Gå til innhold

Vegar

LRF Society
  • Innlegg

    26
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Vegar sine prestasjoner

Medlem

Medlem (2/7)

  1. Økonomisk -93 RR Vogue SEi. Grå, grått skinn, automat, h.feste. Nye toppakninger/polerte topper, ny bensinpumpe, nye foringer på stabilisator bak, el. soltak/vinduer/speil/seter/bensinlokk, rusten øvre bakluke (som vanlig). Km. stand 173000. Reg. nr: LH 27431 (Sjekk heftelser) Understellsnummer: SALLHAMM4KA631031 (Se forklaring) Prisant. 125.000,- Tlf: 41266250
  2. Uffda. Snusk var IKKE å ta hardt i! Vår bil, som skulle vært en 75/94, er hverken en -75 eller en -94. Nummeret på skiltet i motorrommet har aldri vært registrert i norge, og hvor understellsnummeret i vognkortet kommer fra kan man bare gjette på. Med andre ord: SNUSK! Og så "et visst verksted" da, som har godkjent denne bilen tidligere! Tenke seg til! Huske på å aldri ta med bilen dit... Vi fikk hele historien av en insider i trafikketaten, dette stammer fra en sak som ble begynt rullet opp i -96, og som har knytninger til Orderud-saken. Kødder ikke! Bilen ble i sin tid godkjent ombygd. Da var det en -75 ramme med et -94 karosseri på. Bilen vi har er ikke ombygd. Det er en komplett modell "fra en gang på nittitallet"! Vel, Gråtass har nå fått nye nummer, blitt plombert og godkjent og alt er fryd og gammen. Selv årsmodell (-75) i vognkortet ble stående. Trafikkstasjonen hadde fått beskjed om å gi oss nytt nummer og plombere den, og så var saken ute av verden. Snakk om å puste lettet ut! I ettertid begynner det imidlertid å demre hvorfor det har hendt at vi har fått feil deler ved bestilling etter nummeret i motorrommet... Men nå har alt fått en lykkelig slutt, ihvertfall! Hvis noen er interessert i flere opplysninger om saken, gi lyd Vegar
  3. Takker og bukker. Takker fRRode for tips om at det kan ha gjemt seg bak støtdemperfestet. Skal få skrudd av og sjekket det! Elvehundre: Hvor står rammenummeret ditt? Vegar
  4. Hei igjen Det var dette understellsnummeret igjen da, som vi ikke finner, og som gjør at vi ikke får passere PKK. Fant det ikke på noen av de stedene som ble foreslått her, så det ble en tur på biltilsynet for å la de prøve seg. Ikke noe suksess det heller. Her er noen punkter som skaper uro: - Det ble opplyst om at den platen foran under panseret hvor nummeret står skal være plombert etter ombygging. Det er ikke gjort... (Da kan man i teorien bytte og herje med karosseri så mye man vil, siden det står i vognkortet at bilen har gjennomgått en godkjent ombygging?) - På PKK hos NAF ble det påpekt at ramma var bemerkelsesverdig fri for rust til å være fra en 1975-modell... - Biltilsynet-mannen nevnte at det er en stor sak som omhandler RR-snusk som pågår igjen... Men da står jeg igjen med noen sprøsmål: - Vognkortet sier at ombyggingen er godkjent. Det er altså biltilsynet som har godkjent dette. Da må jo de ha sett nummeret? Evt. en utro tjener hos biltilsynet som har godkjent? - Da vi kjøpte bilen var den gjennomgått PKK. Har ikke sett noen papirer på dette, men vi hadde vel ikke fått omregistrert den hvis ikke den var godkjent? Mannen på biltilsynet foreslo at vi skaffet et bilde av plasseringen av understellsnummeret på en tilsvarende bil (dvs. en -94 RR Classic), og tok med det til dem, så kunne de fjerne evt. ting som var montert utenpå og få tak i det igjen. Greit for meg, men har noen en tilsvarende bil med synlig nummer og mulighet for å ta et bilde som viser plasseringen?! Det hadde vært dødsbra. Men, som sagt, jeg sitter med litt bange anelser nå... Vennlig hilsen Vegar
