Jump to content
LRforum

minim

Members
  • Content count

    468
  • Joined

  • Last visited

About minim

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bergen

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bergen
  1. Intercooler -oljelekasje D3

    har du åpnet slangeklemmen å sett hvordan det ser ut inni? Skal ikke se bort i fra at det er olje i inntaket etter turbo..
  2. Har ikke hatt det, men har gjort min research på det og fulgt med litt på finn i annonser. Jeg synst bare ikke det er nødvendig å feie det under teppet når det helt tydelig er et stort problem når folk spør om hva de skal se etter ved kjøp. Gjorde mye research når jeg kjøpte en BMW X5 for noen år siden og denne har samme M57 motor og GM kasse som det er problemer med på L322. Har også bekjente som har fått merke på lommeboka hva det koster med automat ras (riktignok på x5). Både L322 og X5 har jo samme problem og nesten samtlige har måttet bytte kasse til nå. Enkelte har havarert for andre gang også selv med forsterket kasse. Jeg kjøpte da nyere utgave med M57 og kasse fra ZF som SmithCorona nevner. Mye bedre kasse med langt lavere feilprosent. Jeg tok for morro skyld et søk på finn fra 01 til 05 (tok med en 06 også siden den har GM kassa i følge VIN) og da er man oppe i nesten 50% som har byttet kasse og skrevet det i annonsen. De andre er "betydelig påkostet" eller enkle annonser i fra bilselgere som ikke nevner slikt, men det skulle ikke forundre meg om de også har fått overhalt/ny kasse. Man kan vel ikke akkurat si at det ikke er et problem? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103046155 - bytta kasse https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104554990 - bytta kasse - noen tusen km senere bytta converter https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104929591 - bytta kasse 80k kost https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79230473 - bytta kasse 50k kost https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87139143 - bytta kasse (-06 modell) L322ser veldig bra ut og har etter det jeg har fått med meg langt færre barnesykdommer enn P38. M57 motoren har jeg hatt gleden av å kjøre i to år og det er en fantastisk motor. Jeg hadde en litt nyere utgave med ZF kasse, men den hadde et nydelig moment og jeg har ikke kjørt noen bil som drar henger så bra som den gjorde. Som nevnt over kunne jeg tenkt meg en selv, men da bensiner eller -06 og nyere for å slippe den bekymringen med kassa. Jeg har nok brukt altfor mye på en gammel P38 til at jeg kan bytte helt enda
  3. Jeg syns L322 er en veldig pen bil og kunne tenkt meg en selv. Problemet for min del er den girkassen som raser. Den raser ikke bare pga manglende vedlikehold den bare raser helt ut i det blå og gjerne like etter en overhaling også. Den er ikke dimmensionert for bilen enkelt og greit. BMW X5 med samme kasse raser også omtrent med like høy frekvens. Hadde gjort som Ketildisco sier og gått for en nyere modell med ny kasse for å slippe dette. Man kan leve med mange skavanker og problemer, men et girkasseras gir 100 % driftsstans og om man ikke kan ta jobben selv med å bytte kasse betyr det gjerne 40000kr ++ i kostnad. Jeg er normalt ikke så bekymret for å skru, men når man vet at kassen med høy sannsynlighet raser uten forvarsel og at det normalt skjer på det mest uheldige tidspunkt så melder jeg pass for min del.
  4. Kjøp inn noen girkasser å ha liggende så du kan bytte hver gang den raser
  5. Når jeg hadde på i sommer som en test så var det veldig lite gris med det. Selv på steder jeg sprayet på VELDIG mye så var det ingen drypping i garasjen. Jeg sprayet på alt og kjørte bilen ut så den skulle få "dryppe av seg", men kunne ikke se noe særlig i grusen etterpå igrunnen. Virker for at denne seige guffa holder seg ganske bra på. Når jeg skal behandle denne gangen skal jeg legge ut litt plast under bare for å kunne virkelig bade understellet uten å tenke på drypp. Jeg ser at du nevner tørke/inntrekkingstid brage. Vet du noe om hvor lang tid den bør ha? Bør jeg f.eks kjøre bilen inn så den tørker i løpet av en dag eller to og så spraye på og la den stå en ukes tid?
  6. Første LR, P38

