Gå til innhold

PerH

Medlemmer
  • Innlegg

    228
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Interests
    Gamle greier, bilen min, båten min, motorsykkelen min og sist men ikje minst kjæresten min :-))

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Rossfjordstraumen, Lenvik

PerH sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Da er det bare å lete fram motet og krype under bilen igjen.... phuuuuhhhhh.... :wacko:
  2. Hei No har tvilen begynt å gnage.... skal det være eller skal det ikke være bunnpanne-pakning på 300 tdi`en???? Har fått olje-lekkasjen tilbake og den kommer ikke fra simmeringen i bakkant veiv... Hadde bunnpanna av da jeg hadde motoren ute for simmering-bytte og noterte meg at det ikke var noe pakning der, gjorde reint og smurte på med pakningspasta for montering, og nå lekker det igjen...
  3. Hei igjen Alt det jeg tidligere har skrevet her om stopp og fuske-problemer som jeg hadde med min bil hadde ingenting med forannevnte ting å gjøre :mellow: Problemet viste seg å være en etter-montert elektronisk trim-boks, koplet inn på kabelmatta til ECU-boksen!!! Jeg kllipte den vekk og skjøtet sammen ledningene til ECU som var koplet inn på denne trim-boksen og vips så var motoren frisk, men dog litt latere. Boksen det er snakk om er en liten alu-farget sak, ca 10-12 cm i firkant og ca 3cm tykk. med 5-6 ledninger i en samlestrømpe. Merket med navnet "Optimizer". Skru ned sparkepanelet under hanske-rommet, tre skruer, finn kabelmatta som går til ECU og sjekk om den er sprettet på langs, se etter en tynnere kabelmatte som er skjøtet inn og om du da kan finne denne boksen, den er gjerne festet med borre-lås opp i mellom andre greier og ledninger. Klipp den vekk og skjøt sammen ledningene til ECU og du er mest sannsynlig kvitt problemene. Dette gjelder KUN -98 modeller med elektronisk styrt pumpe...
  4. Livet er herlig :D Motoren har vært ute igjen og fått ny simmering bak på veiva så nå er den tørr. Ny vannpumpe, servopumpe, ekspansjonstank og div. pakninger. Hadde bunnpanna nede samtidig og fikk reingjort den skikkelig innvendig, fikk lagt ny pakningsmasse rundt kanten..... Ååååhhhh du herlige tid så godt det var å endelig fyre i gang maskinaden etter nesten to år ståtid, litt kjøring til og fra jobb med en bil som overhodet ikke var frisk, men NÅ endelig ser det ut for at ting har endret seg. Har bare igjen å bytte gummikoplinga på pinjongen og litt rustsveising på ramma så er gromvogna ship shape :wub: Må bare få tilføye at da jeg kom hjem etter nesten to timer testkjøring kom lykken løpende ut av huset, kommanderte begge døtrene inn i bilen; her skulle det prøvekjøres!!!! Så nå er familiens kvinnelige andel ute på jente-tur... tror den bilen har vært savnet der i gården også
  5. Sliten P-pakning? Vær nøye med å sjekke ekspansjonstanken, den har det med å bli lekk rundt sammenføyningen... Snakker ut fra dyrekjøpt erfaring, og en nabo som også opplevde d på sin D1 Lekk P-pakning KAN være vanskelig å se, men med god og varm motor og godt arbeidslys vil du oppdage det dersom det er tilfelle. Litt skruing og enkelt å skifte. Lykke til.
  6. Hmm.. EGT???? aner ikke hva det er Neida den ryker ikke svart. Fjerna for en stund siden en liten boks såkalt "Optimizer", tidlig utgave av chip-trimming som var koplet opp mot ECU. Den var årsak til de fleste gråe håra eg no har, motoren stoppa flere ganger under kjøring, men no e den frisk Skal bare bytte noen lekke pakninger og stoppe oljelekkasje fra bakkant motor, simmeringen rundt veiva.
  7. Hei og takk for sist Rolf :-) Har demontert for bytte av p-pakninga da den gamle var lekk, vasspumpa som du sier virker å være i orden, men den skal byttes den også. P.s. kan du bruke blokka du fikk av meg? Regne med du har hadd besøk av Roar :-) Det va no vel den der temp sensoren eg egentlig lurte på :-)
  8. Hei igjen. Driver på å skal løfte ut motoren på min -98 300 tdi IGJEN og da eg fjerna gummimatta som ligger over motoren oppdaga eg at kontakten til temp sensor som er montert oppe på toppen lå løs ved siden av, må ha vibrert løs da eg vet med sikkerhet at den var satt på plass sist eg var i skruinga da motoren ble bytta i fjor sommer. Vet at den står i direkte forbindelse med ECU, men hva kan skje dersom den ikke er på plass??? I forrige uke under kjøring fikk eg kraftig økning av motortemp på instrumentet og motoren kokte tom ekspansjonstanken, etterfyllte væske med bilen stående i bratt motbakke, varmevriderne på full varme på dashen uten at noe varme kom ut av dysene... Ene slangen til varmeapparatet var "kald", den andre god og varm. Motoren kokte enda en gang ekspansjonstanken tom... Nå er nye pakninger til stort sett hele motoren bestillt fra hisia av "fjorden", deriblant ny toppakning... har mistanke om at den har tatt kvelden, blir mest sannsynlig byttet mens motoren er ute.
  9. Hei, du vil nok neppe finne den spider-boksen for -98 modellen har ikke den. Hadde samme problem på min -98 mod. løsningen ble en improvisert omkopling med direkte start-strøm fra batteriet via en start-knapp inne under dash-bordet til start-motoren. Vrir rundt nøkkelen til glødinga er ferdig og trykker på knappen. Bedre startsperre finner du ikke fordi original ledninga er koplet fra starteren og start-knappen inne i bilen er det bare eg og fruen som vet om :D
  10. La den bare puste ut i friluft til du har fått ny, blir kanskje bare litt oljesøl, men det vasker du av ved anledning.
  11. Da skal dokk ha hjertelig takk for hjelpa. Tanken på å bytte bilmerke blir stadig fjernere bare pga hjelp, støtte og oppmuntring på vbf!!!! Opplest og vedtatt, ferdig arbeid!!! :)
  12. Er vel straks dags for å bytte hjullager foran på doningen.... Noen tips og eller tråder her inne???
  13. Hei, har selv bytta fødepumpe to ganger på min -98 mod. pga lekasjer, nå står servo-pumpa på bytte-lista. Kjørte tom for olje pga løst rør på snekka og det likte pumpa dårlig, så nå gneldrer den og rattet er tungt å dreie... Ganske greit å bytte servo-pumpa, kommer greit til, har hadd den løs ifm motor bytte.
×
×
  • Opprett ny...