Gå til innhold

slopez

Medlemmer
  • Innlegg

    13
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Bodø

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

slopez sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Litt oppdatering Arbeidet er påbegynt igjen. Batteriene starter å komme på plass. Litt modifisering må nok til, må nok heve baksetet med en liten cm. Enkelste måte å ordne takstativet på? 3tonns traverskran gjorde jobben veldig mye enklere. Tenk så herlig å kunne heise arbeidbenken opp og ned! Takstativet er forøvrig i rustfritt stål. Flere bilder kommer imorgen
  2. Problemet ligger mer i at mennesker som kjøper en Defender, ville nok aldri gått for en DC100 (eller hva den nå enn kommer til å hete til slutt). Er jo ett helt annet konsept og dermed ett helt annet marked. Personlig om jeg _måtte_ kjøpe en ny "Defender", ville nok pengene ha gått mot Jeep. Dem er ihvertfall trofast til design og konsept. Men ja, Defender sin form er "utdatert", men man kjøper ikke en Defender for sin perfekte form. Er jo en av få nye biler, man har mulighet til å skru, fikse, herje med uten å være 100% ekspert.
  3. Så nettopp Fifth Gear S20E10. Der legger dem ut om "den nye Defenderen" som kommer i 2015. Tok noen printscreen av DC100'en. Hva syns dere? Personlig syns jeg det ser mer ut som en Evoque-cab med litt billig plastik-styling. Land Rover (Ford) ødelegger virkelig 60+år med fornuft. Dont fix shit that aint broken!
  4. Ah, det var en Mazda 6 du hadde. Tenkte ikke på det. Jaja, du har nå en oppskrift til Defenderen kommer
  5. Pluss, minus og multi: Fordeler: Om du legger pluss og minus fra batteri, med litt stor kvadrat; + "Ingen" spenningstap. + Muligheter for å koble til ekstra utstyr, uten å oppgradere ledningene. Om du legger styrestrøm, i form av en multikabel. + Alle kablene ligger i en kabel. + Kommer gjerne med 5+ kabler. Ulemper: - Kablene er store og dermed vanskelig å skjule. Dermed ender man opp med å ikke skule dem. Også litt vanskelig å feste. Men der igjen, man kjøper ikke en Defender for det fine ytre. Mer fordi det er praktisk bil å ha. Og praktisk trenger ikke nødvendigvis å være pent. Personlig vil jeg anbefale å gjøre det slik som jeg gjorde det. Derimot man trenger ikke å bruke samme kvadrat som jeg brukte på styrestrøm. Jeg hadde liggende en x9 1.5kvm kabel. Og med isolering, er denne 50kvm. 0.5kvm holder i massevis. Multikabel får man som regel kjøpt hos instrument-butikker. Kommer som regel i form av QLR eller Jack kabel. (klipp av pluggene) Og koster rundt 50-75kr meteren. Ikke 800kr meteren som min. Så vidt jeg husker. gikk det med ca 5m 25kvm, pluss og minus. Og ca det samme i multikabel. Og ca 50 strips. (husk å kjøp dyre strips, pga det er utendørs.) Ca 1kr stk. Fra setet, Under bilen langs rammen, Bak motor, Strekkavbelastet i torpedvegg Bak panser, Opp langs rammen av vinduet. Strekkavbelastet i vindus....thingy ( se bilde under) Strekkavbelasttet i takstativ (Husk å stram hardt etter, greit å være to stk da) Glemte av å svare på del 2 av spørsmålet ditt. Å legge enkeltvis opp kabler: Fordeler: + Dem er små, lettere å installere og skjule. + Koster 1/5. Ulemper: - Volttap (Mindre lys, mindre levetid på pærer, høyrer varme i kabel) - Ingen oppgraderingsmuligheter. - Tåler mindre. (kablene) Om du må oppgradere: - Mere kabler (mer rot) - Tåler mindre watt (2stk 100w langlys = 2.5kvm kabel) ------------------------- Priser: Enkeltkabler: Rundt 200kr for kablene. (må være dobbel isolert, enkel isolering trekker til seg vann) Rundt 50kr for isoleringen (batteriboksen). Multiløsning: Rundt 400-500kr for kablene (pluss og minus) Mellom 200-600kr (Multikabel) Om dette er noe du har tenkt til å ta av og på bilen, vil jeg anbefale å legge mer penger i pluss og minuskabelen. Jo høyere pris kabelen har, jo mykere er den. Jeg har brukt kabler fra Mekonomen, som igjen er stein hard, og må brytes på plass. Derigjen har dem akkurat samme vinkler som da jeg bøyde dem til. Konklusjon: Skal du KUN ha til 2stk lys på taket = Enkeltkabler.
  6. Godt å høre Sommerdekkene jeg har er på LR-alu, og ser veldig pinglete ut. Bildet er forøvrig dagen før vi dro til Sommertreffet på Mo i Rana. Derfor det er så mange dekk på taket. Forøvrig, Norsk side der man får tak i 305/70/16? Eller er England plassen man finner gode dekk, til OK pris?
