Gå til innhold

Frakte vw boble på stor varehenger?


olavkm

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det lar seg gjøre å frakte bobla mi på en Brenderup 5310 (2,5t) henger som har plan på ca 3.10? Det blir ganske knapt med plass i lengderetning. I bredden skal det være greit. Må ta av karm foran og bak da, men beholde de på sidene?

 

Noen som har gjort noe tilsvarende og har erfaringer å dele? Det blir vel litt høyt tyngdepunkt. Bør gjerne rygges opp for å få nok trykk på kula?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt svar på spørsmålet kanskje, men omtrent tilsvarende problemstilling. 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde gå helt fint. Boble er ikke akkurat tung bil. Tyngdepungtet er uproblematisk. Stropping er mer kritisk enn hva du kjører.  Tyngden skal ligge midt på henger over hengerens hjul. For mye last på bilkroken vil gi ustabil bil.

 

Ikke stram slik at de strammer mot hverandre. Ryker en vil den andre dra bilen løs. Lås hvert hjul med stropper slik at bilen er låst om en stroppe løsner.

 

Jeg har til dags dato aldri sett en henger som har bikket med bil på planet selv om hjulene er under. Bilens tyngdepungt ligger lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den transporten og senere transporter av samme bil har gått greit. Akkurat denne hengeren var en scooterhenger jeg lånte og det gikk veldig greit. Nå er den bilen veldig lett (ca 700 kg), men tyngdepunktet ble helt fint så som jeg kan huske. Den har vært frakte på en vanlig varehenger også senere. Litt mer plunder å få den opp på planet bare. 

 

Godt poeng av Lafterolf med fortsatt låsing når en stropp ryker. I det siste har jeg stort sett kjørt med biler på biltralle og da låser jeg fremhjulene mot hjulstopperne og bakhjulene bakover. Det skulle gi effekten som Lafterolf nevner uten at jeg tidligere har tenkt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid minst 4 stropper og trekker enten mot eller fra hverandre.

Krokene festes i karosseri da jeg har opplevd at fjæring på bil + henger kan gi for mye bevegelse.

Har ikke stoppeklosser på hengeren og vet alt om brekk og gir på eldre biler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gautes skrev:

Bruker alltid minst 4 stropper og trekker enten mot eller fra hverandre.

Krokene festes i karosseri da jeg har opplevd at fjæring på bil + henger kan gi for mye bevegelse.

Har ikke stoppeklosser på hengeren og vet alt om brekk og gir på eldre biler.

 

 

Nå ble jeg nysgjerrig Gaute:

Jeg fester i hjul for å unngå at fjæringen på bilen (på hengeren altså) fjærer og stroppene slakker seg. Synes liksom at vi beskriver motsatt handling av samme begrunnelse? 

 

Hvorfor ikke stoppeklosser? Jeg setter bilen i gir og på med håndbrekk hvis mulig, men det er det jo ofte ikke... Tenker da at å låse hjulet mot stopperen på hengeren låser bilen til å stå i ro. 

 

Hilsennysgjerrigsomgjernelæreravdevoksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strammer meget godt til så om fjærene på bilen skal komprimeres mer må må det mye mer enn vanlig norsk veistandard til.

Men logikken din er jeg enig i.  Min henger er gammel og født uten klossemuligheter. Da må jeg lage noe....

 

Spurte kranvognkompis om hvorfor man nå stort sett festet rundt bilhjulene.

Svaret var dårlig med gode og riktig plasserte fester på dagens biler, lav bakkeklaring og mye spoilere,skjørt og annen plast.

Og på en tung kranvogn merkes ikke en gyngende last så mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en stor varehenger som jeg har brukt ramper på og kjørt med biler på mange ganger.

Det er for å være på den sikre siden en med hjulene under planet, så relativt høy i utgangspunktet.

 

Har alltid bare sikret hvert hjul til sitt individuelle stroppepunkt (har brukt hjulstropper)

 

Dette har gått veldig bra - utenom en gang med en crysler voyager på, da hadde hengeren en tendens til å begynne å jobbe litt bak bilen, så vi stoppet og ga den et par stropper til for å begrense gangen på fjæringa - da oppførte den seg fint.

 

Å ha en boble på en varehenger høres uproblematisk ut, så lenge den sikres godt, og man kjører som folk. Jeg er mere bekymra for de som durer forbi meg på motorveien med henger i 110 med biler eller høy last på...

 

DSC_0595.JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Litt spent på å få lasta den på, beste hadde vært å hatt litt bakke sikkert, så det ikke blir så bratt. Men det er helt flatt og tett med hus rundt her jeg bor, så jeg må dra et lite stykke for å finne det :)

 

Det med å stroppe fast med tanke på at et bånd ryker har jeg ikke tenkt på før (kunne godt funnet på å stramme i kryss :o), men det gir veldig god mening. Jeg opplevde at et bånd røk i sommer (heldigvis gikk det greit, nesten framme på hytta og hadde flere bånd som holdt ATV)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte noe som ligner på disse: https://www.netthandelen.no/product/3083771/pakjoringsrampe 

 

Men vil tro at med Jokerns løsning og noen gode treplanker, så er bobla oppå planet på et blunk. 

Endret av kulien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2020 den 13.21, gautes skrev:

Svaret var dårlig med gode og riktig plasserte fester på dagens biler, lav bakkeklaring og mye spoilere,skjørt og annen plast.

