Jump to content
LRforum

suprlite

Members
  • Content Count

    214
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About suprlite

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Mo i rana

Previous Fields

  • Location / Bosted
    stord

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Da var kjerra sveist og skrudd sammen igjen og ny hadraulikkslange til den nette pris av 350kr satt på -Og bilen fungerer ei stund til..
  2. Enig, derfor venter jeg til uti uka med å begynne å bruke bilen.. Får nemlig sveist det da.. Som det står nå hadde det nok ikke holdt mange milene før det hadde slitt seg løst igjen.. -I mellmtida får jeg dra på posten og hente bærekuler og drivknute som eg har bestillt til ingen nytte :p
  3. Så har eg bjynt å skru sammen igjen. Løsningen blei å lage ei lita stålplate ca 3-4mm tykk, 48mm brei og 70mm lang og dytte inn og skru fast sadelen i. Det var et knot å få på plass aleine med kun 2 armer, men det gikk uten så alt for mange gloser. Når det kom på plass så jeg at sadelen har utvidet seg ca 10mm så den må bankes/klemmes sammen igjen. Imorra blir det å sykle innom hydraulikkverksted og få presset ny slange, og håpe det holder ihop noen år til :)
  4. Ja det blei ikke kjørt lange biten uten olje. Det har skjedd en gang før og at jeg har fått akutt lekkasje. Heldigvis holdt pumpa da og..Nå er bilen satt i ro på jobben inntil jeg får fixa det..
  5. Må man ikke ha tunet motoren litt for å kunne bruke HD-converter? Har iallefall lest det..
  6. Så var det ikke hjullageret allikevel I morres på tur til jobb gikk plutselig ACE-tanken tom. Når jeg kom til jobb var høyre bakhjul fullt av olje. Jeg tenkte at det var biltema-kobberrør-reparasjonen jeg gjorde for ca 2 år sida som var gått i stykker. Den gang ei. Det var høyre festebrakett til krengestaget som var slitt av med den følge at krengestaget (og hydraulikkslangene, hvor den ene nå var slitt hull i) presset ned mot mellomakslingen hver gang jeg svingte til høyre. Plutselig forstår jeg både gnisselyd og vibrasjoner. Detta blir sandblåsing, sveising og nye slanger..... oh the joy...
  7. Lyden ER på høyre side foran..
  8. Ok. Ja, eg håper som sagt bare jeg ikke ødela lageret når jeg pressa spindelen inn.. hadde trekloss som mothold, og den kan jo gi litt etter...
  9. Ok. Men kan utslitte opphengskuler gi overnevnte symptomer?
  10. Mellomakslingen er bare 1 år gammel, og er av den smørbare sorten. Og lyden kommer helt klart fra hjulet - og kun ved høyresving. Jeg ble og litt forundret da jeg så at det nye lagerhuset (av fabrikatet "optimal") ble levert uten spindel. Men det forklarer vel litt av den lave prisen (900 inkl.frakt) Jeg hadde forøvrig lagerhuset ute gjen i gårkveld, og strammet sammen lageret og spindelen etter alle kunstens regler med et sånt "lager-uttakings-samennettings-sett-med-grov-gjengestang-og-plater-og hylser-i-diverse-diametre". Lageret kjentes ut til å rotere fritt og fint. Og jeg kunne heller ikke kjenne noe slakke i hjul når jeg jekket det opp.. Opphengskuler skal jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på. Men når du sier det har jeg tidligere merket at det har kommet et lite dunk eller knepp ved sving. Men jeg forstår ikke helt hvordan de skal kunne gi disse symptomene jeg har nå? PS: hva heter opphengskuler på engelsk?
  11. Har som nevnt i tidligere påst bytta hjullager fremme høyre side etter å ha opplevd roling samt gnisselyd (antakelig fra bremseskive) ved sving til høyre. Nå har jeg bytta hjullager, men lder er der fortsatt. Den kommer som sagt ved høyresving og kan fortsette litt etter jeg kjører rett frem. Ingen lyd ved venstresving. Lyden fortoner seg som lavfrekvent romling, og man føler vibrasjonene i gulvet på passasjersiden. Sammen med romlingen kommer altså også en gnisselyd som kan høres ut som om klossene er borti skiva. Kan ret og slett det nye lageret være gåent? Det er dratt til med 490Nm. Spindel blei satt i huben i hydr.presse og jeg brukte treklosser som anlegg på begge sider av huben.. Den eneste forbedringa jeg merker etter lagerbytte er at jeg ikke får feilmelding på abs lengre.. Sensoren i gammelhuben hadde svart skitt på seg. (Muligens jernspon). Så hva kan være galt her? Jeg har jo tenkt på drivknuten, men den skal vel gi en noe annen lyd. Drivknuten kunne dras littegran frem og ilbake i forhold til akslingen, slikat jeg så at mansjetten blei litt strekt og pressa sammen.. Er dette normalt? Uansett tenker jeg jo at en feilende drivknute ikke skal gi gnisselyd i bremseskiva? (hvis det er den jeg hører(?)
  12. Da var lageret skiftet. Det fulgte ikke med spindel på det nye lageret, så den måtte presses ut og presses inn i den nye huben. Muttera blei stramma med 490Nm. Så til de dårlige nyhetene: ulyden blei ikke borte. Vibrasjonene ved høyresving var om mulig værre enn før Min teori er at jeg ikke pressa spindelen helt på plass i det nye lageret. (Skjønt man skulle nesten tro at 490Nm på momentnøkkelen ville dra den sammen de 1-2mm som evt manglet). -Eventuellt er det drivknuten som er gåen. Nå har jeg kjørt 1km hjem og håper inderlig at lageret ikke er ødelagt.
  13. Ok. Jeg leste et sted at defender td5 skal ha 210Nm. Er det virkelig SÅ stor forskjell mellom disco og defender?
×
×
  • Create New...