chiptrimming. MSB serie ECU støtter fortsatt diagnose og tilsvarende funksjoner - de kan som nevnt bare ikke omprogrammeres. De støtter heller ikke injectortypene som ble levert i 15P og 16P, så en MSB ECU som er orginal må benyttes sammen med en 10P motor. Orginal ECU fra 15P og 16P (2002 og opp) har delenummer NNNxxx... Denne har mere minne, og KAN programmeres om via diagnoseverktøy. Man kan MAO laste opp et map med andre instillinger enn orginal uten å fysisk bytte noen chip, slik man må på de gamle. De støtter også alle injectortyper, så du kan fint kjøre en NNN ECU på en 10P motor. Disse støtter også naturligvis diagnosefunksjoner etc Angående diagnostikk - kommunikasjonen med disse er naturligvis "sær" og LR spesifikk, man bør helst ha kloa i et passende disgnoseverktøy for å jobbe med disse (Nanocom, Hawkeye, osv osv) -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KjellB Skrevet 21. oktober 2020 Del Skrevet 21. oktober 2020 (endret) Når det gjelder ECU så kjøpte jeg meg en ekstra fra øya, ferdig "justert" og har den originale liggende på hylla. Jeg fikk en annen bil :-) Kjører en 2000 td5 Endret 21. oktober 2020 av KjellB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.