Gå til innhold

Riktige dekk til 1974 88 serie 3?


P.Morten

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en LR 88 serie3 fra 1974 som forhåpentligvis snart skal på veien. Men jeg trenger dekk. Den skal hovedsaklig gå om sommeren og litt i terrenget, men også muligheten for en liten tur om vinteren (Sørlandet) Hva er riktige dekk for bilen? Hva er best for denne bruken?  Økonomi spiller også en stor rolle:-) noen som har forslag?

8F59DC3D-6009-4A44-8B2A-7F5FFBA10695.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

235/85-16 er dim ensjonen jeg synes er best.

AllTerrain er en god løsning på mye vei og lite terreng.

MudTerrain passer bedre til 50/50 eller mer terreng.

Men så blander lommebok og utseendet seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, P.Morten skrev:

Mange takk. Allterrain er nok kanskje det bestevalgey. 
Jeg så på disse:

https://vintagewheels.no/produkt/dekk-veteranbil-klassiker/land-rover-serie-1-2/600-16-600x16-avon-traction-mileage

men usikker på hvor gode de er også var prisen veldig høy. 

Dette er å vidt jeg vet kopi av en av "originalene" til Serie 1 80", muligens også til 86" - derefor så høy pris.

 

Sjekk her https://www.vintagetyres.com/shop/tyres/avon-tyres/land-rover-series-1-80

 

Bjørnung

 

 

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

255/85R16 passer utmerket på en gammel 88 tommer.

 

Gjerne Mud Terrain mønster eventuelt hvit skrift monteres inn på felgene slik at det ikke synes.

 

Puss felgene og smør de med Owatrol. Blir stilig.

 

ønske alle ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, barnetreff skrev:

Hei

jeg har et sett med 235/85-16 på felg til å ligge her på Fevik.som jeg ikke trenger, du kan komme å se om det er noe du kan bruke.

Alex

Hei. Jeg tar gjerne turen til Fevik å ser på de:-) 

10 timer siden, Elvehundre skrev:

255/85R16 passer utmerket på en gammel 88 tommer.

 

Gjerne Mud Terrain mønster eventuelt hvit skrift monteres inn på felgene slik at det ikke synes.

 

Puss felgene og smør de med Owatrol. Blir stilig.

 

ønske alle ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)


takk for det. Hvilken farge et mest riktig på felgene hvit eller eggehvit? 
 

På 11.10.2020 den 17.48, Bjørnung skrev:

Dette er å vidt jeg vet kopi av en av "originalene" til Serie 1 80", muligens også til 86" - derefor så høy pris.

 

Sjekk her https://www.vintagetyres.com/shop/tyres/avon-tyres/land-rover-series-1-80

 

Bjørnung

 

 

Takk. Vet du hva serie 3 kom med originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, P.Morten skrev:


takk for det. Hvilken farge et mest riktig på felgene hvit eller eggehvit? 

 

Hei 

 

Utfra bilder av bilen din ser både den og felger patinert ut. Så jeg ville kun pusset felgene for å få bort løs rust og smurt gjennomsiktig Owatrol på felgene. Da ser det gammelt og slitt ut, samtidig som du får beskyttende lag utenpå felgen.

 

Altså ingen farve.

 

Har akkurat gjort det samme med patinerte felger til en eldre tilhenger og resultatet ble stilig, synes jeg da.

 

Men skal du lakkere bil og pusse opp alt har du to valg, felgene må enten ha samme farve som hovedfarve på bilen eller samme farve som du skal ha på taket.

 

H A

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elvehundre skrev:

 

Hei 

 

Utfra bilder av bilen din ser både den og felger patinert ut. Så jeg ville kun pusset felgene for å få bort løs rust og smurt gjennomsiktig Owatrol på felgene. Da ser det gammelt og slitt ut, samtidig som du får beskyttende lag utenpå felgen.

 

Altså ingen farve.

 

Har akkurat gjort det samme med patinerte felger til en eldre tilhenger og resultatet ble stilig, synes jeg da.

 

Men skal du lakkere bil og pusse opp alt har du to valg, felgene må enten ha samme farve som hovedfarve på bilen eller samme farve som du skal ha på taket.

 

H A

 

Mange takk. Jeg hadde tenkt til å beholde bilen som den er med patina og ta av taket på sommeren, men male felgene og sette på nye dekk. 
når det er sagt så kan patina på felgene også se bra ut.... må vurderes:-) 

 

hvordan bevarer jeg partinavn på bilen best? Det er noen deler på forskjermen som ikke er originalt og bulket. Vurderte å bytte de og bare lakke riktig farge. Samme med baklem om sommeren må også lakkeres. Vil det se rart ut når resten av bilen står urørt? 

3 timer siden, ragnarsk skrev:

235 er perfekt. Lett og fin på rattet.

Limestone ( eggehvit ) er orginal farge 

Så taket er limestone? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du beholde patina så la ting være slik det er.

 

Hva du videre skal gjøre kan æ ikke svare på. Æ lar bare ting være slik det er, men smører deler som kan ruste med sauefett og sprøyter  understell og inni rammer med lanolin eller med linolje.

 

Lykke til med bilen.

 

En annen dekkdimensjon som også er fin på 88-tommer er 7,50R16. Vi har Michelin-dekk på originale felger på en av våre, slike dekk som sto originalt på flere Defendere.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra internett et sted, vet ikke om det er riktig, se nederst 

 

At mange satte 7.50X16 på 88" senere har jeg jo sett, men om det kreveds justeringer vet jeg ikke - trolig ikke?

Originale dekk var nok diagonal-type (cross ply), men det kan vel være noe vanskelig å få tak i i disse dager, og kansje heller ikke det beste - så fremt ikke hastighet stort sett er under 50-60km/t.

 

Bjørnung

 

From the Series III workshop manual:

Tyre sizes:
88 inch standard: Cross Ply 6.00 - 16
109 models: Cross Ply 7.50 - 16
One Ton models: Cross Ply 9.00 - 16

Wheels (rims):
88 models: 5.00F x 16
109 models: 5.50F x 16
109 One Ton models: 6.50L x 16

Hmm burde ha sjekket først - viste seg at jeg hadde en pdf av Serie III dele katalog, øitt mer info der.

Bjørnung

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...