Gå til innhold

TD5Rune

Medlemmer
  • Innlegg

    60
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

TD5Rune sine prestasjoner

Aktiv Medlem

Aktiv Medlem (3/7)

  1. TD5Rune

    Takk

    Det er mange iherdige personer med mye kunnskaper som er villige til å dele med seg av sine erfaringer på dette forumet. Det er til glede og hjelp for mange. Siden jeg nå har solgt min Disco vil jeg takke for all hjelp jeg har fått den tid jeg har vært på dette forum. Lykke til videre. Hilsen Rune
  2. Siden det tok så lang tid å få komprtessoren og jeg trenger bilen tok vi i dag å demonterte den gamle og skrudde den fra hverandre. Den er overhodet ikke slitt, men det har vært fukt i den og det liker ikke lagrene. Det er tre lager i den. Et var helt ødelagt og var grunnen til at sikringen hadde gått. De to andre var dårlige. Det er lager 608, 6002 og 6003 og en grei jobb å skifte dem. De selger slike lager på Biltema og en gammel kompressor blir god som ny for ca 100 kr! Hvordan man overhaler kompressoren: 1. demonter den fra bilen (det er to ledninger, tre skruer under som holder den på plass og tre slanger. De to tykke løsnes ved at du trykker inn ringen og drar ut slangen. Den lille skrur du ut med en 10mm fastnøkkel.) 2. skru den fra hverandre. I den ene enden er det fire popnagler som må bores ut. 3. Skru ut skruen ved kompressorarmen. OBS det er links gjenger!. Ta en dremel og slip bort litt av kanten på festet til kompressorarmen. Du får da frem et passe stort hull til å få ned noe å slå løs lageret med. 4. Dra av lageret i den andre enden av ankeret (midten av elmotoren) med en avtrekker. 5. Slå ut lageret i kompressorarmen. 6. Dra til Biltema og kjøp nye lager. 7. monter alle lager igjen. 8. For å få ankeret på plass må du ta ut baksiden av motoren (den der ledningen sitter). Dette for å få aksel og lager forbi børstene. Skru ut ledningsklemmen og løsne den slik at ikke ledningen holder bakenden på plass. Slå litt lett på siden og bakenden løsner. Se at ankeret kommer på riktig plass i forhold til børstene når du monterer. Mål med skyvelær, for akselen kan ha forskjøvet seg når du har løsnet lagrene. 9. Sett på nye popnagler. Monter den i bilen igjen. Ferdig! Ny belg kom endelig frem og den var meget kjapt å skifte. Jeg vil anslå max 30 min inklusive heving av bil og av og på med dekk. Når det gjelder det andre spørsmål jeg har stilt tidligere i denne tråd. Hvilket trykk er det i systemet? Ved å koble på en ekstern kompressor klarer man å fylle belgene og heve bilen til et kjørbart nivå. Trykket må være et sted over 8kg for at bilen skal heve seg. Det vil med andre ord gå fint å heve bilen med kompressor, en fotpumpe eller en litt kraftig sykkelpumpe, dersom man har en defekt kompressor. Etter heving bør slangen kobles inn på kompressoren igjen.
  3. jeg har testet både uten å løfte i det hele tatt, å løfte på den siden med den ødelagte belgen og den andre siden, men resultatet blir til syvende og sist det samme.
  4. Ny kompressor er bestilt og skal være underveis, men jeg synes det er rart at jeg ikke kan pumpe den opp med ekstern luft. Når jeg trykker på knappen for å heve bilen 2tommer og kobler inn min garasje kompressor på slangen som originalt kommer fra kompressoren i bilen får jeg inn noe luft og dersom jeg kobler ut slangen slipper den ut luften igjen. Det tyder på at den altså har en åpen ventil. Jeg får ikke bilen opp med dette. Spørsmålet er vel om det er et relativt høyt trykk i dette systemet og at jeg har for lavt trykk på min ekterne luft. Jeg jobber ikke med slikt som dette men de tynne plastikkslangene kan vel ikke tåle all verdens av trykk? Dekkene på bilen, som jo også holder bilen oppe, har jo heller ikke så høyt trykk. Jeg kan heller ikke forstå at min belg er så veldig mye lekk. Den seg ned under natten, men man kunne ikke merke noe på kortere stopp. Den blir heller ikke uten trykk slik den står nå. Jeg vil tro at kompressoren har gått i stykker fordi jeg har kjørt med bilen før den har vært ferdig med å pumpe opp den tomme belgen, men det er bare min teori.
  5. Når det gjelder kompressoren så er den gåen. Sikringen på 30A er brent. Jeg satte inn en ny. Da raslet kompressoren igang, men sikringen gikk før et sekund var gått. Lyden var ikke helt fin når den gikk. Jeg testet med enda en sikring og da startet den ikke en gang. Thomas, takk for link. Der fikk jeg bekreftet en del av mine teorier. Så langt jeg kan forstå skulle det derfor være ok å pumpe inn luft gjennom den midterste slangen på ventilblokka. Jeg satte trykkbegrensning på 50Psi, men da falt bilen altså helt ned igjen når jeg tok bort jekken. Bilen utjevner slik at begge hjulene nå er nede. Det er jo endel ledninger inn til kompressoren så det kan hende at ventilene ikke åpner og lukker som de skal når den ikke fungerer.
