Gå til innhold

Berra

Medlemmer
  • Innlegg

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Kautokeino

Berra sine prestasjoner

Nykommer

Nykommer (1/7)

  1. Takk Jan-Einar Skal nok følge med på dette forumet fremover og. Har tidligere brukt Freel2.com men ble tipset av en kompis som kjører LR at det også finnes et norskt forum, når han hørte hva som hadde skjedd med bilen min. Bra forum
  2. Takk for massiv støtte Jeg fikk i dag tak på han som leder Norge-kontoret for British Car Import (danskene). Han var en hel annen type. Tok tak i saken med en gang og jeg fikk etter et par timer beskjed at dette går på garantien :D . Han hadde da alleredefått sendt en ny turbo fra danmark og beklaget den behandling jeg hadde fått. Han var i hele tatt meget service minded, hyggelig og det var tydelig at han hadde god teknisk innsikt. Han skjønte med en gang hva jeg snakket om til forskjell fra dansken som bare var svært lite imøtekommende
  3. Jeg snakket med en LR tekniker hos Volvo når de hadde agenturen for LR i fjor vinter. Spurte om det gikk å bygge om den eksisterende Webastoen som sitter montert på Freelander 2 til å også kunne fungere som parkeringsvarmer. Fikk da beskjed at fordi den var så tett integrert med elektronikken i bilen så var ikke det mulig, det ville bare dukke opp masse feilmeldinger. Men de jobbet på en fix i England som kunne løse dette. Han var dog usikker på om den kun skulle gå på nye biler eller om det også skulle fungere på biler som allerede var soldt. Jeg tok kontakt med danskene i fjor høst etter at de hadde tatt over agenturen men fikk da til svar at en slik løsning ikke fantes og ikke var på trappene
  4. Jeg fikk først beskjed at det var totalt uaktuelt å ta bilen til Bil i Nord i Tromsø og at jeg trygt kunne la det lokale verkstedet gjøre jobben (tine opp, blåse rent, fylle olje og vaske motorrom). De gjorde det og bilen startet. Men når jeg kom for å hente bilen så ble det raskt åpenbart at det var noe galt. Bilen orket nesten ikke opp for en liten bakke utenfor verkstedet og den spydde ut tjukk røyk. Jeg parkerte bilen og insisterte på å få bilen transportert ti nærmeste LR forhandler. Bilen står siden i onsd hos Bil i Nord i Tromsø men jeg har ikke fått tilbakemelding på hva de har funnet ut av endå
  5. Noen som vet hva som gjelder for erstatningsbil? Jeg skal i følge Land Rover veihjelp ha rett til 3 dagers leiebil men det kunne de dessverre ikke ordne da det bare var en leiebil her i Kautokeino og den er allerede utleid. Jeg fikk da beskjed at jeg kunne få en i Alta (130km) hvis jeg tok bussen dit og hentet den Jeg forklarte da at vi trengte bil fordi jeg skal kjøre min høygravide kone til Alta så at hun kan fly til Oslo, der hun skal føde, og at bussen går hvert jubelår. Sorry, no can do Jeg har og snakket med forsikringselskapet vårt som ikke kan hjelpe da de overhodet ikke tegner motorskadeforsikring på Freelander grunnet høy frekvens av motorhaveri. I tillegg har forhandler opplyst at saksgangen kan ta opp til en måned :angry:
  6. Det har ikke blitt bytt noe filter ved service og jeg har fått beskjed av forhandler/servicested at det ikke er noe filter til vevhusventilasjonen på Freelander 2.
  7. Forrige helg fikk vi et plustelig motorhaveri på vår 2007 TD4 Freelander 2. Det som hadde skjedd var at det hadde dannet seg en isplugg i røret for vevhusventilasjon som går opp til innsuget. Dermed steg trykket tydelig noe voldsomt i motorn for å til slutt skyte ut oljestikken tilsammen med mesteparten av oljen, nærmere 5 l av den totale mengden 5,8 l. Jeg stoppet med en gang jeg så oljevarsellampa men da var det jo allerede forseint. Det var ingen vakker syn med all olje som dekket hele motorrommet. Ringte Land Rover veiservice/Viking og bilen ble tatt til verkstedet deres. Da jeg kontaktet nærmeste forhandler (i Tromsø) så fikk jeg, etter at de hadde snakket med importør/agent i Danmark, beskjed at dette ikke går på garantien fordi bilen hadde blitt brukt under ekstremforhold. Det var minus 28 når dette skjedde. Jeg fikk nummeret til ansvarlig person i Danmark og snakket med vedkommende. Han viste så og si null forståelse for mine argumenter om at dette slett ikke var bruk under ekstremforhold men vanlig vintervær på indre østlandet og store deler av nordlige skandinavia. Jeg påpekte at jeg heller ikke hadde blitt opplyst om at noe slikt kunne skje og at det ikke noe sted var satt noen restriksjoner av bruk under normale vinterforhold. Jeg har fått opplyst av Bil I Nord i Tromsø at det i verste fall er snakk om å innstallere en helt ny motor ( 100.000?). Jeg sendte da over den her linken til Land Rovers reklame for Freelander 2 der de hevder at bilen er konstruert for bruk fra +50 til -40 (se teksten på slutten). Jeg har nå fått beskjed at Bil i Nord skal se på motoren å så sende en garantiforespørsel til Danmark som kommer at videresende den til England, men at jeg kan stå i fare for å betale selv og at jeg da eventuelt kan reklamere til dem jeg kjøpte bilen av ( i Oslo). Folk her oppe i Kautokeino ler seg ihjel over den "tøffe" Land Rovern som ikke takler kulde samtidig som de kjører rundt i sine biler helt ned til minus 40 (noe vi aldri har gjort med Land Rovern). Jeg synes det er en meget rar måte Land Rover takler denne saken på. Så ta forsiktighetregler hvis du kjører FL2 i kaldt vintervær!!
×
×
  • Opprett ny...