Gå til innhold

kristian1879

Medlemmer
  • Innlegg

    36
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Larvik

Previous Fields

  • Location / Bosted
    Larvik

Nylige profilbesøk

474 profilvisninger

kristian1879 sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Heisann. Som overskriften sier, så lurer jeg litt på hvordan jeg kan sjekke om matepumpa i tanken gir riktig mengde diesel til hovedpumpa. Tenkte evt å tvangskjøre releet og legge dieselrøret som går inn i filteret oppi et dl-mål, men jeg har ikke greid å finne ut hvor mange liter i timen eller dl/min denne pumpa skal gi... er det noen som vet? Det er forresten på en 1997 2.5DSE Kristian.
  2. Prøvde å bytte dysa med ledningen på idag. Lydene ble mye mindre under kjøring, men de er der ennå. lyden ved tomgangskjøring når den er varm er den samme. Jeg fikk ennå feilmelding om "fuel flow out of range" Jeg har et sett med dyser fra den gamle motoren som jeg vet fungerer som jeg tenkte å rense i bensin over natta, og prøve å montere disse og se om det gjør noe utslag.
  3. Det går fint å bytte motoren uten å dra ut girkassa ja. det er noen bolter på toppen mot girkassa ved torpedoveggen som kan være litt køddene å komme til, men det går med litt knot. Jeg syntes det var best å komme til boltene for converteren via hullet til starteren.
  4. Heisann. Jeg har en ulyd i motoren som er avhengig av turtallet jeg ligger i. Lyden er "metallisk" og er en form for tikking/banking/skrangling. (på en måte som om noe er løst i eksosanlegget, men dette har jeg avkreftet at det ikke er) Motoren går rent ellers (javnt på turtallet og ikkenoe jaging eller ustabil gange) -Ulyden er værst på 750rpm, når jeg ruser opp til 900rpm så er lyden borte, og motoren høres normal ut. Motoren høres fin ut når jeg starter den med kald motor, og lyden kommer gradvis etterhvert som jeg ruser motoren litt. det er værst etter en kjøretur på noen km. -lyden kommer tilbake ved ca 2500rpm, spesiellt når jeg belaster motoren eller kjører opp en bakke. -det kommer også en lyd (noen ganger) når jeg ligger på motorveien i 100km/t, ca 3000rpm over tid. plutselig kommer det en skranglelyd, og da hjelper det bare at jeg slipper gassen og gir gass igjen, så er lyden borte. -jeg har feilkoden "FUEL FLOW VALUE OUT OF RANGE,INVALID VALUE,MAJOR FAULT;FAULT LOGGED, INTERMITTENT. RPM=xx WATER TEMP=xx" når jeg leser av med blackboxen. jeg kan slette feilen, og feilen kommer ikke tilbake når jeg starter bilen og tester hjemme eller kjører rundt kvartalet, jeg må ut på en lengere tur på ca 7km før feilen dukker opp igjen. -jeg hører lyden best med øret når jeg bøyer meg ned ved førerdøra og hører under bilen. jeg har hørt med stetoskop med bilen på grav og motor igang, og hørt på alle sylindere, blokk, veivhus,gearkasse,turbo,etc... lyden er kraftigs når jeg lytter på dieselrøra som går til dysene (like kraftig lyd på røra til alle dysene) Jeg har fått et tips ut ifra feilkoden å bytte "master injector" dysa på sylinder 4 med ledningen på. (jeg har forresten sjekket koblingen på denne) Men hvis det er feil på denne, vil da motoren lage en metallisk lyd eller bare gå urent? og ville ikke da feilen dukket opp hele tiden? En ting som slår meg er at det kanskje er slakkt reg-kjede. (som jo da kan bli strammt/slakkt utifra belastning og turtallssvigninger og subbe noen steder) og som muligens kan påvirke timinga på dieselpumpa? Men er kjedestrammerene automatiske, eller er det mulig å etterstramme kjedene? Prøvde å finne noe om dette på RAVE, men der fant jeg kun om demontering/bytting...? Motoren har montert tuning-boks, har lest på diverse forum at dette kan trigge feilkode på fuel flow, men jeg har ikke hatt denne feilkoden før. Motoren har gått ca 180000km. Motoren byttet jeg i januar, og alt av dieselpumpe, turbo, bunnpanne, svinghjul etc har jeg skrudd over fra den gamle motoren. Verkstedet justerte da inn dieselpumpa etter byttet. Lydene oppsto først for ca 2 uker siden. Noen som har noen ideer om hva det kan være, eller som vet om det er mulig å etterstramme kjedet? Kristian.
