Jump to content
LRforum

pal

LRF Society
  • Content Count

    76
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About pal

  • Rank
    Aktiv Medlem

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Interests
    Tungtransport, luftfart, hunder og biler

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Røyken/Drammen

Recent Profile Visitors

216 profile views
  1. Dette er det optimale hundebur!
  2. Pent brukt ALUCONSULT hundebur til bil selges for Kr 2500. God plass til 2 hunder i buret. 2 år gammelt, ny pris kr 5 500. Dimensjoner: Bunn: 90 cm bredde, 70 cm dybde. Topp: 90 cm bredde, 53 cm dybde. Side: 70 cm høyde, 70 cm dybdde. Buret er tilpasset Discovery 4, varebil, slik at det kan plasseres tett inntil skillevegg eller helt bak i bilen. Pål 97425120 pal.handelsby@gmail.com
  3. Pent brukt ALUCONSULT hundebur spesialtilpasset Land Rover Discovery 4 selges. Buret kan plasseres helt inntil lasteromsvegg på varebil, eventuelt helt bak på både varebil og stasjonsvogn. Dimensjoner: Bunn: 90 cm bredde, 70 cm dybde. Topp: 90 cm bredde, 53 cm dybde. Side: 70 cm høyde, 70 cm dybde (bakveggen vinklet og tilpasset lasteromsvegg på Land Rover Discovery 4). Finn-kode: 63771980 Eller kontakt Pål på PM eller 9742 5120.
  4. Hei! Her finner du menyene:
  5. Hei! Jeg har funnet "skjulte diagnose menyer" på min D4; Diagnostic menu, med følgende under menyer: - TouchSwitch Test - DTC Information - Vehicle Configuration - MOST Test - Configuration - Vehicle Signals - Video Input Test - Self Test og Diagnostic menu2, med følgende under menyer: - Colour bar - Loading - HDD information - Vehicle information - Microphone - Voice output check. Kan disse menyene brukes til noe "fornuftig" for oss som ikke skrur selv, (har garanti), bortsett fra å monitorere batteri status? Pål
  6. Opplevde det samme på min D4 - synkroniserte fjernkontroll og bil på følgende måte: * Batteri tas ut av fjernkontroll, og settes på plass etter noen sekunder. * Tar ut sikring nr 2 i bilens motorrom, som settes på plass etter noen sekunder. * Trykker på "off" knappen til steady rødt lys. Så er bil og fjernkontroll synkronisert.
  7. Hei! Da er jeg tilbake på forumet etter noen års fravær, har kjørt XC90 og XC70. I går fikk jeg 2011 D4 SDV6 HSE, såvidt rundet 20 000 km - gjett om jeg gleder meg. I ærbødighet til all den kompetansen dere her besitter, greier noen å forklare meg drivlinjen - terrain response system - hvordan den fungerer, er det konstant 4 hjulsdrift, eller er det Haldex? Hva skjer med drivlinjen i de forskjellige modus? Hill descend control, bruker den kun ABS bremsene, eller gearer den om nødvendig ned? Tusen takk for tilbakemelding? Pål
  8. Jeg er helt enig med Tore, at kjettingene når man har 2 stk, bør de monteres på bakhjula, men jeg har sett lastebiler på anleggsdrift hvor de har 2 kjettinger en på bakaksel og en på styreaksel. Jeg kjenner ikke 88`, men har du diff.sperre på bakakselen så kan man vel også her sette en kjetting på hver aksel.
  9. pal

    Kjetting

    Min kjetting erfaring med LR er med DiscoII på landevei og ikke i terreng, og kanskje ofte slengte jeg bare på 1 kjetting på et av bakhjula for å kunne kjøre ned bratt og isbelagt vei - det var helt uproblematisk. På tyngre kjøretøy har jeg god erfaring med å bruke 2 tettlenkede ( min 1 tverrlenke i bakken ad.gangen) kjettinger på drivakselen, og under ekstreme forhold har jeg satt på en styrekjetting på bilen , og en kjetting på bakerste akselen på tilhengeren.
  10. pal

