Gå til innhold

Discovery 4, 2012, Oppgradere bremser? Flushe gearkasse?


Anbefalte innlegg

Hei! Ble D4 eier forrige mnd. Meget fornøyd! Den har gått 112k km nå. Bremseskiver og klosser må byttes i løpet av året, og da lurer jeg på om det har noe for seg å oppgradere calippere og skriver? Tenker konkret på disse Brembo. Noen som har erfaring med det? I tillegg forstår jeg at det vil være lurt å flushe gearkassen og bytte filter. Bør jeg ta dif kasse og? Tips mottas med takk.

 

Finnes sikkert tråder som omhandler dette fra før, men søkefunksjonen her i forumet er ikke heeelt topp nogde synes jeg..

Endret av helge.lennart@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både D3 og D4 - MY12, og bremsene på D4 var mye bedre en på D3. Tenkte aldri at det manglet noe. Bytte filter og olje på girkassa og differ kan også være på høg tid. Har personlig blitt noe skeptisk til flushing, men her er det nok mange motsigende meninger. ville i vertfall holdt meg unne de som kjører rensemiddel gjennom systemet før ny olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bremser så ville jeg gått for ett bra sett med Brembo originale skiver (unngå de med hull) og så se om det finnes noen gode klosser, kanskje noen med bedre effekt. Er litt i tvil om det finnes til D4. På D3 var det mulig å bytte til RRS klaver og det hadde nok noe for seg men du fikk ikke full effekt før du også byttet bremsekraft forsterkeren. Da begynner det fort å bli ganske mye jobb...

 

Ulempen med større klaver er at du må ha større diameter felger, noe mange av oss forsøker å unngå. Helst skulle vel 18" felger passe men det gjør det ikke på D4 med originale felger.

 

Med 112t km ville jeg helt klart byttet olje på girkassen. Ikke sikkert flushing er nødvendig men skader ikke. Har du 6 trinns kassen kan du kjøpe metall bunnpanne med separat filter, evt bare bytte original bunnpanne på 8-trinns. Dette sammen med oljebytte bør holde lenge. De som ikke gjør noe med kassen merker det vel først når bilen nærmer seg 200t km eller mer...

 

Anbefaler også oljebehandling av understellet med Fluidfilm eller lignende :) 

 

Gratulerer med ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet skiver og bremser på min kort tid etter kjøp. Det ble ok ettermarkedsgreier uten at jeg husker merkene. Hadde garantiutløpstes etter dette igjen og de skrøt av gode bremser. Har aldri slått meg at det var behov for noe mer effekt, og som motom er inne på så er det allerede store bremser på D4 som er i konflikt med vanlige felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god erfaring med ventilerte skiver og EBC klosser, tror jeg brukte greenstuff på D3´en - Advanced Factors har sett med yellowstuff. Hvis du etter hvert vil ha mindre 18" felger som Compomotive eller Tuffant på D4´en, sliter du vel litt om du har Brembo kalipere på. Grattis med fin bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppgradert til RR sc Bremser for en måned siden på min d4.  Det var de 6 stemplet caliper sett fra Advanced factors jeg brukte. Er veldig fornøyd så langt! Bilen hadde god bremser for, men nå er de sinnsykt bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...