Gå til innhold

Dual battery Discovery 2


smejan

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en fiffig løsning for å plassere et batteri nummer to i en Discovery 2? Jeg skal primært drive kjøleboksen bak i bilen, så kanskje batteriet kunne stå der?

Jeg har kikket litt på denne, er det noen som har noen kommentarer? https://4x4earth.com/forum/index.php?threads/my-second-battery-setup-discovery-2.43662/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet samme sted for ekstra batteri etc.

Jeg hadde et oppsett i min D2 der jeg tok ut et av de to bakre setene og lagde en plan skillevegg. Bak der hadde jeg ekstra batteri, HF radio og UHF/VHF radio. Selve frontpanel for radioer var foran på dashbord.

I tillegg var det plass til  batterivakt som sikret at batteri ikke ble skadelig utladet, spenningsomformer som alltid sikret tilstrekkelig spenning til radioer, selv om batterispenning var for lav (for sending med radio). Siden jeg hadde radioer på tilsammen 150W utsendt effekt  (trakk rundt 35Amp ved full bruk av alt, ikke ofte....) var det viktig med tilstrekklig lufting også bak skillevegg.

Foran i motorrom hadde jeg en diodeskiller, med veldig lavt spenningsfall som ladet det ekstra batteriet kun når motor var i gang.

 

Ekstra uttak for kjølebag og diverse usb ladere etc.

 

Funket veldig bra, men viktig med lavt spenningsfall over diodeskiller (om dioder benyttes)  og tilstrekklig kabling (med sikringer!!) som gir lavt spennngsfall fra generator og bak til ekstra batteri. Er et langt strekk med kabel. Husker ikke i farten hvilken kabel dimensjon jeg benyttet.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...