Jump to content
LRforum

101

Members
  • Content count

    69
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About 101

  • Rank
    Aktiv Medlem

Profile Information

  • Gender
    Male

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Nordland
  1. Bulken

    Fikk en bulk en gang som jeg bestemte meg for å ta vare på (for å minne meg på hva man ikke burde gjøre - dårlig føre var også den gang en del av "problemstillingen"). Litt bulkete gammel Land Rover er jo sjarmerende. Foreslår att du fjerner bulkete paneler og ser hvor flink du er til å rette på de med hammer og diverse trebiter - det blir sikkert nokså bra, og bilen får beholde navnet, sjarmen, og kan forbli både en viktig kunnskapsformidler (går utifra att det er mulig å lære noe fra det som skjedde) og kulturarv.
  2. Bilstereo

    Jeg bruker en JBL Charge 3 enhet med mobilen og det fungerer bra...men det er sikkert mange gratis FM radioer naa. Fordelen med Bluetooth og wireless er mest att det er enkelt og fungerer uten ledninger osv.
  3. Hvor mye luft i 35 x 12,5

    Innen den tid, du kunne jo bruke en gammel maate aa gjette deg frem - bruk kritt til aa farge en seksjon av banen og se hvordan den blir slitt. Hvis det slites midt paa er det for mye trykk, mest paa kantene saa er det for lite trykk. Let the chalk tell you You can also “calculate” your tire pressure with the chalk method. This involves coloring a section of your tire with chalk to see how much tread is making contact with the ground. Start by finding a flat road surface. Concrete is actually the best choice, but you can also do this on asphalt. Make a mark with soft chalk that goes all the way across your tread. Then, gradually drive your truck forward about 50 feet and then backwards 50 feet. Analyze the chalk on the tire. If the chalk is only worn off on the center of the tire, reduce the tire pressure slightly and go through the process again. With the adjustment, you should see the chalk wear off more broadly. Keep making tiny adjustments in the tire pressure until the chalk wears off evenly and all the way across the tread. You will have to complete this process for each of your four tires. Once you’ve found the right street pressure, add 10% to all four tires. Then, measure the tires and add pressure to balance them. As explained above, you need to measure from the wheel to the ground. Start by balancing the profiles of the front tires with each other. Then, balance the front tires again with the rear tires. Always adjust the tires with the smaller profiles by adding air. fra https://www.4wheelparts.com/tire-wheel-package-guide/tire-pressure-checker.aspx Ingen grunn til aa ikke bruke mer en 50 fot distanse - jeg tror resultatet blir best med mange hundre meter.
  4. Girkasse- synkroniseringsringer.

    Tror ikke all slakk skal vekk - da kan det bli problemer - best om du hadde "boka", rikting slakke/klarering (er veldig lite egentlig). Boka gir kanskje dreiemoment paa muttrer ogsaa.
  5. Girkasse- synkroniseringsringer.

    Ser ikke riktig ut, men med skiftegaffel saa blir det kanskje bra. Tror alt maa monteres og saa maa du sjekke/maale att det ligger innenom toleranse. Girboks?
  6. Impregnering av taktelt.

    På forrige kalesje på min 101 så brukte jeg et Nikwax produkt som jeg malte på med en stor kost. Kalesjen holdt seg bra i noen år og fordelen med Nikwax produktet var att det tettet små høl i duken og sømmene... det oppdaget jeg når jeg etterpå brukte et silikon produkt, som egentlig er beregnet på å beskytte murstein, men som også brukes mye i England av de som har bil med kalesje. Fordelen med murstein silikon middel er att hvis duk og sømmer ikke er gamle og slitt så fungerer det bra til en enda bedre pris. https://www.priorityplumbing.co.uk/thompsons-water-seal-5-litre-LDR36286?gclid=Cj0KCQjwjdLOBRCkARIsAFj5-GCA-UmGaDZ-GPcKh14vie8JD5lJ46QR_7nz0Yg7XWUnnx_wKgdwlHoaAu5kEALw_wcB
  7. Hvis det er mulig aa skaffe Truck Lite produkter saa er de ok. Har brukt de i USA.
  8. Hva man kan finne på Finn!

    Noen som fikk denne med https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=100697421
  9. Litt kapring, vil disse lysene bli akseptert i Norge? De er, tror jeg, DOT godkjent (USA) men har ikke "E" merke (EU godkjennelse).
  10. Ta det med ro, folkens

    Med 101 saa er maalet aa ikke irritere lastebiler og annen tungtransport, resten av verden maa vente litt - til neste rasteplass eller busstop.
  11. Honda XL eller Yamaha XT?

    Har en gammel Kawasaki 900 som er grei paa veien, men en gang lenge, lenge siden saa hadde jeg en likedan som jeg brukte t.o.m. paa traktor/skogsveier - det gikk bra! Hvis du skal utenfor alle veier saa trengs en lett sykkel, har brukt XR, XT, YZ, TS men min favoritt var en 1980 PE400 enduro, den var en klassiker men var baade kjapp og lett. Uansett, hvis du tar deg turer utenfor vei saa gaar det penger og tid til vedlikehold... jeg ga opp etter en enduro hvor jeg havna i en damm. Har brukt BMW GS ogsaa (hvis jeg husker riktig saa var det ti aar siden, kanskje 1150?) - uansett, den er alt for tung med to personer og pikkpakk til aa bruke utenom vei, jeg tror nok de fleste store sykkler havner i samme "klassen".
  12. Aksepterer nederlaget..

    Safari tak t.om. - her ser det bra ut!
  13. Vellykket samparkering

    Jeg handler bare et par plater sjokolade og noen pils paa Rema, hva laster dere?
  14. Noen interesse for en 101 ambulanse

    Hvis du kunne tenke deg aa selge locker'n saa vss aa sende meg en beskjed. Er paa jakt etter en locker til min 101.
×