    Mye godt arbeid! Spent på å høre dine erfaringer med fluidfilm. Jeg har bare light behandla bilen min tidligere i sommer og den behandlinga er så og si borte igjen. Har vært litt reservert mot å spraye oppi 6-7liter nå før jeg har fått bort alle feila, men nå tror jeg det snart er tid for å gjøre det før saltbilene kommer på veien her. Kan bare anbefale å få tetta lekkasjene først som sist. Det gjør mer skade enn en skulle tro. Jeg hadde lekkasje litt i fra alle steder på min. De jeg ville sjekka var; -rundt/i forbindelse med kupefilterene -tette drain ved kupefilter -sprekk i karroseriskjøt i bakre del av framskjer like utenfor kupefilterebe der framskjerm møter Astolpe og framdør -karroseriskjøt på tak under list over vinduet -drain til takluke, skal være 4åpne et i hvert hjørne. -to drain fra hevac systemet ned i girkanal et på hver side (disse fører til at det lekker fra hevac systemet som du beskriver). Kan være tette både opp og nedover har jeg erfart så sjekk begge retninger med en tykk streng eller noe. Får du bilen på bokk kan du stake opp nedenifra, men da skubber gjerne driten opp i kanalen igjen. -kabelgjennomføring/drain gjennomføring innvendig på sidene like over de koblingene du har loddet.
  7. Endelig P38 - Nye utfordringer

    Da var avgjørelsen tatt. Pga så dårlige NRV ventiler, dårlige sete i blokka og at selve gummien i alle solenoid ventilene var nær havarigrensa så ble det komplett ny EAS blokk. Etter jeg byttet om på NRV ventilene for å se om det ble bedre så begynte også bilen å sige. Om det var fordi jeg overhalte å endret possisjon på solenoid ventilene eller om det var pga snuing av NRV ventilene vet jeg ikke. Uansett var dette helt utslitt og modent for utskifting. Nå har jeg byttet deler for over 80000kr siden April. Kun ren delekost siden jeg ikke har brukt verksted til noe arbeid. Den som kjøper denne bilen rimelig når jeg bytter tror jeg kommer til å gjøre en god deal Det er ikke mange av de kjente P38 problemene jeg ikke har vært innom. Skal ikke si at alt har vært helt nødvendig, men det hadde blitt problemer om jeg hadde hoppet over det. Nå håper jeg virkelig at ting kan roe seg så jeg slipper å sette av en god slant hver måned til deler :S Deler som er på tur fra england : 1 x Air Suspension Valve Block Assy New (Dunlop) RVH100030 LR009787 (RVH100030) 1 x Air Suspension Dryer NTC9812 (NTC9812) 1 x Auto Gearbox Oil Cooler 2.5TD UBC100840 (UBC100840) 1 x Auto Gearbox Oil Cooler Pipe 2.5TD (OEM Hi-Flex) ESR3923 (ESR3923) 1 x Auto Gearbox Oil Cooler Pipe 2.5TD (OEM Hi-Flex) ESR3921 (ESR3921) 4 x Oil Cooler Pipe O-Ring Single ESR1594L (ESR1594L)
  8. P38 Varme Vifte

    Vet ikke om det er slik på alle, men min har også en motor på hver side. Er ganske lett å sjekke ved å ta av de fire skruene som er på dekselet under rattet så ser du rett inn på viften.
  9. for mye olje i automatgir kassa disco 2?

    Har du veksla i mellom girene også? Den genererer jo neppe olje
  10. for mye olje i automatgir kassa disco 2?

    Er det ikle Zf hp2 kasse på disse? Da skal i tilfelle oljenivået sjekkes med motor i drift. Om du sjekker når motor er av vil det renne ut.. har du sjekket hva manualen sier om peiling?
  11. Total makeover?

