Gå til innhold

calle1756

Medlemmer
  • Innlegg

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Sandefjord

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

calle1756 sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Antifreeze: Use Havoline XLC to WSS-M97B44 (Texaco XLC), orange colour, with one part antifreeze to one part water for protection down to —40°C (—40°F). v8 motorene (diesel og bensin) skal ha 12 liter frostvæske.
  2. Noen konklusjon på hvilken kjølevæske som går på Range Rover Sport supercharged 2006?
  3. Da står doningen hjemme i gården. Fabelaktig bil å kjøre med. Følte meg hjemme etter noen hundre meter inne i rushen i Oslo. E18 gikk som en drøm. Tok en raskt feilsøking på odb igjen, og fant endel feil. Blant annet at suspension compressor ikke lagde nok trykk raskt nok. Så den må byttes. Også litt feilsøking på førervindu som ikke fungerer. Parksensorer foran funker ikke. Varme i førersetet mangler sensor. Det er noen knapper på radioen som virker som de er knekt. Også blir det en tur til lakkereren til å fikse opp småskader og riper. Så det blir spennende å se fremover hva som dukker opp når en begynner å ta tak i ting. Det var en svak anelse til urytmisk tikking som kom fra øverste delen av motoren. Har lest meg opp til at det kan være snout coupler eller ballbaering på eaton m112 kompressoren. Med mindre det er normalt, så er det noe av det første som blir gjort på den. Lager en egen prosjekttråd på bilen, håper å kunne høste kunnskaper og erfaringer fra forumet. Lagt ved et bilde, utrolig pen bil. At jeg ikke har latt meg lure til å kjøpe tidligere kan kun ha noe med båt å gjøre
  4. Ja, du har absolutt rett Peete. Men jeg er nødt til å ha noe fornuftig og produktivt å gjøre. Sitter så mye at jeg sliter med stiv nakke og rydd. Den er kjøpt med tanke på at jeg ønsker å bruke litt av fritiden min på skruing, enn å bare sitte foran skjermen og tjene masse penger - for så å kunne kjøpe en tipp topp bil. Jeg er inneforstått med at det blir banning og sverting, og kostbare deler som må kjøpes. Har fått bilen så billig at det bare ikke dukker opp en slik sjanse igjen, og jeg har tilgjengelig de aller fleste mulighetene for å få denne bilen ship shape (jeg er egentlig båtmann) og selge med en profitt hvis jeg ønsker en exit. Men klart det er mye å gjøre på denne. Vi avtalte i dag et kjøp, og henter den i romjulen! Så blir det å bestille deler og kartlegge litt feil. Gleder meg til å begynne, blir helt sikkert et helvete men skal nok overleve det også Jeg skal forsøke å være litt systematisk og dokumentere endel. Finnes det prosjekttråder på dette forumet, og er det interesse av å legge ut bilder og referat? Jeg har bilder av alle feilkodene blant annet. God jul folkens!
  5. Ok, ja oljegrop gir nok ikke den samme tilgangen med fri vandring på bærearmen.Jeg har tilgang til bukk på en lokal hobbygarasje, den tror jeg takler den vekta til doningen. Må man ha bilen over hodehøyde for å jobbe med hjulopphengene?
  6. Da har jeg fått prøvekjørt den, og er relativt i sliten tilstand. Det klunka i forstillinga, så da er det vel foringer som må byttes. Hadde med en odb2 leser, så fikk ut alle feilkodene. Rekord i antall feil, men det har vel ikke vært sletta feil der siden den var ny, så det er vel mye gammalt engangstilfeller. Er det faretegn på dyre reparasjoner når det er lyder i forstillinga, eller er det grei skuring med litt god tid en helg i garasjen? Jeg har "kjeller uten tak" (oljegrop) som jeg kan kjøre bilen over og kommer til under hele bilen, og har det aller meste av verktøy, og en diger kompressor og luftverktøy.
  7. Girkasse, fordelingskasse og differ, samt brems og blinklysolje? Har fått forespeilet på at 168.000km servicen koster ca 22-23 tusen. Men jeg ser for meg at jeg fikser det meste selv, eller får mekanikeren til å fikse det hvis det blir komplisert. Jeg har fått rydda i garasjen, og har nå en "oljegrop" tilgjengelig. Så kommer til på undersida av bilen.