  5. Utrolig! Tusen takk alle sammen. Høres ut som om det burde være mulig å finne det nå. Får legge meg under i morgen. (Angrer på at jeg ikke gravde smøregrav i garasjen! Vegar
  6. Hei Har akkurat hatt bila på PKK ('94 Classic), og der fikk vi en 2-er fordi vi ikke fant understellsnummeret. Jeg finner det fortsatt ikke, og Haynes nevner ikke annet enn chassisnummer, som står på plata foran, og i håndboka til bilen står heller ikke annet enn serienummer på motor, for/bakakselnummer og chassisnummer. Finnes det understellsnummer på bilen? Jeg mener å ha hørt at det skal stå stenplet inn i ramma på en eller annen tverrbjelke e.l., men er itte kar om å finne det. Vet noen hvor jeg kan finne det, eller må jeg stemple inn ett som jeg finner på selv?! Vegar
  7. Ok. Jeg skal uansett ha av plasten rundt "spiller-hullet" for å fikse en varmeapparatslange som går til utblåsing ved baksete, så da skal jeg se hva jeg kan finne nedi der. Men det blir etter ferien! Tusen takk for hjelpen! Vegar
  8. Hei igjen Det er ikke helt ulikt. Det er de samme kablene på selve kassa, men ingen av disse finner jeg igjen i "hullet" under spilleren. På kassa er det fire ledninger til høyttalerspolene, to til strøm, og tre som jeg antar skal komme fra spilleren. Det er en svart, en rød/gul og en lilla/gul, men under spilleren finner jeg bare en lilla/gul, en rød/svart og en svart. Er det rimelig å anta at lilla/gul, rød/gul og svart på boksen er høyre/venstre fra spillerens lavnivåutgang samt jord? Isåfall kan jeg jo koble til dette hvis jeg en gang finner de riktige ledningene? Vegar
  9. Kjapp du... Den er ettermontert, en Pioneer DEH-2300 med lavnivåutgang. Vegar
  10. Hei ja. Bilen går bra nå etter toppakningsbytte, har ikke vært problemer så langt, (ihvertfall ikke etter en boks med Bars leak Men under lesing av et annet innlegg om luftfjæring oppdaget jeg til min overraskelse at den store boksen som sperrer for luka til filteret er en subwoofer! Artig. Men virker, det gjør den ikke. Det kommer strøm til den, elementet fungerer (begge spolene, har testet). Bildene under viser hvordan ting ser ut i bilen nå. Hvis noen har verkstedmanual eller bruker sin subwoofer og vet hvordan man skal koble den opp, kunne dere gitt meg noen hint? Har ikke lyst til å grave så *veldig* dypt i taktrekket for å følge ledningene... Her er boksen, med sine koblinger. (Den røde 7.5A Sikringen er OK) Her er det som er under dash'en. I nærheten av skjøtehylsene der sees tre ledninger som "ikke er til noe" Det ligger en bunt kabler nede til høyre i "hullet", men de brukes ikke, det er gamle? høyttalerkabler (de er merket "hinten links +" osv.) Tusen takk for hjelpen, igjen
  11. Vegar

