Jump to content
LRforum

kjartanb

LRF Society
  • Content Count

    774
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About kjartanb

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Os, Hordaland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Os, Hordaland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Konstant 4x4 var på mode på 70 tallet også på amerikanske 4x4. Tror ikke styrken på bakaksel var avgjørende. Det er billigere at bruke sterkere aksler end at utvikle ny gearkasse-"mellom" gearkasse løsning som ble gjort på RR. RR aksler var ikke svake med sine flytende aksler, som kun skal tåle torsjons moment. De fleste amerikanske 4x4 på denne tiden hadde semifloating aksler dvs kun 1 lager ved nav så aksel måtte både ta opp torsjons og bøynings moment. Hvis aksel knakk så risikerte du både at miste hjul og ødelegge nav/"axelhousing". En populær modifisert bakaksel i Island på 70 tallet var at ta en Ford 9" aksel og sveise flytende nav fra Gas 69 (Sovjet jeep) på den. Knakk aldri aksel på min RR som hadde 33" og heller ikke på mine Defendere som hadde opp til 38". Min '85 Dodge Ramcharger, 35" dekk, på den annen side knakk en del front aksler og åt freewheeling hubs til morgenmat (ok den hadde en kraftig V8 ).
  2. Tja de tidligere Sailsbury bakaksler er jo stort sett samme som Dana60. Brukt på mange amerikanske V8 4x4. RR og Defender ble bygget med konstant 4x4 fordi det gir bedre egenskaper på blandet underlag og føre.
  3. Før brukte man dette på biler med selektivt 2x4 og 4x4, man mente det sparte lager og drivstoff forbruk når bilen var i 2x4 stilling og forhjulsaksler, diff og front kardanaksler måtte roteres runt av forhjulene. Totalt bortkastet løsning på en bil med konstant 4x4.
  4. Til lykke Harald. 2006 er en fin årgang Med siste og sannsynligvis bedste utgave av td5 samt ordetlige dører.
  5. Det gjorde jeg og på min td5, dvs. tok ned gearkasser i stedet for at ta ut motor. Hadde ingen løftebukker men en sterk LR entusiast til at hjælpe med at ta kasser ned og opp igjen
  6. Har du gjort dette på Defender td5?
  7. Ser der er meget beskjeden interesse for min 130. Nu når jeg har sett den nye og ellers pene kjørende computer så blir det nok renovering og 8-10år til på 130bilen
  8. Synd men sandt. Jepp kan på den anden side produsere nye biler som bærer en stor del av arven videre.
  9. Eller dårlig komponent? Kan der ha vært vann eller olje der tidligere, printplaten ser ut til at være delaminert over et rimelig stort areal. men det kan være pga varme.
  10. Olje fra kabel, eller vann. Har du byttet injector harness?
  11. Jeg hadde lignende problem på min 2006 td5 130, ikke helt de samme. Den startede normalt hver morgen men gikk kun noen minutter, kunne siden startes igjen etter lufteprosedyre og stoppede igjen etter noen minutter.... Dieselpumpe var nylig byttet, injektor tetninger hadde vært skiftet tidligere. Jeg inspiserte dieselslanger og når jeg skulle sjekke dieselfilter braket så var det korrodert så jeg kjøpte nytt (https://www.paddockspares.com/wjn500150-filter-assy-fuel.html) braket med ventiler, installerte og voila bilen kjørte feilfritt igjen. Da var det sannsynligvis retur ventil i diselfilter braket som var synderen. Så bilen fikk diesel og kunne kjøre i noen minutter etter luftingsprosedyre men kunne ikke opprettholde flow og trykk over lengre periode..
  12. Ja Gæsavatnaleid måtte vi vente på i nogen år før vi tok turen i sin tid. Det var pga. for meget sne. Flæðurnar på Gæsavatnaleið har på det siste endret seg en del idet der står nu en vulkan og nytt lavefelt på en del av dem. Så bilde for ca måned siden hvor 2 stk Wrangler sat fast i flommen og 3 personer måtte evakueres med helikopter.
  13. Når mand begynner er svært at stoppe, har nu solgt mitt 110 prosjekt og overveier at sælge mitt Defender 130 prosjekt. 130en var i daglig drift frem til desember siste år, men ble stoppet på EU kontroll idet en tverbrakett mellom ramme og hus var rustet og må skiftes ut. Jeg fandt ikke noen som var villig til at bytte det for meg og har kjørt elbil siden ( selvfølgeli også av økonomiske årsaker og politisk press ). Jeg har ikke gode nok fasiliteter til at gjøre dette selv ( og for lidt interesse ). Jeg har mulighet for at få bilen total renovert så den er klar neste vår, da begynner renoverings prosessen ved årskiftet. Men jeg har også tenkt om det ikke var tid til at "move on". Har hatt Classic Range Rover, 110 og Defendere som daily drivers i over 25år som enebil det meste av tiden men har hatt to av slaksen i korte perioder. Mens vi bodde i Island var der reelt behov for robuste 4x4 og den store plassen i 130 på reiser for en familie på fem i Norge og Dk. Bilen er oprinnelig 5 seter. Nu har ungene forladt reden og behov har derfor endret seg. 130 er kjørt 235000km. Regelmessige oljeskift og filtre, løpene vedlikehold på hjullager bremser osv. Den har Hd klutsj, koni dempere, ifor Williams kapell, men er ellers standard. Utover tverbrakett var det småtteri for EU kontr. som skulle fikses dvs rust på bremsefittings ( har nye bremse slanger) og skiltlys bak ( har nytt). Jeg har en del nye braketter - de som holder planet foran, så de kan stort sett kuttes med vinkelsliber når planet skal av for at skifte tverbrakett. 2 sett dekk på felger følger (vinter og sommer) begge par 235/85x16. Jeg kunne tenke meg 180000Nok for den som den står nu, men er åpen for bud. Bilen står i Os, Hordaland.  mvh Kjartan
  14. Puha - den ser ut til at have hatt meget høy fart på grusveien. Den har sannsynligvis ikke landet på taket det ser ut til at være skåret opp for at få personer ut av vraket.
×
×
  • Create New...