    Nå sporer vi fryktelig av, men den tanken er god den radovan. Tror dog det vil koste mer enn det smaker. F.eks må du ut med over 200k bare for et 85kWh batteri. Så må man ha en motor/frekvensomformer, lader, styresystem til alt og da skulle det ikke forbause meg at man bikket både 300 og 400k i totalkost. Mindre batteri vil selvfølgelig hjelpe på, men på traktorne våre vil vi nok ikke se mer enn typisk 250-260km rekkevidde av en slik 85kWh pakke tipper jeg. Da er spørsmålet om det er verdt å bruke så mye på en gammel bil? Resten av drivlinjen tåler helt sikkert ikke det vanvittige momentet heller så alt må gå veldig strupet for å ikke ødelegge ting. Tesla har kommet deg i forkjøpet De laget et system for dette i 2013 og kjørte vel et testprosjekt på det på en ladestasjon, men tror det ble skrinlagt relativt fort. Se video under. Det er et litt konstruert problem også i det daglige. Jeg har kjørt Tesla i et års tid nå og opplever ikke rekkevidde som noe stort problem. Det var en gang jeg startet på turen fra Nordfjord til Bergen med litt lav lading. Jeg stoppet da ikke på supercharger på Sandane, men fortsatte til Lavik og da var jeg nede i 10% rekkevidde igjen. Satte bilen på lading og tusla bort til kafeen. Jeg var vel nr.3 i køen, men fikk bestilt mat ganske raskt og når jeg satte meg til bordet og sjekket bil-appen på telefonen så var bilen allerede så godt ladet at jeg uten problem kom meg til Bergen igjen. Den stoppen var tilsvarende tiden det tar å stoppe, fylle diesel og betale i kassa.. Mener det er sagt at det er ca. 80% lading (tilsvarer vel rundt 300-330km) på 20minutter, men allerede ved 60% begynner det å gå litt saktere så man får mye ganske raskt opp til 60% lading. Kjører da altså ca. 4-5timer på vestlandsveier før jeg må stoppe og ta meg 15-20min pause før jeg kan kjøre nye 4-5timer. Har man virkelig så hastverk? Kanskje det ikke er så dumt å ta seg 15-20min pause hver 5time?
  12. Total makeover?

    Tilbud og etterspørsel dette. Har ikke noe med å innrette seg etter byene, men heller det at markedet pensler en annen vei og da minker etterspørselen og prisen går etter. Jeg er helt enig med deg om diesel motoren og jeg synst selv den er overlegen til mitt bruk (trekking, skogen og ellers kjøring på bygda). Det hjelper dog lite når man ikke får solgt det igjen senere. Litt synd om de forsvinner fra markedet Har aldri kjent samme bunndraget som på en kraftig diesel i en bensiner og det er jo dette jeg bruker til trekking og ellers daglig kjøring..
  13. Endelig P38 - Nye utfordringer

    Da tikket det inn oring sett til ventilblokka i posten i dag. Litt bummer at det viser seg at en enveisventil og et ventilsete var ganske slitt. Diaphrame (?) var også bra slitt. Skulle ikke mye til før den var punktert, men den gjorde sikkert jobben. Resten av oringene så egentlig bra ut. Nå som jeg ser på enveis ventilen så kan det rime litt mer at ting ikke alltid har fungert. Den treffer sikkert ikke alltid setet like bra tenker jeg. Monterte nå likevel sammen alt med nye o-ringer så skal jeg ta en prøve i morgen. Det ligger an til ny ventilblokk egentlig, men må bare se hvordan den oppfører seg i drift. Edit: og ja nå føler jeg at jeg har driti meg skikkelig ut på easen. Drivers pack var et realt bomkjøp og sikkert den brukte ecuen også.. fatter ikke hvorfor jeg ikke tok meg 5min ekstra når blokken var ute likevel for driver pack byttet og sjekket ventilene..
  14. Taktstativ og rails til P38

    Ønsker å kjøpe takstativ/roof rack og rails til P38. Helst et som kan være nedsenket i mellom originale rails.
  15. Endelig P38 - Nye utfordringer

    Det var i gårkveld for å finne feilen. Var nesten så det ble soving på sofaen i går når jeg brukte lørdagskvelden i garasjen
×