  5. Har selv MSV-2 og er veldig fornøyd med den. Du kan i tillegg også tvinge komandoer på utgangene til bilens systemer høye/lave, noe som kan gjøre feilsøkningen lettere. Blackbox har også et eget forum hvor du kan få hjelp/tips til visse feilkoder og sånn. Men jeg ville nok gått for EXTREME-versjonen (den som har display) kjekkt å ha baki bilen når noe skjer langs veien, så du slipper å koble på pc for å lese/slette feilkodene.
  6. Jeg har byttet simringen i converteren så jeg hadde allerede mistet noen liter, så jeg tømte ut alt likesågreit Men jeg greide ikke helt å finne påfyllings-pluggen, så da ble det via peilepinnen istedet
  7. Takk for det Håvard! Ja jeg glemte kanskje å si hvordan kasse det var Men det er en automatkasse jeg har ihvertfall
  8. Det er kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg finner det ikke i RAVE dokumentasjonen, og jeg finner heller ingen oljepåfyllings-plugg på kassa.... Men er det noen som vet hvor jeg fyller på ny gearolje på girgassa til en P38 2.5 DSE? Og en liten ting til... etter skifte av dieselpumpe, trenger jeg å lufte dieselen ved dysene, eller er systemet selvluftende? Takker for svar Kristian
  9. Dette hørtes skummelt ut likt min ja... Så da er det vel ikke annet å gjøre enn å brette opp ermene og kaste seg ut i motorbytte Anngående bytte av dieselpumpa... Det er bare å nullstille og låse motoren, og låse dieselpumpa og montere inn, eller må jeg passe på noe mere? og Defa elementet for motorvarmeren, skal det sitte i FROSTPLUGG nr 4 eller i frostplugg ved SYLINDER nr 4?
  10. Da har jeg endelig fått bilen inn på verkstedet og fått sjekket litt grundigere. Turboen er ok. den er tight og fin i alle retninger. Oljen og "eksosen" som kom ut av høytrykks-siden av turboen ble dratt inn via veivhusutluftinga som går inn på slangen før turboen. oljerøyk sto ut av denne når jeg startet opp, det samme når jeg tok av oljepåfyllingslokket. Så all olje rundt turboen kommer ifra veivhusutluftinga. I tillegg har o-ringen på oljefilterhuset blåst ut, så dette forklarer all oljen under dieselpumpa. Disse to tingene kan tyde litt på at jeg har hatt et litt stort oljetrykk. Jeg skrudde ut glødepluggene for å sjekke disse, og da så jeg at glødepluggen for sylinder 5 var full av olje (så det kom etpar drypp av den) Så sylinder 5 drar nok olje inn i kammeret, og kompresjon ut i oljesystemet. Noe som igjen forklarer hvorfor det virker som den mangler en sylinder, og jeg får olje ut av eksosen... Men hva kan jeg forvente å finne lengere nedi motoren nå? er det opplagt at det er sprekk i sylindervegg, eller kan det være ventilfeil eller noe annet som kan forårsake det? Er det noe som går ann å fikse, eller bør jeg heller satse på motorbytte? Kristian
  11. Hei igjen. Eksosen kom ut ifra høtrykksdelen på turboen (den delen som går inn på intercooleren) og når jeg ga litt gass så kom det også olje ut samtidig. Det virker som at den går rundt ja, men har ikke fått sjekket skikkelig ennå da jeg ikke har fått bilen inn på verkstedet ennå. Jeg har fått tak i en motorblokk med turbo (uten dieselpumpe og de andre agregatene) som kommer fra en kolisjonsskadet bil, men tenkte jeg skulle prøve og flytte over turboen først og se hvordan det går, før jeg evt begir meg ut på et motorbytte. Takker for nyttige svar forresten! :-) kristian
  12. Ja tenkte jeg skulle prøve meg på å bytte kun turboen først, og se hvordan det går... Men vil jeg greie å rengjøre intercooleren med diesel eller skal jeg bare borre et hull i bunnen av den?
  13. kristian1879