    Sandsekker

    Kjettingføre? Kjetting hjelper kun dersom det er kjørt en såle hvor den får feste, og her i Drammensområdet kan det vel neppe kalles det, men... Kjettingregler? Er usikker men på lastebil skal kjettingene være slik at du skal kunne ha 2(4) kjettinger på drivhjula og ett sett kjettinger på styreaksel.
  11. I rundkjøring greier vi ikke å se biler på høyre side av tilhengeren, vogntoget må derfor plasseres slik at andre ikke kan komme fram på høyre side (ikke kommer i "klemme") - men den andre utfordringen blir å plassere bil og henger på en slik måte at det også blir mulig å komme ut av den igjen...så det blir å bruke ytterfeltet i store deler av rundkjøringa, men låne plass i venstre feltet for å komme ut igjen... Vis hensyn og kjør forsiktig.
  12. Enig med de fleste, bruk "hue" ikke ha det i fatle. Jeg er heltidsansatt i luftfart, men arvelig belastet med vogntog og drift av det... og synes den erfringsoverføring vi har innen luftfart (myndighets pålagte rapporteringssystemer)mangler innen landeveistransport. Vi må alle være på vakt på veien - for plutselig skjer det - opplevde en natt for et par år siden - kl 0300 om morgenen at en MB E-klasse et sted i Norge i motsatt retning av meg. Scenariet er videre høy musikk i min kupe - nattradioen på NrK -en kaffekopp i høy beredsskap - plutselig skjer det at MB skjærer ut til høyre, treffer en bergnabb, kastes tilbake i veien, hvor jeg kommer i 90 med 50 tonn - og rimelig lav bremseberedsskap....kaster meg instinktivt til høyre og så venstre for å holde meg på det faste dekket og etterhvert bremser jeg...holdt meg i min kjørebane.....traff MB`en så vidt med venstre hengerhjørne...heldigvis ikke en fatal ulykke, men betydelige personskader og totalvraket MB...på mikrosekunder..... Som Gaute hentyder i dagens vogntog er bremsesystemet en kombinasjon av elektroniske hjelpebremser som aktiveres umiddelbart ved inntrykking av bremsepedalen og som suppleres av de ordinære luftbremsene som virker etter ca 1 sec., men som du sier stor vekt og fart....gir alikevel store stopplengder. Dagens quiz: I en 2 felts rundkjøring, hvordan forventer dere at et vogntog vil opptre, og gjerne hvorfor? Vis hensyn og kjør forsiktig
  13. Nei Tore jeg oppfatter ikke ditt debattinnlegg som urettferdig - men som et meningsberettet innlegg og det er nettopp det flotte med debattsiden vår at vi kan komme med våre synspunkter til alles beste. Og forstå meg rett alle bør kjøre med marginene på sin side. Et lite apropos til slutt: Hvorfor er det slik at når jeg blir forbikjørt av et vogntog i mørket, begynner det å blinke så forb...tidlig til høyre...ser ikke idioten meg, skal han presse seg inn nå.....nei, men beste og eneste mulighet til å se fra vogntoget når du passerer den forbikjørte er å se dine egne blink bli reflektert fra bilen du kjører forbi - når det så blir mørkt (ingen reflekser - så er du iallefall forbi)....reaksjonene fra de forbikjørte er så ymse...hvorfor blir ikke dette og haugevis av andre uformelle tips og spilleregel prediket under kjøreopplæring...jeg har med hell tatt med meg egne barn og andre i vogntog i bykjøring for å vise dem hvorfor det er slik at man må parkere min 4 m fra gatehjørner, hvorfor man med vogntog må kjøre slik og sånn i kryss og rundkjøringer...så hvorfor blir ikke denne erfaringen overført til folk som tar "lappen"? Uansett vis hensyn og kjør forsiktig! Og ikke minst bruk også forumet for å fremme vår alles sikkerhet.
  14. Hei Tore, som sjåført og transportør av de forb.....vogntoga hadde jeg satt pris på din respons, men om jeg umiddelbart hadde kastet meg rundt og "strekt" sjåføren der og da? men jeg garamnterer at jeg i ettertid hadde studert "skiva" på den angjeldende lastebilen - og undersøkt om den ga den samme sannhetsbildet som beskrevet av deg, med hensyn til hastighet etc....og hvis det ligger en tendens i dette så ville man som arbeidsgiver kanskje måtte vurdere kontrakts- og ansettelses-forholdet. Vi skal alle være klar over at mange yrkessjåfører opplever privatbilistene på samme måte som Tore, de greier ikke å holde seg bak oss selv om vi ligger litt over fartsgrensa, og kjører forbi på de mest utenkelige stedene - dessverre møter de også trafikk og altfor ofte en av oss...med fatale utfall dessverre. Trafikk og ferdsel på veiene med ulike standarder handler om erfaringer og vurderinger. Hvordan man som sjåfør med en årlig kjørelengde på 15 - 20 000 kilometer, sammenlignet hvordan man som sjåfør med en årlig kjørelengde på 130 000 - 170 000km opplever føre, sikt, mørke blir helt subjektivt. Og derfor er det ikke utenkelig at en sjåfør i sin LR med indikert fart på 80 km/t, kan bli oppfattet å ligge i 72 km/t av en annen sjåfør - med det resultat at det blir en forbikjøring. Veistandarden i Norge er slik at veien bare kan være en arena for aktører som har som mål å få dette til å fungere på en trygg og rask måte. Derfor må vi få til en samhandling for alles beste....(som en digresjon: vær klar over at for meg betyr økt fart ...økt dieselforbruk og økt dekkslitasje og når vogntoget går 350 000 km i året blir det mye penger) Kjør forsiktig alle sammen!
  15. Jeg har for salg et hundebur - aluminiumsbur - produsert av ALU-Consult. Buret er romslig ( har vært brukt til riesenschnauzer) og spesiallaget for Disco II. Meget pent brukt, hadde Disco i 8 måneder. Buret har en bredde på 60 cm,dybde 80 cm, høyde 80 cm. Døra har dimensjonen 40x75. Veggen med dør er rett. Veggen mot sete ryggen har en vinkel på ca 22 grader. For ytterligere info . nettstedet her eller mobil 90 78 06 15. Pål Handelsby
×
×
  • Create New...