Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

engebo

LRF Society
  • Innholdsteller

    684
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Nøytral

4 følgere

Om engebo

  • Rang
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Buskerud

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Vestfossen

Nylige profilbesøk

510 profilvisninger
  1. engebo

    Håndbrekk problem med D3

    Husker ikke helt hvordan det var med IidTool, men mener at hvis EPB er satt i servicemodus, så måtte jeg bruke det også til å sette EPB tilbake (ut av servicemodus).
  2. engebo

    Discovery 3 Low fuel pressure

    Prosedyre for å fylle dieselfilteret på D3 etter bytte er: sette på tenning, tankpumpe starter (kan høres), la tenning stå på i ca 30 sek, gjenta to-tre ganger. Så vet du det til en annen gang og slipper å kinne Billigste er vel å lese av feilkoder som en start.
  3. Når du får opp feilmelding på girkasse, så peker det vel i den retningen .... kanskje lese av feilkoder først.
  4. engebo

    Discovery 3 Low fuel pressure

    Lenge siden dieselfilter er bytta?
  5. engebo

    Størrelse på reservedekk

    Det er vel noen her inne som har opplevd at ABS system går i frø med forskjellig diameter på samme aksel (forskjellig rullediameter) og fikk varsel i display ved 60 km/t, deretter senket bilen seg.
  6. engebo

    Bremsebånd, EPB skriker

    Dvs at nødbrems fungerer uten en fungerende EPB (beddet inn bremsesko).
  7. engebo

    Bremsebånd, EPB skriker

    Men fungerer EPB som nødbrems og ikke bare parkeringsbrems hvis man ikke "bedder in" eller er det ingen sammenheng mellom nødbrems på bryteren (holde bryteren oppe mens bilen er i fart) og EPB bremseskoene?
  8. Lukter kanskje et ledningsbrudd her. Tidsstemplinga sier at det er U0122 og B1B89 som kommer først. Tror jeg ville startet med å sjekke B1, om det er brudd eller jordingsfeil knytta til et av setene. Ikke veit jeg om det kan sette bilen ut av funksjon, men den er jo engelsk
  9. Så si alle feilmeldingene er fra november 2017. Slett og se hvilke som kommer tilbake. Normalt kan U-koder ses bort i fra.
  10. engebo

    D3 vinglete og nervøs styring

    Opplevde vel noe av det samme ved slarkete/slitt nedre opphengskule. Da slo også antiskrens inn noen ganger.
  11. Du skriver at bilen oppførte seg normalt når feilkodene ble slettet. Hva skjer med bilen når gul P lampe kommer på? Kommer feilen etter 500 m uansett hastighet? Tror bilen er satt opp til å si i fra og gjøre noe ved ca 60 km/t. Den krever f.eks lik omkrets på begge hjul på samme aksel. Lite luft i ett dekk kan gi feilmedlinger, men da ikke på Epb tror jeg. Det var en annen som opplevde problemer pga slitt tannkrans på drivaksel som Abs skal lese, men den har du kanskje sett.
  12. engebo

    Motorras?!?!?

    Hvis man bytter reg.reim når ikke noe er i stykker, vil forholdet mellom veiv og ventiler i de aller fleste tilfeller være korrekt når låsepinnene i kammene er inne i riktige hull og veiva låst. Likevel bør man dra veiva rundt et par ganger for hånd før start for å kjenne at ikke noe butter. Jeg låste ikke veiva når bare reg.reim byttes, men når oljepumpa skal byttes må tannkrans til reg.reim av og da må veiva låses. Som Lafterolf skiver er det en firetakter, det vil vel si at du har fire mulige posisjoner på veiva for å finne den rette ift låste kammer. Eller hva Rolf?
  13. engebo

    Motorras?!?!?

    Posisjonene til hver kam skal vel bli riktig ift ventilene, men du vet vel ikke hvor veiva står ift hvilke stempel som er på topp selv om du får inn veivlåsen? Veivlåsen kan du få inn i svinghjulet ved hver runde på veiva, men det er vel ikke det samme som at veiv og stempel er i takt med ventilene selv om kamene er låst siden alt har gått rundt uten tannreim ? En som kan motor bør kunne svare på om det er mulig, hvis man vet tenningsrekkefølgen, å skru ut dysa til sylinder som skal være på topp når låSehjul til veiva skal inn. Da bør det vel være mulig å få synkronisert dette?
  14. engebo

    Motorras?!?!?

    Før du går løs på det. Er det ikke noen her inne som kan gi et forslag på om man kan finne tenningsmerkene mellom veiva og kammene uten å ta av toppene (og karosseri)? Først når man er sikker på at de er korrekt, bør man vel gå videre. Tror ikke du er sikker på at de er korrekt i og med at feste til strammeren røk og du kinnet motoren etterpå, selv om låsepinner er inne og veiva låst, men sikkert noen motorkyndige som kan avkrefte eller bekrefte om jeg tar feil.
×