 Å hive en stropp rundt en " eike " på alufelger, fungerer fint.
Kjører du så hardt at " eika " løsner fra felgen, har man større broblemer enn en løpsk bil på planet:

Capture.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke at eiken løsner fra felgen. Hjulet holdes av bilens håndbrekk, og en jekkestroppe som strammes kan  dra hjulet, særlig om det blir bevegelser under kjøring. 

Da burde heller stroppen festes kl.09 istedet for kl.12 som på bildet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange felger har skarp kant på innsiden ....

 

Vi kan nok diskutere dette til surringene tar oss.

Det viktige er at surremetode som brukes på hver transport er tilpasset last og henger.

Ikke minst bruddstyrkekravene til sikring av last.

Så vidt huskes 2x vekt forover,1x bakover.

Surrer alltid litt ekstra selv.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, lafterolf skrev:

Problemet er ikke at eiken løsner fra felgen. Hjulet holdes av bilens håndbrekk, og en jekkestroppe som strammes kan  dra hjulet, særlig om det blir bevegelser under kjøring. 

Da burde heller stroppen festes kl.09 istedet for kl.12 som på bildet.

 

Det sitter en stropp til, under karmen som går bakover. Det der flytter seg ingen steder, belive me.

3 minutter siden, gautes skrev:

Mange felger har skarp kant på innsiden ..

 

OK; det har jeg aldri vært borti. Da må man enten legge mellom en av gulvmattene, eller legge en kjettingløkke rundt eika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så bra! Det så jo veldig ryddig ut. 

 

Hvordan gikk det med vekt på hengerkula? Du har jo veldig mye vekt langt bak på bobla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gikk greit. Jeg hekta ikke av hengeren for å sjekke kuletrykket (var litt redd for at det ikke var for mye trykk nedover..). Men gikk fint å kjøre med, så kunne ikke vært så ille. Lå perfekt bak bilen et stykke langs E6 sørover.

 

Men jeg sliter litt med at kula er noe lav på disco-en. Denne hengeren f.eks, som er litt høy, blir hengende ganske skrått slik at bakhjula nesten ikke er i bakken uten last. Orginale dekk for tiden på bilen. Jeg vurderer å bytte hengerfeste. Vil denne bli (mye?) høyere enn den orginale svanehalsen? https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=19641 Eller er det andre alternativer?

 

Jeg klæbba forresten litt når jeg tok opp bilen, hadde ikke tatt av sidene på hengeren, så døra på bilen gikk ikke opp :D Naboen sto å fulgte med, han hadde håpa på litt action. Han kom å tok ned siden for meg.

Endret av olavkm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, olavkm skrev:

Men jeg sliter litt med at kula er noe lav på disco-en. Denne hengeren f.eks, som er litt høy, blir hengende ganske skrått slik at bakhjula nesten ikke er i bakken uten last. Orginale dekk for tiden på bilen. Jeg vurderer å bytte hengerfeste. Vil denne bli (mye?) høyere enn den orginale svanehalsen? https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=19641 Eller er det andre alternativer?

 

Jeg har noe lignende på min RR Sport. Kula er montert på det høyeste og er ca 43 cm over bakken. Men det er ikke særlig offroadvennlig

La ut et Bilde på Discoforumet for noen mnd siden

Endret av Jari
Link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så litt lav ut under bak ja.. Men kan det være at du har denne: https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=19630?

Virker som det er 2 forskjellige typer som er ganske like, men den ene må bruke den plata (stagene er festet i den), mens den andre kan brukes uten plata og gir litt mer høyde (ser jeg for meg)

 

Fant en tråd på det engelske forumet om dette også, sikker mange flere tråder om det, http://www.disco3.co.uk/forum/tow-ball-height-148386.html

"The hitch can be fitted at four heights, 350, 400, 450 and 500 mm."

 

Tror jeg prøver meg på en sånn en.

Endret av olavkm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert en løsning med 2" firkantfeste og avtagbar krok? Jeg har en variant av det på Defenderen, og da får jeg god klaring offroad, og det finnes en myriade av forskjellige krokhøyder/andre ting å stappe inni der.

 

F.eks. denne, men den er bare god for 2.5T ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TomRH skrev:

Har du vurdert en løsning med 2" firkantfeste og avtagbar krok? Jeg har en variant av det på Defenderen, og da får jeg god klaring offroad, og det finnes en myriade av forskjellige krokhøyder/andre ting å stappe inni der.

 

F.eks. denne, men den er bare god for 2.5T ser det ut til.

Som nevnt i en annen tråd har jeg et oppsett med 2" firkantfeste og jeg synes det slarker for mye i selve firkantfestet. Bakgrunnen for å montere det festet hos meg var samme som trådstarters, at den originale kula kom for langt ned og biltralla vår ble stående med bakhjula i været. Høyda er perfekt på kula jeg har nå, men det er litt ubehagelig med klonk og klank bak der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kulien skrev:

Som nevnt i en annen tråd har jeg et oppsett med 2" firkantfeste og jeg synes det slarker for mye i selve firkantfestet. Bakgrunnen for å montere det festet hos meg var samme som trådstarters, at den originale kula kom for langt ned og biltralla vår ble stående med bakhjula i været. Høyda er perfekt på kula jeg har nå, men det er litt ubehagelig med klonk og klank bak der. 

Det finnes forskjellige firkantfester med strammemulighet. Jeg ville vurdert å borre og gjenge opp et lite hull i mitt, for så å sette i en skru for å kunne stramme inn dersom jeg skulle kjøre mye og tungt.
Til vanlig bruk, går det jo helt fint selv med litt slakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...