    Motorhavari?

    Da har James kommet i det vrange hjørnet gitt... Var på vei hjem her om dagen, og skulle kjøre forbi en bil opp en lang bakke. (bilen var god og varm og hadde stått inne i en varm garasje hele dagen, og det var bra med olje på motoren) Når jeg var oppe i marsfart så mistet jeg plutselig ca 1/3 trekkraft. Ingen feilmeldinger i displayet, motortemp var normal, og ingen oljelampe lyste. alt virket normalt bortsett fra at den var litt daffere. På toppen av bakken så slakket jeg av på gassen og kjennte en svak viberasjon i bilen. Stoppet opp for å sjekke og det virket som at jeg manglet en sylinder når motoren gikk på tomgang, pluss at HELE motorrommet var fullt av olje. (den meste konsentrasjonen av oljesøl var under turbo og under dieselpupa) Det har blitt borte ca 3 liter olje. Fikk bilen hjem og leste ut diagnose med blackbox`n, og der var det ingen feil lagret. Jeg fyllte opp ned ny olje og startet opp bilen for å se hvor oljen kunne komme ifra, og jeg kunne ikke se det sprute ut noen steder, men det sprutet oljedamp ut av eksosen. Skrudde så av slangen imellom turboen og intercooleren, og der kom det eksos ut hele tiden, og når jeg ga litt gass så sprutet det olje ut. MEN! selv når jeg ikke hadde på slangene imellom turbo/intercooler/ innsugsmanifold (så ikke motoren skulle dra inn olje og eksos) så gikk fremdeles motoren urent (som om jeg mangler en sylinder) Og det jeg lurer litt på er: Etter et turbohavari hvor motoren har dratt inn olje. Hvilke flere skader kan motoren ha fått da? Og hva bør jeg sjekke videre? Takker for svar Kristian
  14. Det var slangen på utgående fra motorblokka til radiatoren som sprakk... siden pumpa ikke fungerte så regner jeg med at det var vann på blokka, og jeg etterfyllte bare 4 liter vann ca. 82 graders termostat høres ikke dumt ut nei... men hvor fikk du tak i det hen? kristian
  15. Hadde et litt utrivelig møte med murphys lov forrige søndag... Var på vei hjem fra helgetur i Smøgen med campingvogn på slep. Vogna SKULLE veie 1645kg, men da pluss masse campingutstyr, gassflasker, markiser, bord,stoler, bagger, x-antall brett med brus så hadde jeg nok 1900kg på feriekula. Veien hjem fra smøgen gikk fint helt til jeg kom til Drøbakkstunellen :-( Matet på litt ekstra med dieseldyret på sletta i bunn for å få god fart opp bakken, men idet jeg kommer halvveis opp i bakken opp tunellen så ser jeg tempnåla stige fort opp på det røde, og før jeg rekker å banne så lyser rødlampa. Slipper gasspedalen i samme øyeblikk, og før jeg rekker å tenke så hører jeg et smell. heldigvis hadde jeg allerede peilet meg inn på en nødlomme, og kaster bil og campingvogn inn på lomma mens vanndampen står i alle kanter. Under panseret hadde øvere kjøleslange sprengt, så smellet kom fra denne. etter mye ringing rundt fikk jeg tak i en ny kjøleslange og 25 liter vann... fikk montert på den nye slangen og startet opp og luftet systemet. alt virket ok og bilen sto og gikk i ca 10 min og tempen var normal. Regnet da med at den høye tempen kom av overbelastning og bestemte meg for å ta det pent den siste biten opp tunellen. ringte vegtrafikksentralen som sperret tunellen i begge retninger for meg mens jeg kjørte rolig opp i lavserie. MEN! 30meter før tunellåpninga så begynte lampa på nytt og lyse, og igjen sprakk også den nye kjøleslangen min. Jeg kallte slaget for tapt og ringte falken, og satte fra meg børstraktoren foran porten til Sandmo hjemme i drammen (som hadde feriestengt) så neste dag hentet jeg den hjem på henger og begynnte å skrø løs. Som jeg fryktet var det den berømte plastik-vannpumpa til BMW som hadde gått i oppløsning, og reiser da på en desperat jakt etter ny vannpumpe på tirsdagen. etter mange telefoner og besøk så kom jeg fram til følgende: Monopool skulle ha 5000kr for en ny vannpumpe, evt 2500 hvis jeg byttet inn den gamle. Stenshagen skulle ha 2300kr ca. Opel skulle ha 2100kr. Men på den lokale bmw-forhandleren så kostet pumpa 1130kr! (orginal BMW vannpumpe) Så med et stort smil om munnen så ble det den! Monterte pumpa, og alt fungerer i den skjønneste orden. MEN! hvor mye varme er kritisk for en 2.5DSE motor? Har sjekket kjølevannsbeholder etter bobler og olja, alt ok. har brukt bilen i 5 dager nå og temp og alt er normalt. Leste ut feilmeldingene fra becm`n på bilen, og der sto det at jeg hadde hatt 116grader motortemp den første gangen jeg stoppet, og 119grader den andre gangen jeg stoppet... er dette en kritisk temperatur på en dieselmotor? Tenker uansett å bytte olje de nermeste dagene...
×
×
  • Opprett ny...