Gå til innhold

SondreB

Medlemmer
  • Innlegg

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

SondreB sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Nå har jeg fikset en lekasje jeg hadde på det gamle termostathuset. Det hadde knekt og det lakk sakte men sikkert kjælevæske. Hentet bilen idag og oppdaget at viftene ikke funker, dermed kokte mesteparten av vannet ut av ekspansjonstanken. Jeg skal høre med Motorpool om de har et nytt lokk, forhåpentligvis vil det hjelpe litt... Men nå går ikke viftene på når jeg bruker A/C - kanskje fordi det er så kaldt?
  2. DLN: Tusen takk for infoen! Da har jeg gjort jobben! Tok ikke mange timene med godt verktøy. Anbefaler at man har kompressor til å løse bolter og stramme dem igjen. Sparer mye tid på det ;-) Jeg tok også ut opphenget til bensintaken på høyreside (passasjersiden). Et lite tips der er å bøye kanten litt på venstre side av opphenget, da kommer den lettere over drivakselen. Det beste er nok å løsne drivakselen, da blir det barnemat å få den inn og ut. Annet tips som jeg fikk av Håvard, er å bruke jekkestropper for å dra på understellet til bilen når man skal jekke den opp på ramme igjen. Min kom flere centimeter for langt frem, løste seg med å bruke 2 jekkestropper og dra den bakover. Festet stroppen i hengerfestet. Legg også merke til at det er noen veldig vanskelige og irriterende plastikk-fester på bensintaken som opphenget til bensintaken henger litt fast i. Beklageligvis har jeg ingen bilder fra jobben. Siste tips, pass på å ta bukkene høyt fordi det blir trangt under når du heiser ned understellet.
  3. Da har jeg sett litt på bilen, er det riktig at man må fjerne eksosen og drivaksel? 1. Fjerne eksos og drivaksel. 2. Bruke en jekk og holde bensintanken på plass. 3. Løsne de 4 boltene som opphenget er festet med. 4. Dra ut opphenget. Er det noe mer å tenke over? Drivakselen er festet med torx-bolter, noe annet jeg bør vite? PS: Varmeskjoldene mine så helt fine ut.
  4. Må jeg ha varmeskjold i tillegg? Jeg handlet opphenget hos Motorpool til litt over 2 tusen. Tenkte jeg skulle begynne å skru litt idag for å se hvor langt jeg kommer. Det er desverre ingenting i min bok om hvordan ordne dette, skal forsøke å finne noe på nettet.
  5. Etter god hjelp av Håvard fikk jeg ordnet bilen min. Vi gjennomførte overhalingen av toppen, fikk lagt på nye og forbedret pakninger. Renset alt av ventiler, m.m.. Nå har jeg bare et lite problem med at den lekker kjølevæske en plass, må ha av bunnplata for å finne lekasjen. Blokken så relativt bra ut, pusset litt på overflatene men ingen større skader.
  6. Hei! Har nøyaktig samme problem selv, nylig vært på EU-kontroll (for en time siden) og må bytte bensintankopphenget. Er det en grei jobb å gjøre selv?
  7. Jeg har nylig overhalt toppen på min Land Rover Freelander 2000 modell ved god hjelp av Håvard Guttormsen. Alt er nesten i orden, det eneste som ser ut til å være litt problem nå er at viftene ikke går på. De går kun på hvis jeg skrur på A/Cen. Har oppdaget at vannet i overflow tanken begynner å koke veldig, så mye at det flyter ut av tanken. Tror det er fordi viftene aldri slår seg på under normal drift. Det jeg lurer på da er hvilken sensor og mekanikk som styrer de viftene?
