Forrige helg fikk vi et plustelig motorhaveri på vår 2007 TD4 Freelander 2. Det som hadde skjedd var at det hadde dannet seg en isplugg i røret for vevhusventilasjon som går opp til innsuget. Dermed steg trykket tydelig noe voldsomt i motorn for å til slutt skyte ut oljestikken tilsammen med mesteparten av oljen, nærmere 5 l av den totale mengden 5,8 l. Jeg stoppet med en gang jeg så oljevarsellampa men da var det jo allerede forseint. Det var ingen vakker syn med all olje som dekket hele motorrommet. Ringte Land Rover veiservice/Viking og bilen ble tatt til verkstedet deres. Da jeg kontaktet nærmeste forhandler (i Tromsø) så fikk jeg, etter at de hadde snakket med importør/agent i Danmark, beskjed at dette ikke går på garantien fordi bilen hadde blitt brukt under ekstremforhold. Det var minus 28 når dette skjedde. Jeg fikk nummeret til ansvarlig person i Danmark og snakket med vedkommende. Han viste så og si null forståelse for mine argumenter om at dette slett ikke var bruk under ekstremforhold men vanlig vintervær på indre østlandet og store deler av nordlige skandinavia. Jeg påpekte at jeg heller ikke hadde blitt opplyst om at noe slikt kunne skje og at det ikke noe sted var satt noen restriksjoner av bruk under normale vinterforhold. Jeg har fått opplyst av Bil I Nord i Tromsø at det i verste fall er snakk om å innstallere en helt ny motor ( 100.000?). Jeg sendte da over den her linken
til Land Rovers reklame for Freelander 2 der de hevder at bilen er konstruert for bruk fra +50 til -40 (se teksten på slutten). Jeg har nå fått beskjed at Bil i Nord skal se på motoren å så sende en garantiforespørsel til Danmark som kommer at videresende den til England, men at jeg kan stå i fare for å betale selv og at jeg da eventuelt kan reklamere til dem jeg kjøpte bilen av ( i Oslo). Folk her oppe i Kautokeino ler seg ihjel over den "tøffe" Land Rovern som ikke takler kulde samtidig som de kjører rundt i sine biler helt ned til minus 40 (noe vi aldri har gjort med Land Rovern). Jeg synes det er en meget rar måte Land Rover takler denne saken på. Så ta forsiktighetregler hvis du kjører FL2 i kaldt vintervær!!