Gå til innhold

WelshViking

Medlemmer
  • Innlegg

    228
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Asker

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Asker

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

WelshViking sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Dette endte med bytte av brukket flexplate , overhaling av girkasse og tok alt for lang tid som følge av mange uheldige omstendigheter. Jeg er fortsatt venner med TechnoClassic, som har stilt lånebil til rådighet i mesteparten av tiden. Disco'en er heldigvis på veien igjen nå og girer helt topp, samtidig som konverteren går i lockup veldig lett. Ett sett nye vinterdekk gjør også at bilen fortsatt blir i mitt eie. Det har uansett blitt en dyr bil å holde på veien i de snart 7 årene jeg har hatt den og de høye kostnadene har vært relatert til girkasse to ganger. Utover det har den vært veldig grei og lite annet enn normal service og vedlikehold. På tross av luftfjæring er den også ganske stumpete over fartsdempere og generelle ujevnheter i veibanen. Fikk låne en Jaguar X-type i et par uker fra verkstedet, som virkelig ga meg et nytt perspektiv på komfort. Kona og jeg kjører jevnlig til og fra Eggedal og de som har kjørt veien kjenner godt til hvordan telehiv o.l. påvirker opplevelsen av den kjøreturen. Disco'en oppleves ikke som den beste på slike veier, Citroen XM'en var en god del bedre, men X-type lå faktisk enda bedre på veien enn fransk hydraulikk-komfort. Ble egentlig ganske forbauset over det, så en X-type facelift stasjonsvogn som bil nr. 2 er til vurdering. I månedene uten bil ble også en XF sportbrake vurdert, men den ble solgt før vi fikk prøvekjørt. Lurer derfor på hvordan Disco3/4 er med tanke på komfort? Ser jo at de også har stor slitasje på hjuloppheng, men dette er vel stort sett en mekanisk jobb som på min Disco2a(?). Vi får se hvordan det går på EU-kontroll til våren...
  2. Tanken har streifet meg også. Har hatt noen sjeldne sporadiske tilfeller hvor bilen ikke har villet starte (kun starter som går rundt), som har rettet seg etter bevegelse frem og tilbake på girspaken. Kona melder at display viser posisjon, men hun synes den kjennes litt hard ut i skifte (motor går). Ingen feilmeldinger eller unormale lamper på dashbord.
  3. Da er Viking på vei. En tur til TechnoClassic for ytterligere diagnose, så får vi se hva de finner ut.
  4. Da har kona fått lest ut feilkoder etter mine anvisninger: 3 faultcodes Fault1 - P1884 CAN message MD_IND invalid (flag F_tl_mes) Fault2 - kun blinkende markør Fault3 - P0722 stall speed monitoring
  5. Kona står fast i havarilomme på E18. Ved akselerasjon ut på veien "blokkerer" den på 80 og får ikke farten høyere. Hun kjører inn i havarilomme, stopper og får etter dette ingen reaksjon ved forsøk på veksling fra P til D/1/2/3/R. Noen gode forslag? (mistenker feil på XYZ-bryter)
  6. Glemte jo helt å oppdatere denne etter endt arbeid. Tok rett og slett og skiftet radiatoren. EWS hadde en på lager og dermed ble flytting for datteren og påskeferien reddet. Takk til alle for gode innspill.
  7. Der ser du. Man kan mene så mangt og så bøyer man seg raskt i ydmykhet for andres glimrende oppdatering av egen mangelfulle kunnskap.
  8. Dette ser ut for å ordne seg helt fint. Kenneth hadde ikke inne. Og dette mener jeg er returrør fra påfyllingstanken. I flg. Workshop Manual: Expansion tank cap relief valve - system operating pressure 1.4 bar (20.3 lbf.in2) Liker forslaget ditt til reparasjon, men har nå fått lagt av en ny radiator hos EWS. Hentes og byttes i ettermiddag. Vurderer om den gamle får en liten rens/overhaling og påfølgende rep, så har jeg en i reserve om noe skulle skje.
  9. Den originale ble byttet i 2011/2012, men finner jeg ikke en løsning med TESS/Würth/Loctite e.l., får jeg bare krype til korset og sjekke med EWS om han har en liggende. Litt kjedelig tett opp til påskeferie/-tur på fjellet. Takk til alle for rask tilbakemelding.
  10. Fikk et akutt behov for å bytte drivrem til dynamo, ACE m.m. og i forbindelse med løsning av vifta, klarte jeg å knekke den lille rørstussen på toppen av radiatorens venstre side (se bilde lenger ned). Typen plast ser ikke ut for å være egnet til liming, så tanken går mot å få tak i en liten rørstuss med gjenge i ene enden e.l. som kan erstatte denne. TESS er de første jeg tenker på, men kanskje folket på VBF har noen kreative forslag? Skal også se om jeg kan ha noe liggende å slenge i garasjen jeg kan kappe, gjenge opp og sette inn, men er usikker på hvor mye trykk det blir i dette røret.
  11. Og slangene er ikke dyrere enn at de kan byttes. Hos meg var det ikke wgm'en, men en av slangene som så helt fin ut til jeg tok den av for nærmere inspeksjon. Alt ble mye bedre etter bytte av alle slangene.
  12. Samme skjedde med meg i fjor. Nylig skiftet dieselpumpa og så lekker det plutselig ut mye diesel på toppen av tanken et par uker senere. Et av plastrørene ligger an mot karosseri/ramme og det må bli hull etterhvert. Operasjonen med skifte av pumpa hjelper godt på med fremskynding av problemet. :s EWS hadde rør og god service. Mener å huske at jeg fant oppskrift med bilder av hele prosessen på nettet.
  13. Etter egen erfaring ville jeg vurdert å bytte slangen(e) asap. Skjer det ugunstig er alternativet å bytte kassa og det koster vesentlig mer enn slanger/rør.
  14. Som tidligere nevnt vil den store begrensning være girkassa. Jeg har selv byttet til en Stage2 kasse fra Ashcroft med fremtidig tanke på litt mer krefter, men det har foreløpig blitt med tanken. Ville vel først prøvd en moderat trim før bytting av turbo, intercooler m.m.
  15. Den muttertrekkeren gjorde jobben sin den. Og så var det min egen avdrager som var for liten da. Får heldigvis låne av en kollega i morgen. Ser ut for at jeg kan få dette ferdig i morgen.
×
×
  • Opprett ny...