  8. Når det gjelder foringer, så har jeg sett på Atlantic British på youtube, som har noen geniale how-to videoer. Og forumet her er jo faktisk til å bli klok på. Der ser jeg de bytter foringene istedetfor bærearmene. Jeg kan forstå med norske verkstedstimepriser at det kan lønne seg å bytte hele armen med foringer og alt. Men sånn for egen del så er det vel bare å hanke inn en bærepose med ulige poly-foringer og klemme disse inn? Dette vil vel redusere betraktelig utgiftene på slitedeler? Den aktuelle rangeroveren jeg kikker på har gått 170.000km, og da er jo den storservicen på 168.000km vært gjort. Hvor finner jeg oversikten på serviceintervallene og hva som må gjøres?
  9. Heisann, mange gode forslag og respons. Det setter jeg pris på. Jeg håper å få til en handel innen kort tid, men skal prøvekjøre bilen løpet av uka. Er det spesielle ting jeg skal kikke og kjenne etter? Den har jo gått endel km og er snart 10 år, så noe skulle det absolutt være - bare det ikke er så fryktelig dyrt. Foreløpig har jeg fått dette til å se spesielt etter. Noen som har punkter å legge til? girer riktig aktivt krengningstag ikke er så slitent.
  10. Har du oversikt på åssen rensemiddel som ble brukt? Hvor lenge ble dette pumpet igjennom?
  11. Heisann, nå har jeg kikka så mye på finn og lest så mye på forumet her at jeg føler meg klar for å begi meg ut på range rover eventyret. Har lenge siklet på disse utrolig tøffe bilene. Men dette er jo kostbare saker, og jeg må bare forhøre meg med erfarne fjellfolk før jeg slår til. Jeg liker å skru litt selv og holde ting i orden men ikke svært interessert i det. Men har forstått at man må ta på en skrutrekker i blant. Modellen jeg kikker på er en 4.2 supercharged, ettersom forrige drømmebil jeg hadde var undermotorisert, og den feilen gjør jeg ikke igjen. Gjorde den store blemma og testa en i våres, og ble frelst og fordømt på en og samme tid. Men sakens kjerne; Må man ha mye spesialverktøy for disse bilene? Lett å få tak i rikige deler? Hva må jeg regne med å fikse i bilens umiddelbare leve tid? (Den aktuelle har gått ca 170tusen km) pent og godt holdt. Hvis folk på sydøstlandet med tilsvarende bil skal skru og fikse noe spesifikt som går igjen på bilene, er det unormalt og høre om en kan dukke opp og være hjelpemann noen timer? Få litt førstehånds erfaring som formål. Mvh Calle
  12. Var det mye jobb å bytte kompressor? Dyr affære? Og hvor handlet du ifra?
  13. Er det ønskelig med mer info, så kan jeg arrangere det. Jeg har tatt av plastdekselet og gummiplata, det klikker i et rele i nærheten når jeg trekker i noen ledninger så jeg tror det er dårlig kontakt et sted. Men når ruta har kjørt seg ned, så setter jeg på en varmevifte som blåser på døra inne. Så etter 30 min, så går ruta opp. Er det noe elektronikk, eller en føler som er dårlig og ikke tåler fukt? Jeg tror det er motstandsfølern som har en dårlig dag slik som ruta oppfører seg. Ruta går ned når jeg åpner bakdøra, lukker døra så blir ruta stående litt før den går helt ned, og vil ikke bevege seg opp. klikker bare i et rele to ganger.
  14. Vi har en Freelander td4 2005. Bilia i Sandefjord sa at 2005 var kvitt endel sykdommer, men noe er det alltids. Og dieselmotoren er fra bmw og har et snev av kvalitet og mindre trøbbel. God bil, og sitter høyt og fint i trafikken.
  15. Heisann Har noen på forumet noen gode råd for å finne hindrings-sensoren til bakruteheisen? Hver gang det er frost ute, så sliter bakruta med å lukke seg etter å ha stengt bakdøra (rammefri rute med åpningssenking og heving ved lukking). Bakruta stopper, for så å gå helt ned, og blir nede. Må avrime døra for å få vinduet opp igjen. Alle forslag til hva som kan være galt er velkomment, og løsninger er velsignet. Jeg har lest Haynesboka uten å bli smartere, og nettet har ikke voldsomt mye info om dette. Mvh Calle
×
×
  • Opprett ny...