Gå til innhold

Hva er dette? Temperatur regulator til el. ovn?


LandRover

Anbefalte innlegg

Denne var montert i det lille gamle "bilverkstedet" som fulgte med det gamle huset jeg kjøpte for en tid siden. 

 

Nå lurer jeg på hva dette kan være?   Det finnes en spiral under. En temperaturføler hvor man stiller inn gradene?  Den er muligens tilkoblet en eldgammel elektrisk ovn som er montert i nesten takhøyde. 

 

LR22.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig (umulig) å lese tallene på skalaene - men de 2 skruene på toppen er sikkert innslagspunkt og utkobling. Hvis der hadde vært tilkoblet ett trykkluftrør så ville jeg ha foreslått styring av kompressor - men hvis det ikke er noe slikt så er det sannsynligvis en gammel termostat ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror termostat til feks olje brenner El.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jorgenht skrev:

Innslag og hysterese på en gammel termostat? Hysterese er slingringsmonn. Om jeg også får gjette da. 

Ikke helt rett :mellow: hysterese er forskjellen i innslagspunkt avhengig av hvilken side av inslagspunktet du kommer fra!

For en termostat med en setting vil det da gi deg forskjellen i virkelig innslagspunkt om du nærmer deg det teoretiske innslagspunktet ovenfra eller nedenfra.

På moderne digitale termostater er forskjellen minimal / ignorerbar, men for en slik gammel mekanisk termostat kan det fort være noen grader!

 

MVH

Dagens nerd / of topic

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig spiralen under som  meg oppmerksom på at det kanskje kunne være en gammel form for "termostat". Den er tilkoplet en flat liten  gammel  elektrisk ovn. som er montert i et hjørne en halv meter under taket. Interessant, dog er varmen i verkstedet erstattet med en luftvarmepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...