Gå til innhold

olb

Medlemmer
  • Innlegg

    48
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Location
    Norge

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Heggenes

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

olb sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Takk for svar. Finner ut av det.
  2. Hei. Er det noen som kan fortelle meg hvordan man tar av innertrekket på bakdøra på Fl Td4 2006 modell?
  3. olb

    Jatco

    Ok. Takk skal du ha
  4. olb

    Jatco

    Hei. Er det noen som vet betegnelsen på Jatco automatkassen som sitter i Freelander1 Td4 2006 modell?
  5. Hei. Trykker du en gang på fjernkontrollen så låses førerdøra opp, trykker du to ganger skal alle dørene låses opp.
  6. Har grudd meg lenge for å bytte termostat, men i kveld skred jeg til verket. I følge "Haynes" skulle man ta av toppdeksel (og da må alle dieselrør og dyser tas ut) Så skulle man ta av høyre forhjul, av med plate under motoren for å få under en jekk, så løse motorfestet på h.side bl.a. Etter litt fundering og stirring med lommelykt og speil fant jeg ut at jeg ville prøve en snarvei. Tok av luftfilter og turbo/intercooler slanger og rør i forkant av motoren. Cluet var å få løst et stålrør som går fra termostathuset og nesten rundt hele motoren. Når det var gjort, så var det meste løst. Litt vanskelig å komme til alle skruene, både på termostathuset og det nevnte rør, men ellers gikk det greit å ta ut det gamle termostathuset inkl. termostat og sette på plass det nye. Har igjen litt skruing ti i morgen, men nå ser jeg lyst på det. Kanskje 5-6 timers arbeid totalt :-)
  7. Det er nok bare webastoen som starter. Den uler litt i starten.
  8. Det er rett at Motor og Gear gir 12 mnd. garanti. Men det var ca. 24 mnd. og ca. 30000km siden motoren ble satt i. Men jeg undersøkte litt i forbrukerkjøpsloven og håndverkerloven og fant ut at jeg hadde en god sak. Jeg tok noen utskrifter og la fram for det lokale verkstedet, og de tok det videre til Motor og Gear. Da løste saken seg greit uten utgifter for meg. Det tok for lang tid, men jeg fikk gratis leiebil fra det lokale verkstedet, så det gikk greit.
  9. Ja da er motoren på plass igjen etter uker med venting. Ny veiv, nye råder, nye stempel, honet sylindere er det sagt. Hva mer som er byttet har jeg ikke oversikt over enda. Kommer tilbake med mer hvis vi får skriftlig dokumentasjon på hva som er gjort.
  10. Hva som er årsaken til at veiva røk er vanskelig å si. En som driver med banekjøring sier at dette ikke er ukjent på noen motorer, særlig hvis veiva har vært slipt en gang. Han sier også at noen motorfabrikanter sier de ikke godkjenner sliping av veivaksel. Men motoren til min Td4 ble sendt til England for overhaling, så jeg venter og venter. Fikk avtale om å betale noen kroner for de 30000km som motoren faktisk har gått. Motor & Gear tar resten på sin kappe.
  11. Nå er det ikke merkeverksted som har vært involvert her. Hadde det vært det, så tror jeg alt hadde ordnet seg greit. Det er et lokalt verksted som tar skruinga, og de kjøpte fabrikkoverhalt motor av Motor & Gear i Oslo. Det skal også sies at jeg har en veldig god dialog med verkstedet som har jobben. De gjør hva de kan for at jeg skal komme best mulig ut av det. Det som som jeg kanskje må bruke advokat på (evt. rettsak) er å få Motor & Gear til å betale ut/innmontering av motoren og kostnader med leiebil. De har sagt seg villig til å koste overhaling av motoren, men ikke mer enn det.
  12. Jada, bruker syntetisk olje, regelmessig byttet på verksted. Har faktisk byttet olje etter kortere intervaller enn det som er anbefalt. Så at motor nr 3 nå skal inn etter at bilen har gått ca 110 tusen er helt ekstremt. Vil ikke si at jeg kjører hardt. Dette er en automat, og da blir det veldig myk kjøring. Jeg kjører hestehenger en gang i blant, og da girer jeg manuelt for å spare automatkassa som også kan være en svakhet på disse bilene. Jeg forsøker å reklamere ihht forbrukerkjøpsloven, men er usikker på hvor mye de vil dekke.
  13. I august 2010 kjøpte jeg en 2006-mod TD4. Den hadde da gått ca 60000. Så igjennom serviceheftet for å se hva som var gjort med bilen. Det var dårlig beskrevet, så jeg startet på en ringerunde til verkstdedet som hadde hatt servicene. Fikk da opplyst at det var bytta motor ved ca 50000. Fikk ikke vite grunn. Tenkte at da hadde jeg iallefall flere km å kjøre før evt. problem. MEN DENGANG EI! Etter å ha kjørt ca ett år og 20000 km var det stopp. Det viste seg at et triggerhjul som sitter på veiva hadde gått i tusen biter og laget store sår i en sylindervegg. Det endte med å sette i en fabrikkoverhalt byttemotor. Hele herligheta kom på ca kr 70000. (Fikk dekket kr 30000 av Norsk Bruktbilgaranti) Nå, litt over 2 år og ca 30000 km senere er det nytt havari. Veiva var røket tvers av. Da blir det en ny kamp om reklamasjon og prøve å få dekket mest mulig av motorleverandøren og av verkstedet. Kan ikke si meg enig med mange her inne at denne BMW motoren er problemfri! Ønsker dere alle en mye bedre dag enn jeg har :-)
  14. olb

    Pinionlager

    Har kommet til at hele bakdiffen må byttes. Simring var gåen, og dermed altfor lite olje i diffen. Har bestillt ny. Jeg ser at det er skrevet litt forskjellig om tidspunkt for bytte av VCU i andre tråder her på forumet. På min 2006 mod. Td4 som har gått 100000 Km skulle det i følge mekaniker i Motorpool ikke være nødvendig å tenke på det på lenge enda. Men jeg hadde en mistanke om at noe ikke var helt som det skulle og satte bilen inn på Motorpool's verksted. Diagnosen var kaputt VCU.
  15. De var billige, men jeg håper nå de varer litt lenger enn 3 uker!
×
×
  • Opprett ny...