Gå til innhold

Discovery 2: Vanskelig å starte, rakler og kakler.


Kjetillo

Anbefalte innlegg

Jeg skulle nok ikke nevnt salg av Diskoveryn:huh:

Etter en å ha stått stille en ukes tid skulle jeg ut å kjøre i går. Starteren snurrer, men motor vil ikke starte, kakler og rasler, men vil ikke tenne skikkelig. På ca 4de forsøk starter den og går veldig ujevnt i ca 30 sekunder. Deretter går den som den skal, drar godt og føles friskere enn noen gang. Søkte litt rundt på forumet, og fant at problemene muligens kunne skyldes dårlige dysetetninger. Er det noe annet jeg bør sjekke først?

I dag da jeg skulle starte, kjørte jeg to sekvenser med lufteprosess for diesel, og da startet den nesten som normalt. 

Kan nevne at jeg nettopp har fjernet egr- ventilen med et blanking kit. Kan jeg ha misset noe i forbindelse med dette? Luft/vakumlekkasje?

 

Etter ca 2 km prøvekjøring kom også det jeg har forstått er tres amigos. Å få lest ut feilkoder et vel første steg her? Eller er det noen typiske, enkle sjekker jeg kan gjøre først?

 

20201012_132827.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nevne salg ved siden av bilen gir alltid problemer.

Snakk om økte likvide midler og liknende ved siden av tekniske og mekaniske eiendeler gir også et ras av uforutsette utgifter.

(Fritt etter Murphys lover og egenerfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha stått stille i litt over et døgn startet den og gikk pent i går kveld. Utrolig at noen problemer kan gå over helt av seg selv:D , håper det varer. Rød kontakt i ecu ble sjekket, og var tørr og fin for kort tid siden. Mulig årsaken var fukt/vann i ett eller annet, jeg hadde nemlig tatt en lett motorvask (nærmest dusj). 

På 13.10.2020 den 18.08, gautes skrev:

Å nevne salg ved siden av bilen gir alltid problemer.

:o

På 13.10.2020 den 17.13, Kristian-Disko2 skrev:

Tres amigos kan skyldes mye forskjellig, så helt rett å lese av feilkoder her. 

Det er ikke tilfeldigvis noen i Oslo-Follo-Østfold området som har utstyr og kan ta på seg en slik jobb med utlesing av feilkoder? Gir gjerne et bidrag til bilkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 14.10.2020 den 18.14, Kjetillo skrev:

Etter å ha stått stille i litt over et døgn startet den og gikk pent i går kveld. Utrolig at noen problemer kan gå over helt av seg selv:D , håper det varer. Rød kontakt i ecu ble sjekket, og var tørr og fin for kort tid siden. Mulig årsaken var fukt/vann i ett eller annet, jeg hadde nemlig tatt en lett motorvask (nærmest dusj). 

:o

 

 

Neida!:( Så enkelt var det ikke. Da den hadde stått over 2 døgn var den nesten umulig å starte. Nye dysetetninger ble bestilt og skiftet, både O-ring og kobberskive. Var litt engstelig for denne jobben, siden jeg aldri hadde mekket dieselmotor før, men med å bruke god tid, og dobbeltsjekke alt mot Workshop manual, Youtube osv gikk det greit. Jeg fulgte nesten denne bruksanvisningen:

http://www.discovery2.co.uk/Injector Seals.html

Skriver "nesten" for jeg droppet punktet med å slippe ut dieseltrykket ved å koble fra hurtigkoblingene (skjønner ikke at de er så hurtige:rolleyes:). Til gjengjeld gjorde jeg nøye rent nede der hvor dysene satt, både med fille og en suge-sak.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal turne motor til TDC for sylinder 1 og låse kammen. Senere i prosessen må jo motoren turnes igjen, og det er vel ingenting som kan komme i ulage?

 

Uansett ble jobben gjort, og ledningsnett til dysene ble skiftet samtidig.

 

 

 

Med nyladet batteri kjørte jeg en luftesyklus, og forsøkte å starte. Men samme reaksjon som sist:wacko:

Tenner nesten eller såvidt, men starter ikke. Bare poffer svart røyk og legger et sotlag igjen under eksosstussen.

 

Kjører en luftesyklus igjen, samtidig som jeg går noen runder rundt bilen. Dieselpumpa summer fint, hører litt susing på høyre side av motoren og sjekker litt nærmere. Fra en dings som sitter i bakkant på høyre side av motoren drypper det. En dråpe per 15 sekund, sånn ca. Det er vel dette som kalles dieseltrykkregulatoren. Er det sannsynlig at jeg har funnet årsaken nå? 

 

 

20201108_164139.jpg

Endret av Kjetillo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Gaute. Hadde egentlig tenkt repsett hvis det finnes. Nå blir det å finne ny trykkregulator til en grei pris. Er det noen o- ringer eller pakninger jeg må bestille i tillegg? Ser av tegninger at det skal være et filter med o- ring bak trykkregulatoren.

 

Synes det ser litt trangt ut nedi der:o. Hvordan i all verden skal jeg få ut den øverste hurtigkoblingen?  -tilførselen fra tanken. Og den nederste skruen ser heller ikke ut som den blir så enkel! 