  8. Takk for kommentarene! Da jeg ikke har garasje og ingen erfaring med å skru på stempel-motorer tror jeg det er best å bare sette jobben ut til et verksted, noen gode forslag til hvem som er gode på Landrover sentralt i Oslo? Var i kontakt med et verksted tidligere i år som skulle ha 30 tusen, 15 for deler og 15 for jobben...
  9. Da var alle delene i boks ;-) .. eneste problemet er at jeg bor sentralt i Oslo uten garasje, trenger sårt noen som kan hjelpe meg å bytte toppakning ellers må jeg innen kort tid få tak i et verksted som kan ordne.
  10. Da var pakningene og boltene på plass, men jeg har litt problemer med å bestille "freelander cam belt kit". Hvordan finner jeg ut om jeg har "manual or automatic tensioner fitted"? Noen som har bilder e.l.? Slik jeg forstår tegningene i min nyinnkjøpte Haynes service and repair manual, så ligger registerreima bak et deksel og krever litt skruing for å finne og identifisere om jeg har automatisk eller manuel strammer? Noen som vet hvordan en automatisk skal se ut? Dette er manuel tror jeg:
  11. Tusen takk for bra svar =) Jeg har vært nede å kikket på bilen, det kan se ut som hose conversion har blitt gjort allerede hvis det er slik at denne hvite kontaineren er indikasjon på at den har blitt byttet? http://wiki.seloc.org/a/Image:EliseKit.jpg Bestilte (venter på pris for shipping) et kit som inkluderte litt ekstra pakninger, kan vel være greit å bytte når man først skrur opp topplokket. Inkluderer: "MULTI LAYERED STEEL HEAD GASKET , HEAD SAVER SHIM, METAL LOCATING DOWELS X 2, ROCKER COVER GASKET, INLET MANIFOLD GASKET, EXHAUST MANIFOLD GASKETS, BI-DIRECTIONAL CAMSHAFT SEALS X 4, VALVE STEM OIL SEALS X 16, CYLINDER HEAD BOLTS X 10 AND VARIOUS OTHER PAPER GASKETS." Fant et cam belt kit men usikker på om det fungerer på min bil, regner nesten med det men sendte en melding til selger for å sjekke. CAM BELT KIT ROVER 214,25,45,75,MGF,MGZR,FREELANDER I detaljene står det: LANDROVER FREELANDER 1.8i, 1796cc, 18K16 1997 to 1999
  12. Hei Kristian! Takk for kommentaren, jeg har desverre hatt problemer med å få tak i delene til bilen og vil prøve meg på den websiden du nevner. Kan du gi meg en liste over delene jeg trenger og kan kjøpe der? Hadde vært veldig flott å fått ordnet delene slik at vi kan få skrudd ferdig bilen. Er det "multi layer head gasket" de selger?
  13. Jeg har en Freelander 2001 hvor toppakningen etter all sannsynlighet har røket. Bilen har kjørt seg relativt tom for kjølevæske og det er olje i kjølevæsken. Motoren har blitt noe varm og oljen har sannsynligvis brent seg noe. Min gjetning er at det ikke lekker kjølevæske ut i oljen, men stort sett bare motsatt vei. Samtidig som jeg ordner problemer vil jeg gjerne gjøre modifikasjonen som fikser litt opp i kjøleproblemet på disse bilene, etter dette gode tipset: http://www.lrforum.com/articles/00094/index.htm. Fikk et overslag på ca. 15 tusen for deler og 15 tusen for arbeid for å løse dette (toppakning + modifikasjon). Er det noen som har anbefalinger om hva jeg kan gjøre for å muligens redusere kostnadene litt, jeg bor sentralt i Oslo. Har skrudd litt bil tidligere og vurderer å gjøre jobben selv for å lære mer om stempel-motorer, da jeg stort sett har skrudd mest på rotor-motor tidligerer (Mazda RX-7). Noen vits å gjøre dette selv eller er det bare å få satt det ut og bli ferdig? Lar bilen stå nå frem til jeg finner en løsning, håper ikke motoren har tatt noen større skade.
×
×
  • Opprett ny...