Gå til innhold

Verkstedbenk - overflatebehandling


Espen Olsen

Anbefalte innlegg

Nå står min nye verkstedbenk klar. Den har benkeplate i 2" tykk gran limtre. Jeg lurer fælt på hva som er beste overflatebehandling. Jeg har 3 muligheter:

 

1) Ubehandlet. Fordeler: Ikke-glatt overflate, ingen jobb. Ulemper: Trekker til seg alt av væsker.

2) Lakket. Fordeler: Lett å rengjøre. Ulempe: Glatt.

3) Oljet med herdende linolje: Fordeler: Trekker ikke til seg vann. ikke glatt. Ulempe: Vanskeligere å rengjøre enn en lakket.

 

Er det noen synspunkter og/eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ganske enkelt latt det være uten noe behandling. 

 

Lakk og herdende oøje ville jeg ikke brukt. Det løser seg opp om du søler bensin etc.

 

Om noe skal brukes er det rå linolje som er min favoritt, men behandlingen må nok gjentas av og til da olje tørker inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Olsen skrev:

Nå står min nye verkstedbenk klar. Den har benkeplate i 2" tykk gran limtre. Jeg lurer fælt på hva som er beste overflatebehandling. Jeg har 3 muligheter:

 

1) Ubehandlet. Fordeler: Ikke-glatt overflate, ingen jobb. Ulemper: Trekker til seg alt av væsker.

2) Lakket. Fordeler: Lett å rengjøre. Ulempe: Glatt.

3) Oljet med herdende linolje: Fordeler: Trekker ikke til seg vann. ikke glatt. Ulempe: Vanskeligere å rengjøre enn en lakket.

 

Er det noen synspunkter og/eller erfaringer?

 

Du har en 4. og den beste , synes jeg.

Stålplate. Uslåelig vedlikeholdsfri og solid.

Knekkes litt opp inne ved veggen og litt mindre kant utenfor bordkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Gaute her om alternativ 4. Bygget meg benk selv av 2"x 8" liggende på stålbukker, med en 2mm aluzink stålplate på toppen.

Det kostet vel 2500 mener jeg å huske å få et lokalt mekanisk verksted til å knekke plata til på mål, og det var for en 5 meter bred benk (det ble 2 deler PGA bredden)

 

Det har holdt, og vært i praksis vedlikeholdsfritt i 6-7 år nå. 

 

2014-08-01 16.23.52.jpg

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på et lag med rester av gulvlaminat på benken i garasjen. Helt gratis (siden det var etterlatenskaper fra forrige huseier) og fungerer helt greit. Skulle det bli så skadet at jeg må bytte det ut, så har jeg fortsatt litt mer rester å gå på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje legge til at bruk av metallbearbeidende verktøy er mer regel enn unntak på benkene mine.

Min første hjemmelagde benk var 50/50 tre og stål i plata.

Riktignok er den rundt 35 år gammel men treplata har holdt selv om den er blitt både svart,flisete og svært så ujevn.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, gautes skrev:

treplata har holdt selv om den er blitt både svart,flisete og svært så ujevn.

Og koster lite å fornye, samt gir god friksjon sånn at deler ikke fyker rundt på egenhånd, gir lavere støy om man må hamre litt og tåler egentlig det meste.

Inkl sveising. De fleste driver som driver litt nå og da, har ikke behovene til et profesjonelt sveiseverksted i garasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - forumet, for gode innspill.

Jeg går i første omgang for Lafterolfs løsning med rå linolje som gjentas og GuttormGs løsning med litt stålplate rundt skrustikka for sveisesprut. Jeg liker overflate med litt friksjon. Hvis dette blir for lite holdbart er det enkelt å legge på en stålplate a-la Gaute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gautes skrev:

Må kanskje legge til at bruk av metallbearbeidende verktøy er mer regel enn unntak på benkene mine.

Min første hjemmelagde benk var 50/50 tre og stål i plata.

Riktignok er den rundt 35 år gammel men treplata har holdt selv om den er blitt både svart,flisete og svært så ujevn.


Det fine med stålplate på arbeidsbenken er jo at man bare hekter sveiseapparatet på stålplata, også kan emnene bare ligge på benken. Tremenningen til modern har det, og jeg fikk teste det da han ga meg "Sveising for dummies" for noen år siden. :)

Håper jeg kan få til noe slikt når jeg blir stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, trondshj skrev:


Det fine med stålplate på arbeidsbenken er jo at man bare hekter sveiseapparatet på stålplata, også kan emnene bare ligge på benken.

 

Jeg sveiser i snitt kanskje 20-30 dager i året.

Det siste året har.. NULL jobber vært egnet til å legge på benken. Gravemaskinskuffer, kanaler på bil, ramme på bil, løs parkeringsfot, karmer til tilhenger er blant eksemplene.
Jeg har aldri sett det du anfører som noe argument i en vanlig privat garasje. Flertallet driver ikke produksjonssveising i en garasje.

Et tips om man kan leve me tre-overflate, er å legge en 5-6mm finerplate oppå treplata. Denne kan rimelig byttes etter noen år om den blir rasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både benk i 1" plank - og et solid stort bord med 5mm stålplate på toppen. Litt ulikt bruk - men begge fungerer. Som Gaute skrev så unngå maling/lakk eller belegg som går i oppløsning når (ikke hvis) du søler bensin/diesel og diverse annet. Naturlig impregnering under søl med motorolje fungerer helt ok. Bordet med 5 mm stålplate er genialt når noe må være absolutt rent (eller absolutt flatt...). Etter sveising / når der kommer hakk så sliper jeg overflaten slik at den blir glatt og plan igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...