Gå til innhold

Corvinus

LRF Society
  • Innlegg

    629
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Birkeland

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Birkeland

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Corvinus sine prestasjoner

Entusiast

Entusiast (5/7)

  1. "Direkte-skift girkasse (DSG) er en elektronisk styrt dobbel-clutch, flerakslet automatisk girkasse. Den er montert på mange biler produsert av Volkswagen Gruppen. Biler av merker som SEAT, Škoda, Volkswagen og Bugatti er utstyrt med det. Denne girkassen debuterte i 2003 på Volkswagen Golf Mk4 R32."
  2. Noen som har gjort noe slik før? Er det kanskje innafor noen tusinger eller titjue hvis verksted får dsg i innbytte? Oljeservicer, kronglete oppførsel ved lambdaslitasje, av og til tuklete med tung henger... Savner stanga iblant og vil bare at bilen skal vare lengst mulig. Er en 17 octavia.
  3. Da vil den stå foran bilen som av naturlige grunner er lite praktisk. Har relativt svært lite boltreplass til sånt, så spørs om det ikke bare må være med tanken inntil videre.
  4. Jeg leker med ideen om å kjøpe henger for tiden da det har blitt mye leie. Men så sliter jeg med et sted å ha den. Nå har jeg garasje jeg har bilen i, og oppstillingsplass rett foran ledig. Og tanken streifet meg, hva om jeg setter henger inne og begynner å ha bilen ute. 3/5 naboer rundt meg ser ut til å fylle opp garasjen til maks skrotmengde som om det var det mest naturlige, og parkere alle slags biler ute året rundt. Og jeg har aldri tenkt noe særlig over det om det egentlig er noen store negativer rundt det å ha bil ute/inne? Jeg er ikke langs kyststrøk og ganske skjermet generelt sett mot alt annet enn værguder. F.eks. en ting som har streifet meg er om fukt faktisk kan bli et større problem ved mye inn og ut av garasje, ute vil jo ting ha samme temp og kald luft vil være tørr, kontra den varmere i garasjen og når snø etc smelter der inne. Når det gjelder det praktiske, isete ruter osv. er ikke det noe jeg tenker over, men mer/mindre rust/skade evt.
  5. Denne? https://billakk.no/brunox-100ml-epoxy-rustbeskytter-primer-flytende-100ml.html
  6. Noen spesifike produkter du kan anbefale til sparkling og grunning hvis jeg går den veien? Takk for tips, tror kanskje europris borti veien her har mange loctite produkter. Skal kikke innom.
  7. Skal sjekke hos forhandler om de har reparasjonslakk eller se om jeg finner fargekode og sjekke hos ymse nettsteder. Kan jeg bruke denne mellom pussing og lakk? Ukjent med hva "rustmelk" er. https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-235-ml-2000017147
  8. Er det noe kjerringråd i bilverden for noe jeg kan spraye på av klarlakk eller belegg for å trege ned slik utvikling noe voldsomt før evt. turen tas til lakkverksted om noen år senere?
  9. Anbefales varmt å ta en kikk på neste gang man trenger litt underholdning. Bra versjon av diskuterbar beste ekspedisjon noensinne.
  10. Takk for alle tilbakemeldinger. Interessant at ingen girkasser har eksplodert via eget vedlikehold som selger i Grimstad ville ha det til. Blir nok ingen håndfres hvis det er de aller minste det tenkes på, men har sett litt på Stiga ST 1151 E. https://www.tek.no/test/i/naBkem/billige-snoefresere-cocraft-sb46-vs-stiga-st-1151-e https://www.stiga.com/no/18-2860-33-st-1151-e.html
  11. Takk for svar. Rundt 50-70m2, ikke så mye, men må kaste snø oppover og 10 av de meterne er gjerne hardpakket brøytekant fra hovedvei, mvh kommunen. Bakken er kun byggemasse siden byggeåret 2007, så det er litt ujevnheter, stein som kan stikke opp en cm her og der. Var planer om asfalt eller belegningsstein, men har rett og slett ikke fått gjort noe enda, er litt avhengig av samarbeid med naboer... Mulig vi også flytter om 3-5 år. En av stiene har litt gressvekst inn på sidene fra plen, fantaserer om at det kanskje lager bry for bunnskrape på de man dytter mtp små hjul som kanskje ikke triller så bra, mens de med egen fremdrift og store hjul enklere