Gå til innhold

D3: injector EU 2 (3) motor


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt Land Cruiser 120 en stund, har jeg funnet ut at de sliter veldig med dyser som ikke byttes. Angivelig 170k/7år som er anbefalte intervaller på de, men bilene går gjerne både 3 og 400k før noe ryker. Toyota anbefaler å bytte både dyser og dyserør, da også dyserørene kan slite med kavitering(?) og avleiringer.
Ettersom ingen dyser blir 100% like, er det opp til ECU å kompensere litt for de individuelle avvikene fra dyse til dyse, det er dette man kan lese av med diagnose og som forenklet kalles "dyseverdier".
På Toyota må dysene kodes inn, da hver dyse har sin individuelle kode som forteller ECU hvor mye diesel den gir.

Ikke sikkert dette er til hjelp for deg, men det kan kanskje være noen likheter?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyser er nok slite del på linje med mye annet. 

Så de burde nok vært byttet. Ihvertfall iflg diesel verkstedet. 

 

Nå bytter eg den nr 5, som er over limit. 

Retur lekkasje tror eg er stoppet nå. 

Har bestilt nytt sett med nippler å slange til alle. 

 

Har målt retur trykk til rundt 4,5 psi og 4 mens motor går. 

 

Strøm trekk til lp pumpe i tanken, er på 3,7 - 3,9 amp. 

Som visstnok er ok for D3'n. 

 

IMG_20201012_172421.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, lrsg skrev:

Takker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter samtale med diesel verksted, så kan det skje, at injector kaster ut for mye på retur siden. 

Så da bytter eg den som eg mistenker mest først. 

 

Så håper man at de nye metall nippler kommer rimelig kjapt i posten. 

 

Bilde av dyser fra delebilen 

IMG_20201013_121455.jpg

IMG_20201013_121451.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med ny midtre injector. 

Nye kobber ringer måtte også til. 

Snart road test 

 

Twi twi 

IMG_20201013_135033.jpg

IMG_20201013_133532.jpg

IMG_20201013_132702.jpg

IMG_20201013_133637.jpg

IMG_20201013_135007.jpg

Bilde av den eg mistenker er gåen, gir for høyt /lekker retur trykk 

IMG_20201013_132526.jpg

IMG_20201013_132516.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he... 

 

Drypper litt diesel i området. 

Men må få fruen til å ruse motoren litt så man ser. 

Tett å tørt på tomgang. 

Tilsynelatende normale verdier. 

Pumpen leverer trykk også 

IMG_20201013_142928.jpg

IMG_20201012_192656.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.......blush

 

 

Diesel filteret sjekket,  og da må man bare innse at kunst strykket med å koble to av slangfene feil, har skjedd. Den ene blå, var koblet på rørert med restriksjon( det knøtlille hullet) 

Som nevnt, så har eg kjørt siden august med nytt filter uten problemer. 

Iflg en tråd på UK forumet, vil disse tingene skje ganske så kjapt, men her tok det altså noen måneder. 

 

Så case solved. 

 

Bare synd man måtte engasjere så mye folk å velvilje fra LR folket ,.

 

Nå skal det bare byttes til metall nippler og retur slanger og på alle injectorene. 

De er begynt å bli litt morkne, så den ene svetter litt nå, ser eg. 

https://www.ebay.com/itm/Land-Rover-Discovery-2-7-Diesel-Injector-Leak-Off-Connector-Kit-Siemens-6-Cyl/272122431274?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

 

 

Takker for alle tips å bistand. Håper tråden kan bidra til noe positivt for oss D3 eiere. 

 

Blir en test tur til Gudvangen, iløpet av uka. For å hente tilhenger . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... posting av løsning , den satt litt inne da, noe flaut å greie få til dette da... he he. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...