Jump to content
LRforum

engebo

LRF Society
  • Content count

    628
  • Joined

  • Last visited

4 Followers

About engebo

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Vestfossen

Recent Profile Visitors

291 profile views
  1. Altox wbus-5 på D3

    Har meget god erfaring med Webasto Thermocall TC3/TC4.
  2. D3 feilmelding Engine system fault

    Dårlig batteri skal vel normalt ikke resultere i Engine system fault eller krabbemodus. Høres for meg ut til å være noe annet, sikrest å få lest av feilkoder. Special program off får jeg også noen ganger og det mener jeg skyldes at batteriet faller under en, for D3, terskelverdi på spenningen. Batteriet gjør en dipp under f.eks 11,5v i startøyeblikket. Den forsvinner med nok strøm/godt batteri, men Engine fault er nok noe annet. Er EGR skiftet?
  3. Svart eksos (fortsatt)

    Vært der Godt det løste seg.
  4. En D3 skal justeres i Standard høyde. Det første som skal gjøres er å kontrollere at høyde fra senter hjul til underkant hjulbue er korrekt. Dette må være korrekt på alle fire hjulene. Dette skal gjøres med full tank og etter at luftfjæringa er satt i Tight tolerance mode, alternativt la bilen gå som Fogga sier, med dørene igjen. Da vil bilen holde høyden når alle fire hjulene står på justeringsplatene. Ikke alle verkstedene som forstår at den skal settes i Tight T, så jeg oppdaget selv at det ble skjev slitt venstre bakhjul (innerkant). De fikk beskjed om å gjøre det på nytt og la bilen gå mens de gjorde det. Da ble den bra (og jeg hadde selv justert høyden på alle fire hjørner med IidTool i forkant). Høydemålene skal være: Foran: 46,6, bak: 48,5 (fra senter hjul til underkant hjulbue). Google og man finner
  5. Ifg overskriften er bilen kanskje over 7 år. Da burde batteriet vært byttet minst en gang. En annen sak er at dynamoen kan begynne å skrante litt og kombinasjon dårlig batteri og dynamo som kanskje ikke gir maks på tomgang og korte turer, er en dårlig kombinasjon. En erfaring jeg har på D3 er at start med gløding trekker mye mer strøm enn om man kan forvarme med bruk av Webasto. Gløding i noen sekunder trekker mye mer strøm fra batteriet enn å kjøre Webasto i en halvtime. Jeg bruker bilen hver dag jeg skal på jobb til og fra togstasjonen (kun ca 1 km ), og bruker Webasto til forvarming i stedet for å gløde. Det sparer jeg mye strøm på og en langtur i helgene, så er batteriet på topp. (dette ser jeg ved å ha et voltmeter i sigarettuttaket).
  6. Bytte av Bakbremser på D4

    Skulle man få lekkasje f.eks fordi man må reparere rustne bremserør bak som ikke er uvanlig på disse bilene, har IiDTool en funksjon som lufter ABS-modulen
  7. Webasto

    Er den koden lest med en LR-feilkodeleser? Hvis webasto ikke er overhalt på en 12 år gammel bil, er det ikke uvanlig at brennkammer etc må byttes. Rep set å fp til dette.
  8. Radiator bytte D3

    Har AC-røret ødelagt radiatoren? Det er ellers ingen sammenheng mellom AC og radiator, men det går vel et rør ved siden av radiator. Selve radiatoren kan tas ut ovenfra, men IC henger under (er koblet sammen med radiator), så det er to ganske store deler som skal løftes opp. Men er det AC-deler du også skal bytte, så kan jeg ikke hjelpe deg med det
  9. Suspension Fault ved kjøring over 70km/t

    Kan være bremselysbryter (uten at jeg har sjekket feilkodene), men først ville jeg sjekket lufttrykket på alle hjul. Hvis det et for stor forskjell på samme aksel, tror jeg du får for stort avvik ift omkrets på hjul på samme aksel og Abs tror det er noe galt. Det skjedde med en her inne på forumet som hadde satt på reservehjulet og det var ikke samme dimensjon som det andre hjulet på samme aksel. Tror han disse feilmeldingene over 60 km/t, men det kan jo komme senere hvis avviket ikke er likel stort som han hadde.
  10. Og det var alt du fikk beskjed om, de oppga ingen feilkoder? Skeptisk, hvis kompressoren ikke greier å gi luft, trodde jeg andre feilmeldinger ville komme enn de du har fått. Be om å få feilmeldingene og søk de opp på internett. Er det LR-verksted du har hatt den på, kan det være korrekt, men hvis det ikke er det, kan det hende du fortsatt har feilen(e) liggende inne og det kan være de som sliter på kompressoren. Det er sikkert noen voksne her inne (som noen kaller det), som vil korrigere meg eller verkstedet
  11. Du kan også høre her inne om det er noen i nærheten av der du bor som har diagnoseverktøy for å lese av feilkoder, så slipper du å bruke penger på verksted før det er nødvendig. Det finnes ganske mange der ute med slikt verktøy.
  12. 1) Bytt reg.reg. Tid 7 år eller km. Tror km er ca 160.000 pr reim. 2) Les av feilkoder så får du en pekepinne hvor du skal starte, men det har vært noen biler med fuktighet under gulvmatter som har medført at kabler har irret. Tror de fleste av disse har hatt soltak (vet ikke om din har det).
  13. Bytte av luft kompressor D3

    Hvis du ser på denne siden til en kjent engelsk delepusher, tror jeg ikke du finner "eksospotta". Det tolker jeg som at det heller ikke i UK er noe marked for det, men de selger innsugsfilteret ....
  14. Bytte av luft kompressor D3

    Innsugingsfilteret er det foran venstre baklykt, inni baksjermen. Det over ramma mener jeg er eksospotta der blant annet luft slippes ut f.eks etter at du har gått ut av bilen og lukket døra og bilen justerer seg. Innsugsfilteret inni skjermen foran baklykta, kommer med slage og hurtigkobling som sitter under bilen, dvs at den må tres gjennom karosseri, så hvis det skal byttes, fest en hyssing til den gamle slangen før du drar den inn i bilen. Filteret blir nok tett som andre luftfilter og bør vel byttes samtidig med tørkemiddel på kompressor etter en 8-10 år. Ser også at AMK anbefales, men de fleste Hitachi har jo også virket noen år/kilometer som vel få AMK har foreløpig .....
×