  7. Forøvrig, noen som vet maksimal dimmensjon på dekk - orginale dempere? Trenger nye sommmerdekk, og har tittet litt på 305 - 31/33 x 16 Eller er det slik at jeg bare skal hive meg i hevingen med en gang?
  8. Må si hornet på bilen orginalt ikke står i stil med råheten som egentlig viser seg. Heldigvis står det ikke en orginal dynamo i bilen. Den er på 110amp akkurat nå. Skal se ann hvordan den takler å lade. Har heldigvis både ampmeter og voltmeter i bilen. Tenker du takboksen? Den blir lakkert svart før montering, og boltet fast i takstativet. Ukjent plass akkurat nå, men håper å få plass under stativet. Mange år med mange ledninger! Da ender man opp med å gjøre det ordentlig første gang Tenk om det blir noe feil! Da er det greit å kunne se 1 gang, og ikke 200.
  9. Da var det på tide å få ut bilen på forumet! Bilen har så pent fått navnet Frank, av grunner jeg ikke husker lengre. Frank er en 1999 modell, og har ett TD5 hjerte. Bilen har rullet 95 000km, så den er snart innkjørt Frank har vært ett lite prosjekt det siste året. Men kan vell starte med hvordan den så ut i starten. Litt rust her å der, men ingenting litt albuefett kan fikse. Litt rust her å der, men det ble bra til slutt. -- Nye batterier til bilen. 2 stk under setet 4 stk under setene bak. Fordeler til batteriene, slik at jeg kan velge å bruke : Kun 2. Kun 4. Eller alle 6. Grunnet at jeg har omformer på 1000w i bilen. Og bilen har blitt brukt til litt campingliv. Greit å kunne starte bilen om man har tømt 4 batterier om natten. -- Ny "takboks" til fordeling av strøm. Har pluss og minus 25kv, kabel + x8 styretrøm fra bilen opp til taket. Her skal det kobles via bryterpanelet i bilen, som er montert i cubyboksen. Langlys Sidelys Ryggelys Horn Så har noen ekstra til eventuelt annet bruk. Slik ser boksen ut innvendig : Alle rele er 30amp. En av disse er 15+15amp til langlysene. Boksen er forøvrig IP67. -- Orginalt lydsystem i bilen var ganske trasig. Kassetspiller + Radio med knekt antenne, blir litt for dårlig. Så oppgraderingen ble en Asus ET1611. Som da er en 16" touch pc. Med XBMC installert. Også med litt over 100gb musikk. Den er da festet med ett litt modifisert veggfeste i dashbordet på passasjersiden, vrid mot sjåfør. Med justeringsmuligheter, høyde, pan og tilt. -- Cubbyboksen har også fått en liten gjennomgang. Her er etter ribbing og installert bryterpanelet. Under litt testing, for å se om alt funker. Høytallerene er: 2 x 8" - Hertz HV200 2 x 4" - Hertz HV100 2 x 1" - Hertz HT25 2 x Delefilter Alt som mangler nå er å trekke den i noe robust trekk. Antar jeg blir å bruke ett grovt høytallertrekk. -- I løpet av Desember skal noen ny deler også installeres på bilen. - Mellom aksel med dobbelt kardang, fra Tom Wood. - Polyuretan Suspensjon Foring Sett (Polybush Blå) - Ultra Light Radius Arms
  10. B+ : Check 50 : ? Kan du ta en printscreen av tegningen din? Har tilgang på flere flinke dingseboms loddere.
  11. Jeg hadde nylig bursdag og hadde ønsket meg turteller (fra offroadbutikken - http://offroadbutikk.../tachometer.htm) "Dessverre" fikk jeg en turteller og ampermeter fra biltema. http://www.biltema.n...ter/Turteller2/ Jeg har en LR Defender TD5 - 1999. Så kommer det store spørsmålet. Turteller : 1 : Hvor ligger koblingspunktet "Grønn" på bilen? - kan jeg bruke samme kobling som henvist på dette skjemaet : http://www.landrover...rev_counter.htm 2 : Noen som har ett bilde? - Eventuelt en tegning? Skjema : http://www.biltema.n.../32/32-1347.pdf ------------------- Ampermeter: Fant ingen skjema på nettet. Pluss på ampermeteret skal kobles til : Startmotor (50) Minus på ampermeteret skal kobles til: generator (B+) Ledningen mellom startmotor og generator skal kuttes. Spørsmål: 1: Hvor ligger 50 og B+ ? - Er det lett å komme til? - Bilde? 2: Etter anvisning, skal det brukes "6mm" kabel mellom. - Er dette tykk nok ledning? (personlig høres det litt tynt ut)
  12. Grunnet flytting til utlandet vurderer jeg å selge min kjære Defender http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1067490;Modified=1267629470 Prisen er diskuterbar
×
×
  • Opprett ny...