Gå til innhold

Diagnose på Webasto thermo top c


knikeren

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvilket utstyr som trengs for å få lest ut feilkoder og verdier på Webasto thermo top c? 

Jeg sliter med att den går i noen minutter og så dør den ut. Virker som att den ikke klarer å fyre opp helt. 

Brennkammeret og glødepluggen ser mer eller mindre nytt ut. Dieselpumpa tikker fint og sirkulasjonspumpa går. Å ta ut sikringa eller den lille pluggen på Webasto'en hjelper kun for å få den ut av lock out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat hatt en lengre krangel med min thermo top C - på den så kom det ikke drivstoff fram pga en lekkasje i drivstoffslangen.

 

Men det høres jo ut som om din får drivstoff om den går noen minutter - og blir varm. Spørsmålet blir - går den veldig varm? det kan være du ikke får sirkulasjon og at den løser ut på overtemp, kan være sliten sirkulasjonspumpe eller en feit luftboble..

 

Jeg har selv bestilt komm kit og software på ebay for å prate med min webasto - men har ikke fått det ennå, så har ikke fått testa om den vil prate med meg ennå. Kan komme tilbake med erfaringer når jeg får kitet, og får testet det.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Nå har jeg akkurat hatt en lengre krangel med min thermo top C - på den så kom det ikke drivstoff fram pga en lekkasje i drivstoffslangen.

 

Men det høres jo ut som om din får drivstoff om den går noen minutter - og blir varm. Spørsmålet blir - går den veldig varm? det kan være du ikke får sirkulasjon og at den løser ut på overtemp, kan være sliten sirkulasjonspumpe eller en feit luftboble..

 

Jeg har selv bestilt komm kit og software på ebay for å prate med min webasto - men har ikke fått det ennå, så har ikke fått testa om den vil prate med meg ennå. Kan komme tilbake med erfaringer når jeg får kitet, og får testet det.

 

-Camarogeddon

Drivstoff får den nok av. 

Jeg føler att den ikke klarer å bli nok var heller men det kan godt være att jeg tar feil. Jeg fant ei sirkulasjonspumpe fra dele Webastoen til d3'en så tenkte å prøve å bytte de om å se om ikke det hjelper :)

Har du link til det kitet til Webasto'en? 

Hører gjerne ifra deg når du har fått testet det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla denne, som etter sigende skal kunne klare å prate med både eber og webasto.

 

Det finnes også rimeligere kit som kun prater med Webasto.

 

Det skal samtidig nevnes at jeg har ingen formening om det kitet funker eller ikke - men tok en råsjans på at greiene lever opp til hva som står i annonsen. Det hadde hjulpet veldig å kunne få et lite vindu inn i den svarte boksen - og se hva den faktisk holder på med.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker en av disse obd II kablene fra Kina, og bare tatt ut de kablene eg trenger til å koble meg inn på webastoen. 

Så fikk eg lasta ned et webadto test program. 

Er en stund siden eg brukte det sist. 

Så husker ikke i farten hva det het. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

@knikeren

Det tok noe tid, men greiene kom til slutt.

Fulgte instruksjonene å¨cd'en - og har uten krøll fått kontakt med min thermo top c i hvertfall. Så positivt resultat i denne enden

 

Kan prøvekjøre individuelle komponenter, lese ut feilkoder, og logge verdier under startforsøk - veldig mye mere info å basere vurderingene på i motsetning til uten - hvor man nesten leter i blinde..

 

bilde under fra min varmer under start.

image.png

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 3.11.2020 den 20.58, Camarogeddon skrev:

@knikeren

Det tok noe tid, men greiene kom til slutt.

Fulgte instruksjonene å¨cd'en - og har uten krøll fått kontakt med min thermo top c i hvertfall. Så positivt resultat i denne enden

 

Kan prøvekjøre individuelle komponenter, lese ut feilkoder, og logge verdier under startforsøk - veldig mye mere info å basere vurderingene på i motsetning til uten - hvor man nesten leter i blinde..

 

bilde under fra min varmer under start.

image.png

 

-Camarogeddon

 

 

Hei!

Hvordan gikk det med kittet, fungerer det bra? Du kan finne feil og null ut? Vurderer å kjøpe selv :)

 

/John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2021 den 21.47, Camarogeddon skrev:

Hei @Johnrf

 

Det fungerer bra ja, men jeg har bare hatt bruk for det 1 gang så langt - etter det har heldigvis varmeren funka som den skal.

 

Du kan resette / lese av koder etc ja - og ganske så mye mer. 

 

-Camarogeddon

Vurderer et slikt kitt. Kobles det direkte på Webastoenhet?

Skulle ha hjelp av noen "voksne" i dag, men de viste seg å ikke være stort mere enn konfirmerte, så jeg må ta et tak selv. Møkk lei av å presse bilen i gang i kulda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lorden

Hei, denne kobles til i ledningsnettet - ikke direkte på webastoen (selv om det naturligvis også er mulig om du har et ledningsnett liggende å slenge).

 

Man kobler til pluss og minus fra batteriet - og til slutt en gul ledning fra ledningsnettet, som er kommunikasjonsledningen. Denne kommer normalt ut av ledningsnettet ved releet for vifta, og sikringsholderen, og har en liten hvit connector på enden.

 

Når det er koblet opp så fyrer man opp programmet på PC'en.

 

Obs, det er et par små ting man må gjøre på PC'en for å få ting til å funke - med mitt kit så fulgte det med instruksjoner på CD'n som bare var å følge - da fungerte det fint. de justeringene må bare gjøres en gang - når man installerer tingene.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker begge to. Meget informativt. Å så skjønte jeg hva den gule ledningen er til. Har lurt på om denne skulle være løs, det skal den da altså være skjønner jeg. Da skal jeg hive meg rundt å få bestilt en slik tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...