Jump to content
LRforum

LandRover

LRF Society
  • Content Count

    724
  • Joined

  • Last visited

About LandRover

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Sverige

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Mo

Recent Profile Visitors

920 profile views
  1. I går besøkte jeg Suzuki forhandler i Mariestad ved Væneren Sverige som fortalte meg at det er 2 års ventetid på bilen. De hadde riktignok hatt en bil til for salg som hadde gått til Nord Sverige. Likevel det er flere/mange annonser på blocket .se der forhandlere averterer disse biler for salg. Likegyldighet kanskje?
  2. Om det er noen som lurer på hvorfor jeg avskiltet bilen så er det på grunn av at ingen verksted har til nå vært istand til å finne feil på bilen. Jeg gikk litt lei og synes at avgiften forsikring pluss årsavgift ca.15000.- kr var mye å betale for å ha bilen stående. Jeg savner bilen så sterkt at jeg sannsynligvis kommer å få den lovlig på veien igjen. Som nevnt det er langt mellom merkeverksted her i Sverige, men likevel det får heller koste litt å få den fraktet den dit. Med god hjelp av forumets brukere har jeg/vi på det beste forsøkt å finne feilen i eget emne. Langt mellom LR verksted her i Sverige.
  3. Det er bedre med carport en lukket garasje sier mange. Likevel har jeg min tvil. Jeg har muligheten til å ha min Defender i lukket isolert garasje med lite verksted i enden. Uthuset med garasje er L formet med delvis tak over det ytre hjørne som dekker en bil. Garasjen er ikke oppvarmet, men kuldegrader forekommer aldri. Hva er den beste oppbevaring for bilen ute eller inne. Kanskje det samme hvor?
  4. Takker så mye for interessante innlegg. Jeg burde vel kanskje beholde den "Clean" og heller bruke tid på å få den som den var som ny. Understellet som aldri har blitt gjort underhold er førsteprioritet. Høyre framskjerm (sidedelen) er noe fint inn trykt og må tas av for oppretting. Hjulene må få ny lakk. Bilen står nå i garasjen til det nye gamle innkjøpte hus som jeg fremdeles ikke bor i.
  5. Min Defender 2002 mod. 77000 km. er satt i garasjen ivente på "renovering" og oppgradering. Prosjekt? Gammelt hus med gammel garasje er nylig innkjøpt og må tas først. Det har meg blitt sagt at bremsene kan sette seg fast om jeg ikke tar en liten kjøretur en gang iblant. Hvor ofte bør man kjøre bilen for for å unngå at den den ikke "stivner" Et bilde av bilen. da jeg kjøpte den. I prinsipp ser det lik ut i dag. Har fått litt kritikk om at den ser så naken ut. Folk regner vel med at det er "alt slags dingel" montert på slike LR Defender og Serie biler? Positivt uttrykt.
  6. Er det noen som vet hvilket bilmerke-produsent dette er. Ingen Hummer tydeligvis?
  7. Land Rover har vel gode/sikkert grunner til at de ikke leverer Defender med mulighet til å frakoble firehjulstrekk.
  8. Jeg ser at det finnes frihjulsnav til Defender, men det synes at det er få som har erfaringer. Hos seriebiler eiere er det flere brukere. Jeg har faktisk et sett liggende i eske som fulgte med min sist kjøpte bil en exMil. Hva er egentlig fordelen? Tidligere hadde jeg en Suzuki SJ413 som jeg alltid kjørte med firhjuls trekket innkoblet. Grunnen var at jeg engang koblet det fra med det resultat at jeg hadde problemer i svingene på sommer/grusvei. Tillpassingsproblemer kanskje?
  9. Jeg har bestemt meg for et Esab 200i I min ungdom sveiser et par tre år. (ca 1980) Den gang fantes gassen bare på store beholdere som måtte leies årlig. Hvordan er det med disse 5 liters flaskene. Går en bare et sted for å fylle dem. Argon var vel for aluminium. Co2 var vel for vanlig metall husker jeg såvidt?
  10. Det er langt mellom gode Land Rover websider. Denne er min absolutt favoritt. Mengder av bilder av alt mulig. Land Rover Katy.
  11. Fransk tegneserie Daktari. Mange av oss husker sikkert Daktari som NRK sendte for lenge siden.
  12. Jeg skrur litt selv dog må jeg legge mekkingen på is en tid framover. Står på flyttefot fra et solgt men ikke betalt hus til et nyinnkjøpt hus med en 10 meter lang garasje som på femtitallet skal ha vært et lite bilverksted. Har tidligere hatt en Willys Overland 1953 brannbil og en exmil som jeg skrudde litt på. Defenderen står altså i garasjen 15 km borte ved det andre huset. Har ingen bil akkurat nå så det hele går tregt. Uten bil for øyeblikket men håper å få en extra bil snart. . . i tillegg til den lit "syke" men "trogne" Defenderen.
  13. Takker så mye for innspill og gode forslag. Hvis jeg får fraktet bilen med frakt firma til nærmeste merkeverksted som er ca 180 km hjemmenfra så må vel verkstedet garantere at bilen blir satt i vanlig kjøremessig tilstand? Problemet er at kjøremodus tilstand slår ikke inn regelmessig. Som tidligere beskrevet så var bilen kjørbar i litt lengre strekninger etter at den hadde stått under tak et par uker. Ingen feil vises på Hawkeye og heller ingen feil finnes på allment verksted. Merkeverkstedet må finne fysisk feil! Ikke bare kjøre bilen og si at den er iorden. Å få fraktet bilen på kjerre den forholdsvis lange veien for så å få den tilbake "sjekket" ville være meget leit om den etter kort tid bare er kjørbar i nødmodus. Jeg har misstanke om en slags overgangfeil som slår ut når det blir fuktig. Bilen er foreløpig s satt i garasje forsikring og veiavgift betales ikke, men kan påbegynnes når bilen er fikset. Her i Sverige kan bilen avregistreres når en har behov for dette uten å betale ekstra til og aveldingsavgifter. Jeg har gjort det for å spare noe av de ca 15000.- kroner i årlig forsikring og veiavgifter. Da jeg fikk låne en litt eldre Toyota i helgen av en kompis merket jeg hvor sterkt jeg lengtet etter kjøregleden med/i min Defender.
  14. Bare et lite eksempel på hvor stor forskjellen er når det gjelder bil skatt i Sverige. Jeg betaler ca.9000.- årlig skatt for min 2002 Defender. En Volvo V70 flexifuel (benzin Etanol) koster bare 1400.- i årlig skatt. Volvo V70 veier 1553 kg. Defender veier 2055 kg. Diesel og høy vekt gir tillegg i skatten. Jeg beholder Defenderen for ved senere anledning få fraktet den på henger til merkeverksted et par tre timers kjøretur hjemme fra. Vekten på en anskaffelse av en bil nr to vil dog ha betydning. Takker så mye for alle innlegg.
  15. Takker for svar. En V70 som bruksbil har vært et ønske lenge, men jeg har liksom ikke tenkt så langt tilbake som 1996-2000 modeller. Jeg skulle så gjerne ha en bil som det går an å skru på. Er det bare første årgang "1996" som da blir aktuell?
×
×
  • Create New...