  6. Det er nok transportstreiken som hindrer delene mine fra å komme frem. Jeg må få bilen på veien igjen og må finne en måte å heve bilen på. Det er jo lite problematisk å koble til en annen kompressor (eller trykktank i bilen), men da må jeg vite hvordan jeg skal få opp trykket, og til hvilket trykk. Ut fra kompressoren går det tre slanger. En tynn foran som går ned i blokk sammen med slangene til belgene (det var her jeg fylte på luft for å fylle belgen). På toppen foran og bak går to litt tykkere slanger. De går bak til en liten rund boks. Hva er det for noe? en trykktank? fra denne går det slanger videre til noe?
  7. Takk for alle tips og hjelp til nå. Jeg skulle fått ny belg i dag, men den kom ikke. Jeg lurer på om det er noen som vet hvordan trykklusftsystemet virker. Jeg løftet opp bilen med jekk. Den punkterte belgen ble da helt slapp. Jeg koblet fra kompressoren og koblet på trykkluft. Med tenningen på fikk jeg da pumpet opp den, men jeg tør ikke sette på så mye trykk. Hvor høyt trykk er det i systemet? kompressoren er jo liten. Når jeg slapp ned bilen falt den helt ned. Så langt jeg kan se er den midterste slangen på blokken fra kompressoren og til de andre to. Her er det en ventil som gjør at det ikke kommer tilbake til kompressor. Ventilen for å slippe inn luft her åpnes kun med motoren igang. Den innerste slangen er til høyre side og den ytterste til den venstre. Det virker som om ventilene styres elektronisk.
  8. Det ser ut som om du har rett Tdi Thomas. Jeg hører samme klikkelyd selv uten kompressoren. Jeg har fått låne bil nå i helgen, men det haster jo å kunne bruke bilen igjen. Har du Landreas en kompressor du kan selge, eller vil vil du ha en ny når jeg får fra lager?
  9. Man må ikke lakkere hele taket. Jeg fikset denne rust på min bil i høst. På grunn av lekk ved vindu skiftet jeg vindu (uten svindel, men med tap av opptjent egenandel). Jeg kuttet da bort gummilisten siden den skulle skiftes sammen med vindu uansett. Jeg bestilte skikkelig tokomponent lakk og brukte skikkelig sprøyte. Vi lakkerte da bare forran på taket. Det blir ikke noen synlig overgang mellom ny og gammel lakk, men man må jo gjøre et godt grunnarbeide og polere overgangen etterpå. Pris 500 kr i lakk. NB vannløslig lakk ser helt feil ut i fargen mens den tørker, men blir bra etterpå. Det går fint å maskere rundt railsen. Det er gummi lengst nede på dem. Du må slipe helt ned og sparkle og slipe for å få det jevnt.
  10. Jeg prøver å forsikre meg om at kompressoren er gåen før jeg bestiller ny. Hvordan lyd skal kompressoren gi? Når jeg slår på tenningen klikker den som en membranpumpe. Er det riktig lyd, eller skal den høres mer ut som en kompressor? Lyden er nok så svak og jeg klarer ikke å høre lyden når motoren er på.
  11. Til nå har bilen sett fin ut når jeg kjører, men hver morgen har den vært segen på høyre side. Jeg spylte på litt zalo vann og så at det lakk. Jeg bestilte ny belg og har da valgt å kjøre med bilen med denne lille lekkasje. Det ser ut som om det ble ennå en dyr lekse å lære. Håper andre kan lære av det. Av alle biler jeg har hatt er dette er den bil som har kostet meg aller mest penger på reparasjoner og deler. Jeg håper for dere alle andre at jeg har et mandagseksemplar. Bilen er nå stort sett byttet ut, så da bør den jo holde en stund, selv om jeg har mine tvil.
  12. Den skeive bilen min vil ikke heve seg i det hele tatt lenger . Jeg har for lengst bestilt ny belg, men den har ikke kommet. Det ser ut som om pumpa også har gitt opp. Er det noen som vet om det er noen sikring til pumpa utenom nr 28 under rattet? Dersom det ikke er det er vel pumpa gåen. Vi skal i konfirmasjon et par timer unna nå i helgen. Jeg har jo ikke fjæring i det hele tatt på høyre side. Bilen er helt nede på gjennomslagsgummien. Kjøreegenskapene er dårlige, men er det fare for at andre ting går i stykker om jeg kjører med den?
  13. SEF, jeg tenkte bare snakke litt i kode, men jeg tenkte spesielt på britpart. Jeg vet at servicekit til calipere var av det merket, og tror at belgen også var det. Har også erfaring med deres viskere og synes ikke de holdt lenge.
  14. Jeg lurte på om vi kunne høre litt om erfaringer med deler til LR. Forrige eier og jeg har kjøpt en del deler til bilen jeg kjører. For et par år siden ble calipere overhalt, men i vinter var mansjettene så morkne at en av dem hadde satt seg helt fast. Jeg overhalte dem derfor på nytt nå i vinter og nå i vår når jeg skulle skifte dekk tok jeg en titt igjen. Da var en av mansjettene som var nye i vinter sprukken. De små mansjettene til styrepinnene var helt oppsprukne og måtte skiftes. Er det andre som har slik dårlig erfaring med de billige delene fra England. Forrige eier skiftet belgene bak for et par/tre år siden og nå lekker den ene. Er det så lav levetid på delene blir det jo dyrt i lengden. ER det noen andre som har slike, eller andre erfaringer? Jeg må for øvrig skifte hjullager bak på bilen (gikk ikke igjennom EU kontrollen), er det noen som har erfraing med det? er det en jobb jeg kan gjøre hjemme, eller må man ha presse og slikt for å få det ut?
  15. Til info kan jeg jo si at jeg betalte 127 kr for rep set fra http://www.repairkitsuk.com/1.html Det er mulig å se typenr på starteren uten å ta den ut. Dersom man tar bort det store lokket over motoren og ser ned på starteren er den lille lappen på toppen av starmotoren.
×
×
  • Opprett ny...