 

20201113_164504.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet på min P15, og husker knotingen var de 3 boltene som holder den fast til blokka. Et tips er å tre alle 3 boltene i hullene sine på den nye regulatoren og så ta en strikk rundt de på baksiden slik at de ikke detter ut. Når du da har fått entret de så klipper du bare av strikken før du strammer de til.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på FPR her på forumet så finner nok mange beskrivelser av bytte. Litt knot er det men går veldig kjapt når du har gjort det ett par ganger:D

 

Å ta bort kroken til å løfte motoren er første steg :)

 

En måte å løsne koblingene på er å ta en oring krok/verktøy med 90 graders bøy og klem inn knappen på siden av koblingen. Så ta en stor flat skrutrekker og dytt koblingen av. det hender du kan finne et punkt å bruke som mothold. litt wd40 først hjelper også :)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for alle tips, regulatoren ble bytter i dag, og det ble til at jeg valgte lavbudsjett varianten: repsett med selve trykkregulator, o-ringer og pakning. Tror 80% av tiden ble brukt på den nederste skruen. Nå når jeg har vært gjennom denne operasjonen en gang tipper jeg at neste gang går på 1/4 av tiden jeg brukte i dag!

 

Og en gang til blir det:unsure:. Da jeg luftet krabbet jeg under for å sjekke at alt var tett. Fortsatt små drypp! Var vanskelig å se hvor det kom fra, men enten er det pakningen mot toppen, eller o-ringen på selve trykkregulatoren. Skjønner ikke hva som har gått feil, alt sitter som det skal, og ble nøye rengjort. Uansett må den ut igjen, og jeg prøver lavbudsjett varianten igjen:rolleyes:. Skal bytte o-ringene på selve regulatoren, de har jeg. Pakningen mot toppen må vel uansett byttes når jeg har den ute?

 

Er det noen som tilfeldigvis har en slik pakning å selge meg? Helst i Oslo - Follo området, så jeg kan komme og hente. Er varianten til venstre i bildet jeg trenger.

 

20201219_204105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til komplett regulator med hus.

 

Passet du på at O-ringen som sitter i blokka er der og sjekket og renset filteret innenfor?

Jeg pleier å sette i to lange pinnebolter som styring(øvre hullene) ,tre på pakning , så regulator og entre en skrue i det ledige hullet.

Trekker så skruen litt til og så bytter jeg ut en og en pinnebolt med skrue.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gautes råd fungerer veldig bra. Man klarer det uten pinneboltene også men enklere å styre alt på rett plass.

 

Pass på at det lille metall filteret som sitter bak oringen ikke faller ut!!

 

Du kan jo sjekke om regulatoren er flat/har vridd seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2020 den 12.14, gautes skrev:

Den kan gi disse symptomene også , men ikke alltid.

Uansett er den defekt og bør byttes.

Bytt hele delen, Repsett er ikke alltid holdbart.

Nei. Du trenger slett ikke å bytte ut hele greia. Den kan kjapt og 'enkelt' fikses in situ.. Les denne posten: http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/94212-tips-ved-skifte-av-dieseltrykkregulator/

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele regulatorhuset ble tatt ut sist søndag. Denne gangen gikk det på 20 minutter, i duskregn og halvmørke. Er fornøyd med den, når det samtidig inkluderer leteaksjon etter 10 mm pipe:rolleyes:

Har sjekket nøye mot sprekker, og planhet mot glassplate, ser ikke noe som skulle tyde på lekkasje. Den nye pakningen jeg monterte hadde imidlertid en liten bøy da jeg fikk den, mulig det var nok til å gi lekkasje.  

Ny o-ring mot filteret i toppen er på plass. Filteret hadde jeg ikke ute. Bør kanskje tas ut og renses?

Siden jeg alt har byttet regulatoren, håper jeg bare at ny pakning skal få det tett nå. 

Har forsøkt å få tak i Winther-Sørensen noen dager, men ikke fått svar på telefon. Tenkte det ville være raskest å få ny pakning fra han.

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har du fått start på bilen nå !!

 

Jeg hadde problemer med min i fjor. den startet og stoppet etter 5 sec. dette skjedde da bare en gang i blant og vanskelig å feilsøke på. Fikk ikke liv i motor uten og gi den en god dusj med startgass. fant da feilen i filterhuset som bar preg av og være tæret opp rundt de 4 tilkoblingene (tur / retur) huset med filter ble bytta. kjørte lufteprosess og bilen har gått fint siden. Kan være lurt og sjekke om det ikke er bytte i senere tid. Huset er støpt aluminium og er porøst i støp suger inn luft i systemet.

 

Porka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Du vil ikke se annet enn innsiden på dieselfilteret. Der pleier det å være rent siden det er et filter. Du burde bytte. Biltema har filter.

Du tenker kanskje på dieselfilteret som sitter bak bakre høyre hjulhus? Det er nytt, bytter en gang i året. Jeg tenker her på metallfilteret som sitter i topplokket i tilknytning til trykkregulatoren.

20210110_115923.jpg

Nå er alt på plass igjen og luftesyklus kjørt x3. Ingen lekkasjer og startet som en drøm:D. Ny trykkregulator og en pakning som ikke lekker gjorde susen. Nye dysetetninger var kanskje unødvendig, men skadet sikkert ikke det heller. 

Nå er det bare å få på vinterhjul og ut og kjøre. Kanskje tenke på å få varme i førersetet og reparert Webaston nå:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...