Gå til innhold

Roarke

Medlemmer
  • Innlegg

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Roarke sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Jeg er klar over at det er 2 følere, den ene går på kjøle temp og den andre går på fuel temp. Den jeg målte til 370 Ohm er den som går på kjølesystemet og som gir ECU de nødvendige data for å styre bensintilførsenen mellom kald og varm motor (Ohm kan her måles mellom pin 7 og 25 på ECU kontakt. Den sensoren som måler fuel temp styrer ECU i forbindelse med varm start. Jeg skal forsøke en måling nede ved ECU kontakten for eventuellt å få avkreftet ett brudd i ledningsnettet. Har også lest ett sted att termostaten kan ha noe med problemstillingen å gjøre men det skjønner jeg ikke.
  2. Etter en liten fjelltur oppsto det litt problemer med bensintilførselen. Tilsynelatende fungerer bilen mot "normalt" når motoren er kald. Problemene oppstår først når motoren har blitt varm. Symptomer som mye svart eksos og tomgangsstopp får meg til å tenke på høyt bensin forbruk.... Har målt temperaturføleren etter at motoren har nådd normal temperatur og Ohm viser 370. Vil nesten utelukke problemer her. Ovenfornevnte symptomer har skjedd tidligere også men da har problemet blitt borte av seg selv, tyder på at noe har vært feil en stund. Noen tips ute i RR verdenen?????? Please.
  3. Roarke

    Heving

    Takker og bukker for svar, håper jeg kan slippe platesaks og denslags. kommer tilbake med info når jobben er gjort.
  4. Roarke

    Heving

    Har bestilt Old Man Emu fjærer, +1" foran og +2" bak på min RR Classic. Dette med tanke på større dekk, vurderer 235/85-16 eller 265/75-16 all terrain dekk. Kjører 85% asfalt 15% grus/fjell. Noen med gode tips?
  5. Jeg trakk 2.7 tonn med min 3.9 efi med automat uten problemer, det er tilstrekkelig motor/trekk kraft.
  6. Endelig starter bilen igjen. Dette etter at jeg fikk installert en ny ECU. Den forrige kortsluttet etter at jeg koblet ECU kontakten til ECU når tenningen på bilen sto på...klønete men.. Jeg er nå tilbake til utgangspunktet, nemlig installering av tune selector...Normalt har 3.9 EFI en ekstern tune selector som kan byttes, alt avhengig av markedet. Min bil har ikke dette installert, biler som ikke har en ekstern tune selector vil normalt kjøre på default "limp home" som er katalysator tune. Når jeg nå har montert ett eksosanlegg uten katalysator må jeg derfor få montert en tune resistor (orginalkjøpt hos Winther Sørensen). Siden jeg ikke har den blå kontakten som normalt skulle ha vært der må jeg koble meg inn på pin 5 og 27 til ECU. Men hvordan dette gjøres vet jeg ikke. Jeg har kuttet ledningen til pin 5 som er Lamda screen ground, pin 27 er 12V fan relay. (TUNE REISTOREN GÅR MELLOM DISSE). Hva er ut og inn på resistoren? er det noen som har en enkel oppskrift på dette? På forhånd takk..
  7. Motstanden som jeg holdt på med er lik det bildet som du la ut. I workshop manualen står det at motstanden kobles mellom pin 5 og 27, altså lamda ground og 12V fan relay. Jeg reiser ut til west motor i morgen for å få sjekket ECU, tror de har noen test utstyr liggende.
  8. Oppgitt men fattet. Aldri lærer jeg å være forsiktig med elektronikk. Rotet riktig nok oppe i hovedkortet på min laptop PC med med en skrutrekker og fikk PC'en til å fungere igjen. Men nå har jeg gjort en blemme som kanskje koster. Jeg holdt på å montere en ekstern motstand (Tune Resistor) i forbindelse med nytt eksosanlegg. Det ble litt hektisk underveis, dette medførte at når jeg skulle koble den 40 pins store kontakten til ECU så hørte jeg lyder som ikke var så hyggelige. Ja tenningen på bilen sto på, hvor stor idiot skal man være? Bilen som startet bare den fikk nøkkelen i tenningen er nå helt død, dvs den drar rundt men ikke en antydning til start. Har oppdaget at lyden fra bensinpumpen har uteblitt og det klikker i relèer både her og der (Chubbybox og dashbord). Er det noen som kjenner seg igjen i problemstillingen? Har fått tilbud om ny ECU til 4000,-, men er det ECU; eller kan det være andre årsaker? Finnes det en i Oslo som rykker ut med spisskompetanse på dette feltet? Roarke.
  9. Roarke

    RR eksos

    Lurte på om det er noen som har katalysatordelen til RR 89/90 mod, jeg mener hele frontstykket opp til manifold.
  10. Vurderer nye fjærer og dempere til min RR 3.9. Bilen er sigen bak. Bilen brukes mest til "normal bruk". Har fått tilbud om medium duty fjærer m/ + 1 tomme heving. Bilen ruller på 225-76-16 dekk. Vil ett slikt fjærbytte forandre bilens utseende dramatisk? Jeg ønsker å beholde komforten i bilen..
  11. Takk for tipsene sålangt. Jeg skal lete litt til. Kommer tilbake med informasjon. Har oppdaget at ECU 14 CUX først kom på 1990 mod, tidligere 3.9 EFI har en ECU som heter 14 CU. Denne bilen er en 1989 mod og skal normalt ha en 14 CU, i mitt tilfelle har jeg oppdaget at min ECU er en 14 CUX, aftermarket unit med PRC nr: 6999. Motstanden kan visst kobles mellom pin 5 og 27. Skal sjekke dette ut nærmere.
  12. Jeg har lett og lett uten å finne den kontakten jeg søker. Har vært og kjøpt ett nytt eksosanlegg uten katalysator. Det fulgte med en motstand som skulle erstatte den gamle da lamda sensorene nå er utkoblet. Har snakket med West Motor og fikk beskjed om at jeg ville finne kontakten under passasjersetet foran, rett i nærheten av ECU. Sorry men jeg kan fremdeles ikke finne den? er det noen som vet hvor den befinner seg?
  13. Har oppdaget at det sprutet litt vann fra eksospotta når jeg ruser motoren..Lurer litt på hva dette kommer av. Har sjekket alle tennpluggene, alle bortsett fra den fremre på høyre side var normale, det vil si litt sotete, den fremre høyre var litt renere. Jeg lurer på om det kan være topp-pakningen som har gått i stykker. Motoren går forøvrig helt perfekt.
×
×
  • Opprett ny...