Gå til innhold

Discovery 3, feil på luftfjæring


Geir K.H.

Anbefalte innlegg

God kveld. 
Jeg har fått feil på luftfjæring. 
første feilmelding sa at kompressor sleit med å få opp trykk. Fikk tips på fb om lekkaje i tanken, men etter å ha sjekket litt mer, så er jeg litt usikker. Skulle bytte til vinterdekk på mandag, men turte ikke jekke den opp i tilfelle den slapp seg ned. Drev derfor å sjekket litt mer, og fikk da flere feilmeldinger. En som sa at den ikke fikk drenert trykket, og en som sa componet failure. 
bilen la seg ned i accsess height bak av ukjent årsak. Etter mange slettinger av feilkoder fikk jeg heist den opp i øvre høyde, men da ville den ikke senke seg igjen. Når jeg så skulle kjøre bilen hjem, så senket den seg. 
Hørte og at kompressor underveis i feilsøk startet og stoppet med korte intervaller noen ganger, ca 1-2 sekunder. Så også på gallery pressure, og i starten kom den ikke over 2 bar, så var det 4, 6 og til slutt 10 bar. I starten datt trykket umiddelbart når kompressor stoppet, men ved 10 bar, så gikk det gradvis nedover. 
Er nok noe knotete forklart, men håper noen skjønner/har vært borti noe av det samme. 
Er klar til å bestille tank og kompressor, men usikker på om jeg bør bestille noe mer. Er og usikker på om jeg bør gå for original Hitachi eller AMK. 
 

Hilsen Geir

A5A49CF8-7B7B-462D-A0B7-00028DE495BE.png

67758B84-030E-4C5C-A53A-CC6368B394D9.png

C5D9627D-7402-4E38-8959-9EF6E60CDE16.png

AB68A69A-A44A-4E87-9A66-11B9AFEDABFA.png

706FE2AC-8958-46C4-887A-9F93FD33E6DF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressor og tørke er overhalt for et par år siden. Byttet innmat i begge deler. Kompressor har ikke endret lydbilde, så tror ikke den er utslitt. Men jeg ser at trykket detter når den stopper. Mistenker enten tank eller en ventil. Men litt rart at det skulle være tanken da jeg har fått feil også på at den ikke klarer å slippe ut trykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ut tanken min forrige uke. 

Den gamle var det antydninger til grav rust her å der. 

 

14 år og ofte over? 200 t km.... Så burde mange byttet preventivt. 

Mest rust på toppen. Der man ikke ser. 

Begynn å spray Boltene med penetrerende olje, så løsner de. 

 

Neste på min liste er å sjekke tørke mediet. 

6år gammel kompressor. 

 

IMG_20201007_224942.jpg

IMG_20201007_224946.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oggioffshore skrev:

Byttet ut tanken min forrige uke. 

Den gamle var det antydninger til grav rust her å der. 

 

14 år og ofte over? 200 t km.... Så burde mange byttet preventivt. 

Mest rust på toppen. Der man ikke ser. 

Begynn å spray Boltene med penetrerende olje, så løsner de. 

 

Neste på min liste er å sjekke tørke mediet. 

6år gammel kompressor. 

 

IMG_20201007_224942.jpg

IMG_20201007_224946.jpg

Ja, bestiller tank og kompressor i kveld. Ser det trengs voss kobling og. Hvor mange bør man ha av de? Bittelitt usikker på om det blir amk eller hitachi. Har lest litt at det kan være trøbbel med amk kompressorene og. 
det rare nå er at den holder mye bedre på trykket, og har testet den ganske mye med hyppig opp og ned for å se om jeg klarte å provosere frem feilen igjen, men uten hell. Trykket faller, men mye senere enn for noen dager siden. Merker og at kompressoren bruker lang tid på å få opp trykket, og at den naturlig nok blir varm. Er sikkert en kombi av tank og kompressor. Alle ventiler åpner og stenger fint ifølge iidtool. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fjæringene... Enig med mistanke til tanken, men ikke umulig at en belg lekker. Voss koplinger kan være krøkkete å få tak i, jeg fant hos Festo i Oslo som driver med pneumatikk. De hadde det i delehylla og hadde ikke noen pris på dem, så de tok ikke betalt for dem, det var jo sympatisk... Skiftet til AMK på D3, det ble litt ekstralyd ettersom støycoveret ikke skal på igjen ved overgang til AMK, pluss en liten programmering tror jeg bør gjøres innen rimelig tid. Er det bedre? Vel, nå har D4 som har AMK også litt problemer og jobber fælt om dagen, så vet ikke helt...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. På min D3 fulgte det med støy / støv cover til amk kompressor. 

 

Hører ikke mye til den. 

Ser ikke for meg at det trengs nye Voss fittings. 

Eg brukte de samme.

Og mener det følger med det som trengs, om man bytter til amk. 

Software endring bør alle gjøre uavhengig av kompressor type. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...