Jump to content
LRforum

LandRover

LRF Society
  • Content Count

    736
  • Joined

  • Last visited

About LandRover

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sverige

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Mo

Recent Profile Visitors

1,067 profile views
  1. Takker så mye! Så har jeg fått avklart dette. Førerkortet jeg har er av de førerkort som er gyldig i 100 år fra fødseldato. Mulig har det blitt forandret i ettertid. Mitt kort er utstedt 1990 og har aldri blitt fornyet. Jeg har kjørt i den tro att det var gyldig. I ca.2010 ble jeg stoppet her i Sverige i alkohol promille kontroll. Polisen bar smilte og sa det var rolig/morsomt da han så mitt førerkort gyldig i 100 år fra fødselen. Jeg får bestille tid for nytt førerkort her i Sverige.
  2. Jeg skal fornye mitt førerkort utstedt 1989 og jeg foretrekker å beholde mitt norske. Bor i Sverige. Dette er meldinger jeg får ved innlogging på nettet. Bildet ditt er for gammelt. Du må møte ved trafikkstasjon for å ta et nytt. Du har ikke har fast bopel i Norge. Spørsmålet er om jeg får fornye det da jeg som nevnt ikke har fast bopel i Norge. Bosatt i Sverige. Skal det muligens oppfattes slik at jeg ikke får fordi at jeg ikke har fast bopel i Norge eller er det slik at jeg må møte ved trafikkstasjon for å ta nytt bilde? Er det noen som er eller har vært i en lignende situasjon som vet? Jeg drar ikke den lange veien for å bli avvist.
  3. Takker så mye. Jeg var akkurat i ferd med å skrive at jeg søkte og fant det som du nevner. Nå er det bare å finne ut hvor den styres ifra en eller annen knapp på dash bordet. Ettersom den er ettermontert så er det dog ingen ting som tyder på at det er noen knapp som tyder på det. På rattet er det derimot noe ettermontert ett lite knappe system som viser av og på samt reset etc. Jeg har ikke hatt bilen så lenge og vi trodde at det var noe styring til radioen men det er det ikke. Det finnes heller ingen info i instruksjonsboken. Da er det vel ingen stor fare å kjøre bilen selv om det blinker? Så får jeg bare søke for å se om det finnes et eller annen instruksjon på nettet angående EuroCruise boxen. Slik ser den misstenkte kontrollen ut til Eurocruise boxen. Hvorfor den ikke virker kan være batteri slutt. ingen ledninger tilkoblet denne dog var det i første omgang litt vanskelig å finne batteriluka. Enheten står strippa fast til rattet så jeg ville unngå å klippe. Er det kanskje noen som kjenner dingsen igjen?
  4. Det var så enkelt å fjerne dekselet. Legger ved et bilde av Euro Cruise boxen. Som du/dere ser så er det ganske mange ledninger som er tilkoblet. Å se hvor de fører hen vil være mer komplisert. Som teksten viser Euro Cruise så tyder det vel på et denne er montert etter at den forlot samlebåndet. Blinklyset sitter på toppen av boxen og er bare synlig gjennom lille åpningen mellom styrestaket og dekselet som er montert rundt. Bensindrift.
  5. Takker for innslag. Som du nevner blinkende rødt lys varsler fare uansett hvor de er montert og jeg er derfor litt redd for videre kjøring. Jeg skal forsøke å få tatt bilde. Dog må et påmontert konsoll fjernes. Den blinkende lampen ses bare i åpningen mellom styrestang og konsollet. Styrestangen kaller jeg den stang som rattet sitter på. Merkelig lampemontering som jeg tror er ettermontert. Blinklampen sitter direkte på dosen /LilleBoksen som ledningene går inn i.
  6. Litt lurt ble jeg da jeg trodde det var plast. Det viser seg at pulverlakken må ha vært meget god og holdt sånn noenlunde sammen. Fuktighet har på en eller måte trengt inn/bak så når lakken plukkes av så henger det kanskje 1 mm rust på. Grundig rensing og behandling behøves så absolutt. Takker for ditt svar
  7. Det er vel liten sjanse at det er noen Suzuki Vitara eiere her på et forum for Land Rovere, men likevel sjanser jeg. Mens jeg venter på at min Defender 2002 modell skal komme ut feilfri fra Biltilsynet/Bilkontrollen fredag så kjører jeg nå en Suzuki Grand Vitara 2002 mod. hvor en rød lampe under styrestangen blinker. Lokalisert 10 -15 cm under mellom styrestangen og et konsoll som går rundt den. Ikke på instrumentpanelet.Lampen blinker når jeg. kjører og ikke når bilen står stille med motoren i gang. Mulig er det noe etterpå montert. En slags dåse hvor det går en del ledinger inn. Lampen er for det meste ikke synlig da rattet i rakt fram stilling dekker lampen når man sitter på førerstolen. Det at den er montert delvis skjult skulle vel ikke tyde på at det er noe alvorlig på fære tenker jeg eller? Bare en liten fotnote: Begge de nevnte bilene er 2002 modeller dog er Defender listet til godt og vel 100 000.- kr Suzukien er notert til ca 25000.- Begge biler i bra stand for alderen. Kjørekomfort eller ikke, Defender og Seriebiler er høyt elsket ser det ut for.