kan vippes bakover mens de kjører over. Siden jeg gjerne skulle hatt den opp og ned ei trapp, tenker jeg også vekt. Bærer helt vanlig gressklipper opp og ned på hofta på sommerstid, men blir ikke det med en 80-100kg fres... Lurte på om den kanskje kan settes i revers mens man drar men, mulig det er best å satse på noe smått for mitt bruk.. Snøen har aldri vært hardere enn at jeg kan "hogge" den med sørlandsskuffa, og da er man kanskje på elektrisk Stiga og/eller de små 6hk bensinfresene med harde gummiskovler. Skal videre litt rundt i morgen også i andre områder og sjekke litt hva som finnes. Kanskje jeg ser en som klikker bra med alt jeg tenker på.
  12. Har begrenset plass men vil gjerne parkere sørlandsskuffa neste snøfall, nå enn det måtte bli. Dytting i timevis over kommunale brøytekanter og i oppoverbakke begynner jeg å bli lei av. Har vært innom et par forhandlere og kikket litt, men enten er de for store eller så insisterer selgere på at man ikke kan vedlikeholde slikt selv og må komme inn hvert år til service. En i Grimstad spesielt nevnte girkasse, slark som danner seg og at profesjonelle må dømme riktig mesh og smøring... Jeg sa jeg har skrudd mye på gressklippere og små 2 og 4 taktere generelt og tenkte kanskje jeg kunne lære meg greit å vedlikeholde en slik maskin også, selv om girkassa er ny for meg, men det måtte jeg ikke finne på. Jeg fisket etter typisk slitasje o.l. man må være obs på. Vanligste feil var at folk kjørte de i stykker, gjerne ved å stramme guvernøren for mye eller starte de fulle av snø/is. Jeg nevnte at jeg har iblant fikset de på gressklippere, er jo enkelt å se om fjæra henger og dingler eller om den må strammes riktig på guvernør. Nei da endret man jo tenninga og ødela alt, da låste det seg litt for meg.. den styrer jo bare gassen - tenning er statisk via coil, mine briggs (som bare var drit ifølge ham) har holdt seg i mange år uten problemer. Nei da hadde jeg ikke peiling på noe som helst *armer i kryss aktivert*. Plutselig var det veldig travelt på kontoret og butikken var egentlig stengt, selv om neste kunde ble ønsket hjertelig velkommen. Slike ting kan være ekstra utfordrende for meg da jeg sliter med avpd/upf og samtidig liker å spørre og bekrefte mye, men men.. Altså ser jeg etter tips til en grei liten maskin. Kunne kanskje sluppet unna med en uten drift/2trinn og taggede metallskovler, men først vil jeg gjerne sjekke markedet litt da området mitt er litt ujevnt. Steiner og gress kan stikke opp her og der - men ingen løs singel, ganske hardpakket. Jeg er litt usikker om jeg trenger fremdrift eller om jeg undervurderer de ett-trinns man dytter og at de også kommer seg greit over små humper og dumper.
  13. Ja får legge det fra meg en stund til.
  14. Går rundt med meget stor lyst å få kjøpt meg en 1300-2000kg henger for tiden siden jeg nylig endelig tok BE samt behovet har økt i det siste. Jeg sliter litt med UPF/AVPD så masing på folk eller firma om å få låne hele tiden gir meg bare stramme skuldre og er noe jeg alltid gruer meg til. Låner kun av og til der det er selvbetjent. Men grubler mye på hvor jeg kunne hatt en stående. Helst under tak i sky for regn og snø. Har sett på sånne nor-trailer man kan legge sammen og sette opp mot vegg, men de virker litt små for plater og trelast 4-5m lengder som det av og til kan bli litt av. Finnes det noe firma som leier ut trygg plass til småparkering av eksempelvis henger i Agder mellom arendal og krsand? Skulle nesten tro det var et marked for det. Kunne kanskje tvunget til en plass til det på egen eiendom, men det hadde vært veldig eksponert for tyveri og overhodet ikke beskyttet mot vær. Og aller mest vil jeg ikke det fordi nabo kommer til å mase som bare rakkeren om ikke bare låning men også kjøring. Vil gjerne gjemme den bort et trygt sted og hente kun når jeg trenger, kjøre den til regelmessig service etc. Sikter på kjøp av nytt hus og eiendom om 3-5 års tid, så hadde antagelig ikke blitt en evig løsning.
×
×
  • Opprett ny...