    Start?

    Nei, jeg visste ikke at jeg hadde en check-engine lampe engang jeg. Men det skal sies at jeg samtidig opplevde sporadiske tilfeller hvor motoren bare stoppet. Lå i 90-100 på motorvei og så ble det bare stille. Fant aldri ut hvorfor, men det har ikke skjedd siden. Nå er jo snart hele bilen overhalt også da, så det skulle bare mangle! Vegar
  12. Vegar

    Start?

    Strøm kan være opphav til mange rare ting. Hadde nøyaktig samme symptomer som du har hatt, vrir rundt, ikke en lyd. Men plutselig starter den. Noen ganger etter to-tre forsøk, noen ganger etter 10-15 minutter. En "litt løs" ledning på starteren var problemet den gangen. Sjekk, sjekk, sjekk. V
  13. Hei igjen Hatt lang pause nå. Litt lei Slik ser motoren ut nå, da den endelig er sammen igjen: (Ikke le av radiatorslangen, den er midlertidig!) Har nå tatt et par prøveturer, fått den god og varm, og sjekket for lekkasjer. Første tur gikk greit, ikke noe mystisk skjedde. På turen i dag begynte lampen for lite kjølevann å lyse igjen, men det blinket bare et par ganger og slukket igjen. Sjekket nivået nå nettopp (etter at den var blitt kald) og det er kanskje tre-fire millimeter lavere enn da turen startet. (Også da var den kald). Den ene ledningen på "lavt-nivå-sensoren" var falt av kontakten så jeg akkurat nå, kanskje derfor den sluttet å lyse? Og så: personlig synes jeg det lukter eksos i ekspansjonstanken, det synes jeg er et dårlig tegn. Kanskje er det noe jeg innbiller meg? Jeg skal få kona til å dytte nesa oppi også, så får vi se hva hun sier... Og så en siste ting: jeg fikk, merkelig nok, én del til overs! Den ser slik ut: Noen som kjenner igjen denne, evt. kan titte i motorrommet sitt og fortelle meg hvor den skal være? Og ja, *en* ting til: Hvor langt kan/må jeg kjøre før boltene til toppen skal ettertrekkes? Jeg har fått antydet et sted mellom 50-100 mil? Sukk. Surt å gjøre denne jobben uten at noe blir bedre. Men det var morro læll! Until next time! Vegar
  14. Puh! Måtte ha en pause i dag, kjedelig å tilbringe hele påsken i garasjen. Men ihvertfall, i går fikk jeg satt på plass begge toppene, med nye pakninger OG kobberspray. Tenkte det ikke kunne skade Tok et bilde av dem før de gikk på plass, se så rene og fine: Her er et etter-bilde. Man kan se kobberfargen av sprayen: Og et underveis-bilde, med bare ene toppen på: Nå har bilen stått i garasjen i to uker, og bærer preg av det! Luftfjæringen har falt helt sammen, og hjulene gjemmer seg nå oppe i skjermbuene: Tydelig at den lengter etter å komme i gang igjen. Det gjør vi også! Toffen: Toppene er kontrollert med ett eller annet pulver, husker ikke hva det kalles, men det er visst dyrt. Så lenge vannet er i sylinderen så må det jo nødvendigvis være en sprekk på et sted du kan se med det blotte øye, så da er jo det like godt som en trykktest. Blokka er kun inspisert med titte-metoden, finner ingen grunn til å bruke store penger på å få sjekket denne, da den allikevel skal kastes hvis det feiler den noe. Nå gjelder det bare å få alt på plass og kjøre avsted og se hva som skjer. Regner med at det blir en prøvetur utpå søndagen, da skulle vel alt være klart. Ber om at alle som er tilstede krysser fingrene fra formiddagen og utover på søndag! Regn med å lese resultatet her, uansett hvordan det ender Vegar
  15. Hei igjen! Neste kapittel i saken: Har nå fått planet toppene og sjekket de for sprekker. Ikke noe mistenkelig der. De var heller ikke nevnverdig skjeve, men de er ihvertfall rette nå. Han som tok jobben var bestemt på at det var toppakning som var synder. Selv om jeg spurte om hvordan vannet kan "hoppe over" en sylinder og gå i neste... Har gått over blokka med lupe rundt nevnte sylinder, og finner ikke det minste tegn til at noe er galt. Skal nok gå over hele blokka et par ganger til før jeg slår meg til ro, men den virker OK. Anbefalingen nå er å sette alt tilbake på plass, og se hva som skjer. Artig. Fikk streng beskjed om å bruke kobberspray på pakningen for å få det tett, siden det er stål. Så det har vi vært og kjøpt inn. Skal jeg bruke noe på topplokksboltene, evt. bruke nye bolter? Det var interessant med diskusjonen rundt 3.5/3.9-topper om hvorvidt de går om hverandre, selv om det nå viser seg å være unødvendig å bytte. Nå er det hviledag, og i morgen begynner arbeidet med å pusle alle delene sammen til noe som kanskje ligner på en V8'er? Følger opp tråden med bilder fra arbeidet underveis. Vegar
×
×
  • Opprett ny...