Jump to content
LRforum

kjartanb

LRF Society
  • Content Count

    781
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About kjartanb

  • Rank
    Entusiast

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Os, Hordaland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Os, Hordaland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Er det ABS eller traction controll. Jeg hadde problemer på en 2003 110 med at TC slo inn så snart bilen var i bevegelse. Ingen feil i nanocom. Allt så ok ut. Solgte bilen med feilen veit ikke om ny eier har fikset, men i retrospekt kom jeg i tanker om at der var feil på speedometer. Kan speedometer sensor være problemet? Min 130 har ikke ABS eller TC - jey
  2. På min 130 skjete dette når jeg satte feil lysepære i lys bak. Den fikk falsk jord og motor ville ikke stoppe. Byttede til korrekt lysepære (dobbelpære med baklys og bremselys glødetråder i samme pære) da gikk allt i orden. Lyder "far fetched" men er sandt
  3. kjartanb

    Dører

    Puma dører bør passe. Samme type dører er std på bla 2006 td5.
  4. Ja der er H og V spiralfjedre på Defender.
  5. Jeg ville gå for en 2006 td5, generellt en del billigere end 2007 Puma. Ville ikke være uten luftingskanalene under front vindu. Virker bedre end aircon på en varm sommer dag Den luxus som puma har ut over td5 er marginal. Defender er og vil altid være lidt av en traktor i forhold til mere moderne biler.
  6. Jeg har brukt singel mass i over 100k km. Var meget skuffet först pga vibrasjoner men gradvist fikk jeg bukt med alle vibrasjonene pånær noe raslen fra gearkasse når i nautral. Ville ikke bytte tilbake til dual mass nu, idet single mass er som en drøm i køkjørsel i Bergen, den er så lett at dosere med td5 i tomgang.
  7. Konstant 4x4 var på mode på 70 tallet også på amerikanske 4x4. Tror ikke styrken på bakaksel var avgjørende. Det er billigere at bruke sterkere aksler end at utvikle ny gearkasse-"mellom" gearkasse løsning som ble gjort på RR. RR aksler var ikke svake med sine flytende aksler, som kun skal tåle torsjons moment. De fleste amerikanske 4x4 på denne tiden hadde semifloating aksler dvs kun 1 lager ved nav så aksel måtte både ta opp torsjons og bøynings moment. Hvis aksel knakk så risikerte du både at miste hjul og ødelegge nav/"axelhousing". En populær modifisert bakaksel i Island på 70 tallet var at ta en Ford 9" aksel og sveise flytende nav fra Gas 69 (Sovjet jeep) på den. Knakk aldri aksel på min RR som hadde 33" og heller ikke på mine Defendere som hadde opp til 38". Min '85 Dodge Ramcharger, 35" dekk, på den annen side knakk en del front aksler og åt freewheeling hubs til morgenmat (ok den hadde en kraftig V8 ).
  8. Tja de tidligere Sailsbury bakaksler er jo stort sett samme som Dana60. Brukt på mange amerikanske V8 4x4. RR og Defender ble bygget med konstant 4x4 fordi det gir bedre egenskaper på blandet underlag og føre.
  9. Før brukte man dette på biler med selektivt 2x4 og 4x4, man mente det sparte lager og drivstoff forbruk når bilen var i 2x4 stilling og forhjulsaksler, diff og front kardanaksler måtte roteres runt av forhjulene. Totalt bortkastet løsning på en bil med konstant 4x4.
  10. Til lykke Harald. 2006 er en fin årgang Med siste og sannsynligvis bedste utgave av td5 samt ordetlige dører.
  11. Det gjorde jeg og på min td5, dvs. tok ned gearkasser i stedet for at ta ut motor. Hadde ingen løftebukker men en sterk LR entusiast til at hjælpe med at ta kasser ned og opp igjen
  12. Har du gjort dette på Defender td5?
  13. Ser der er meget beskjeden interesse for min 130. Nu når jeg har sett den nye og ellers pene kjørende computer så blir det nok renovering og 8-10år til på 130bilen
×
×
  • Create New...