Gå til innhold

håvard landcruiser bj42

Medlemmer
  • Innlegg

    143
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://toyotakid.wordpress.com/
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    oslo

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Oslo

håvard landcruiser bj42 sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (4/7)

  1. Jeg har strammet lagre på utallige LCer, Amcar osv. osv. Jeg ville ha holdt meg unna moment på mutteren i denne sammenhengen (har fått mange rare resultater med det). Måle forspenninga i lageret er noe helt annet, men det er litt mer jobb og alt bør være nytt og perfekt- dessuten må du ha en spesiell momentnøkkel for det, det har jeg forsåvidt, men jeg ender skjeldent opp med å bruke den. Jeg synes første post i denne tråden er den beste- 99% lik fremgangsmåten jeg bruker (uansett merke i grillen) • Smør opp lagra (evt. bare den ene hvis den andre sitter bak en simmering) • Dra til mye (for å få satt lagra årntli) • Slakk deretter mutteren til du kjenner mikroskopisk slark • Stram så med små steg til du kjenner slarken forsvinner • Når slarken er borte, dra til 1/4 runde til på mutteren (hvis det er helt nye lagre, dra til litt ekstra, eller etterstram etter en laang kjøretur) • Lås og kjør! PS! Det lønner seg å ha dekka på, så du får skikkelig moment når du sjekker slarken.
  2. Jeg kan sterkt anbefale IROK. Men de neste dekkene jeg ser på er Pitbull Rocker. Amerikanerne sier de er bedre enn Irok på allround offroad (ikke vei). Så for min del blir det nok Rocker dekka. Jeg har kjørt Arctic Trophy med LJ73, 36x13.5 Irok og Aussie Lockere foran og bak (samme dimm på diffen som HiLux, men med litt større lagre). Vi kjørte ekstremt hardt, null problemer med hverken differ eller stikkaksler. Agnar er jævlig flink med bil, flink sjåfør og, men han er klin gæærn. Dette har jeg og Agnar skvære opp i, så jeg kan skrive det Ikke bekymre deg for akslene. Bare pass på at pinionen ikke er like løs som sleiva i ei vaffelrøre. De lux akslene har som regel 400K+ i anleggstrafikk, så det er greit å sjekke pinionslark før du går for gullpokalen.
  3. Generellt på vibrasjon så må man sjekke • Slark i pinion i fram og bakdiff • Slark ut av girkasse foran og bak • Slark i mellomakselkryss i begge ender på begge mellomakslene • Slark i selve mellomakselen, dvs. splines'a i akselen (der du kan presse den sammen som et trekkspill) Feilen pleier som regel i 99% av tilfellene å ligge her. Er det normal automat så har du i tillegg "fleksplate" og converter.
  4. Har du delt svinghjul på denne bilen? Det er seff det siste du må sjekke, men hvis alt annet er på stell og du har et slikt svinghjul så sjekke det opp.
  5. Slike Toyota 4.2 motorer er vanlig å kjøpe en hel bil i England, da får du med girkasser og transfer i samma slengen. De billigste bilene får du for 20-30k, og da kan du selge resten av bilen hjemme. Det blir kanskje litt mye prosjekt ut av det, men når du får inn den motoren så trekker den det som trengs å trekkes Det skal ikke stå på performance ihvertfall.
  6. Jeg har et par tre sånne Toyota motorer stående. Alle er rekkefirere. 3B og 15BF. 3B er 3,4 liter og sitter i ganske mye rart, blandt annet Trucker og Dyna. 15B er 4,1 liter som jeg driver å monterer i min BJ42 nå. Skulle jeg ha valgt en Jap motor så hadde jeg helt klart gått for 4,2 rekkesekser 1HDT motoren. Den sitter i HDJ80 Land Cruisere, og brukes også av Yanmar som båtmotorer. Det er vel noe av det beste som ha vært laget av motor spør du meg
  7. Hihi. Ellers a? (Jeg har skrudd LITT Defender i dag)
  8. Hehe, det var bra! Jeg var nok mer spent enn deg Thomas. Her er forresten fotobevis på utroskap! IMG_2016 by dieseldragon, on Flickr
  9. Jepp, men den diffen har ikke ARB. Tenkte kanskje at det fulgte med en annen løsning fra ARB.
  10. Har du et bilde eller link til hvordan det ser ut? Haakon : Ser på den i kveld. Var ute og feiret med jobben i går.
  11. Men, jeg har et spm til dere som kjører LR. Er det vanlig at backlash i diffen er veldig off spec? Som sagt så var det vel oppi 0,8mm og det skal være 0,15-0,17.
  12. Jeg bytter faktisk ikke Oringer. De oringene Thomas kjøpte er av den gamle typen, de runde. De nye er firkantet i profilen. Jeg kan ikke forstå at de gamle fungerer bedre enn de av nye typen. Jeg vet en del folk på internett sier det, men det høres ulogisk ut. Dessuten så passer jo ikke de runde i O-ring holderen som er laget for de nye oringene. Så.. Jeg beholder de firkanta selv om de har gått et år eller to. Lekasjetest viser at det er uforandret trykk på 5 minutter så da er det vel tett. Hadde jeg hatt nye firkantede liggende så hadde jeg selvsagt byttet de. Men vi har litt dårlig tid også- vi skal jo på SOA
  13. Bergum. Som sagt, videoen er fra før jeg shar fikset ting. Fjæra er fin den, på videoen har den falt ut av sporet sitt pga rotasjonsbevegelse. Jeg etterbøyde den enda litt mer, så nå sitter den godt. Det jeg lurte på fikk jeg svar på Det var om det skulle være en annen låsemekanisme enn det som var i denne diffen. Det jeg stusser veldig over er. Selv om fjæra holder ting på plass så kan det over tid bli så mye rotasjon på oring holderen at fjæra ikke har noe å holde tak i, så den detter ut. Derfor mener jeg at det burde være en annen låsemekanisme på oring-siden enn den lille "splinten" som sitter der i dag. Pluss- det er jo faktisk ingenting som låser carrier "mutteren" på oring siden.
  14. Jeg har bare diffene på benken. Thomas sa det var trykk i akselen, så da kommer det nok luft ned dit ihvertfall. Men jeg har fått svar på det jeg lurte på. Det skal ikke låses bedre enn slik det er. Takk for hjelpen!
×
×
  • Opprett ny...