  8. Meget sjelden å se i den australske serien Mcleod's daughters fra 2002 som går påSVT1 nå. Her er iallefall en 1997 modell som ble brukt en gang eller flere i serien. Helt lik min bil forresten.
  9. Det må være en god grunn at det er lagt et belegg rundt spiralfjørene på Defender. Jeg er i ferd med å stålbørste for så å rustbehandle understellet. Hvorfor er disse "plastbelagt" da den var ny? Beskyttelse? Etter 16 års med forsiktig og lite og lite vinterkjøring er belegget falleferdig. Det er porøst og har begynt å flasse av. Er det nok at jeg renser børster/tar av belegget og smører på behandlings stoff. Eller må de skiftes ut? Bilen ser forøvrig bra ut med tanke på alle årene den ikke har vært behandlet. Planen er å bruke linolje der jeg også har lest litt rundt her på forumet Defender 2002 modell 77000 km sparsomt kjørt og da spesielt om vinteren. De første fire år før jeg kjøpte bilen gikk den 20000 km som "sightseeing buss" i dyreparken Norrkøping-
  10. Jeg ble noe overrasket da jeg skulle se en film på YouTube. En nesten tre minutters lang reklamefilm som i starten viste en av de siste ekte "gamle" Land Rover Defender. Reklamen kjørte videre med innslag i naturen av diverse klipp. Det hele virket litt rart syntes jeg så jeg fortsatte å se til slutten da Defenderen ble igjen vist rett før Det velkjente Land Rover symbolet avsluttet det hele. Skulle gjerne sett reklamen en gang til da jeg muligens gikk glipp av noe i starten. En interessant reklamefilm vist på en annen måte for å fange interessen for dagens LR biler. Det er vel flere år siden den sist aluminiums Defenderen ble laget? Har jeg kanskje missoppfattet noe?
  11. Det er vel kanskje for mye å håpe at noen har akkurat denne varmepumpe men likevel verdt et førsøk. Jeg har byttet ut min gamle varmepumpe med en Mitsubishi Heavy Kazan 35 Extreme. Behov for at den kan blåse rett frem i høyere hastighet er stor og det var derfor grunnen til at jeg valgte akkurat den. Nå viser det seg at hava enn jeg gjør så blåser den i all andre retninger enn rett frem da det sies i bruker manualen at den automatisk blåser i den retning der det er behov for varme. Er det noen som har varmepumpe som bare gjør fabrikantens valg når det gjelder dette? Eller har jeg kanskje feil at jeg ikke har lest manualen riktig? Problemet er at jeg ikke finner innstilling for manuell kontroll slik at luft skal blåse rett fram. Sitat:
  12. Høy års og forsikrings avgift eller ei, jeg savner min Land Rover så mye at jeg syns det er verdt å betale skattene. Nå har jeg tatt et par småturer i tørt vær med tørr bil med ingen tegn til at bilen går over i nødmodus. Bilen har også stått innom hus og "tørket". Dog er faren ikke over, bilen må på merkeverksted langt der borte og jeg har vurdert å kjøre den en tørr vårdag for analyse. Sagt det, på grunn av storflytting så kjøpte jeg en Suzuki Grand Vitara 2002 modell da jeg var total avhengig av bil. For meg er største gleden med å ha en bil at det er en Land Rover Defender. Suzuki har større komfort, men du verden Land Roveren har så mye mye større kjøreglede og eierglede. En "venn" for livet . . . . . . . . .
  13. I går besøkte jeg Suzuki forhandler i Mariestad ved Væneren Sverige som fortalte meg at det er 2 års ventetid på bilen. De hadde riktignok hatt en bil til for salg som hadde gått til Nord Sverige. Likevel det er flere/mange annonser på blocket .se der forhandlere averterer disse biler for salg. Likegyldighet kanskje?
  14. Om det er noen som lurer på hvorfor jeg avskiltet bilen så er det på grunn av at ingen verksted har til nå vært istand til å finne feil på bilen. Jeg gikk litt lei og synes at avgiften forsikring pluss årsavgift ca.15000.- kr var mye å betale for å ha bilen stående. Jeg savner bilen så sterkt at jeg sannsynligvis kommer å få den lovlig på veien igjen. Som nevnt det er langt mellom merkeverksted her i Sverige, men likevel det får heller koste litt å få den fraktet den dit. Med god hjelp av forumets brukere har jeg/vi på det beste forsøkt å finne feilen i eget emne. Langt mellom LR verksted her i Sverige.
  15. Det er bedre med carport en lukket garasje sier mange. Likevel har jeg min tvil. Jeg har muligheten til å ha min Defender i lukket isolert garasje med lite verksted i enden. Uthuset med garasje er L formet med delvis tak over det ytre hjørne som dekker en bil. Garasjen er ikke oppvarmet, men kuldegrader forekommer aldri. Hva er den beste oppbevaring for bilen ute eller inne. Kanskje det samme hvor?
×
×
  • Create New...